Richt jij je bij medewerkers vooral op de dingen die zij nodig hebben? Neem je hun problemen als uitgangspunt, zonder er bij na te denken of er ook iets van je verwacht wordt? Volgens Podiumauteur Calista Roelofs is de kans dan groot dat je veel tijd kwijt bent aan adhoc-acties.
Veel managers denken dat hun belangrijkste taak is om klaar te staan voor hun leidinggevende, hun medewerkers en hun klanten. Ze zijn dan te veel gericht op anderen en op hun omgeving. Dat lijkt heel sociaal, maar ze komen daardoor vaak niet toe aan de dingen die voor henzelf, hun eigen werk en de langere termijn nodig is. Ze gaan voorbij aan zichzelf. De vraag is of ze zo het belang van de organisatie wel voldoende dienen. Want onvoldoende aandacht voor eigen (management)doelen en resultaten of zelfs onvoldoende aandacht voor je eigen welzijn en gezondheid, dient toch geen enkel hoger doel?
Prioriteiten stellen is 1, naar prioriteiten handelen is 2
Herkenbaar? Als je hier graag anders mee om wilt gaan, is het belangrijk dat je weet waar je eigen prioriteiten (moeten) liggen. Veel managers hebben dit op zich duidelijk voor ogen. Het is dus zaak dat je deze prioriteiten echt belangrijk durft te vinden en hier vervolgens ook naar handelt. Hoe? Als iemand met een vraag komt, leg je die vraag aan tegen de doelen die jij wilt bereiken. Je weet dan meteen of het past in jouw prioriteiten. Op deze manier kun je gemakkelijker checken of dit klusje wel op jouw schouders hoort te rusten.
Wat jij belangrijk vindt, mag overigens natuurlijk best gericht zijn op anderen. Dit is geen pleidooi om egocentrisch en op jezelf gericht je werk te doen. Het welzijn van je medewerkers is voor een deel ook jouw verantwoordelijkheid. Maar weet wel waar je grenzen liggen en bewaak die. Goed voor jezelf zorgen is essentieel als je een goede leidinggevende wilt zijn. Bepaal dus wat jouw taken zijn en wat de verantwoordelijkheden van anderen zijn.
4 tips om teveel lasten van je schouders te houden
-
Als een werknemer komt met een vraag, vraag door om te weten wat degene van je wilt. Probeer duidelijk te krijgen wat er van jou verwacht wordt, hoeveel tijd je dit gaat kosten en wanneer het klaar moet zijn.
-
Vraag dan jezelf af of de vraag past in de dingen waar jij mee bezig bent. Als je dit lastig vindt om te doen in bijzijn van iemand anders dan kan het handig zijn om je antwoord even uit te stellen en te vragen of degene straks even terugkomt. Of zeg dat je zo meteen even langskomt bij hem of haar. Ga naar het toilet of haal koffie en denk er ondertussen over na.
-
Bepaal wat je vanuit jouw perspectief wilt doen, wat niet en waarom. Het gaat er niet om of je het een leuk klusje vindt of niet, maar of het past binnen de doelen die jij voor jezelf hebt gesteld.
- Spreek dit uit en maak samen afspraken over wie wat gaat doen. Als de vraag niet past binnen de prioriteiten die je hebt gesteld, kun je rustig aangeven dat je het belang wel ziet, maar dat je er nu geen tijd aan kunt besteden. Overleg samen wat de ander zelf kan ondernemen of wie hier wel voor te benaderen is.
Eerdere bijdragen:
-
Steek je hoofd boven het maaiveld uit
-
Verbeter je resultaat met je humeur
-
Stop met brandjes blussen
-
Je persoonlijke missie als hulp in crisistijd
-
Excelleren kan niet op de automatische piloot
Over de auteur:
Callista Roelofs is auteur van het gratis Management eBook 'Breek uit de waan van de dag'.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.