Veel mensen zijn onnodig ongeduldig en ongelukkig. Jammer, dat hoeft helemaal niet.
Heel wat mensen hebben goede ideeën, bedenken voor zichzelf een prachtige missie en besluiten vervolgens dat ze deze eigenlijk morgen gerealiseerd willen hebben. Als blijkt dat de maatschappij zo niet werkt, dan raken ze ongelukkig. De oorzaak van het mislukken wordt meestal bij een ander gezocht.
Het ongeduld en de ontevredenheid breekt mensen meestal op. Ze kunnen niet verdragen dat er tijd nodig is om bij anderen draagvlak te creëren en een gewenningsperiode om een nieuwe situatie te bereiken. Ondernemers vergeten te vaak dat er minimaal zeven jaar nodig is voordat een vorm van stabiliteit en ervaringsgegevens geproduceerd kunnen worden die door anderen geaccepteerd en als realistisch beschouwd worden.
Lange termijn visie
Veel ondernemers realiseren zich evenmin dat zij met hun idee en bedrijfsdoel een enorme stap gaan zetten. Voor startende ondernemers betekent dat bijvoorbeeld dat ze een heel ander werkend leven starten, waar het werk altijd op de eerste plaats komt. Dat besef er lang niet altijd. Verder ontbreekt het bij veel ondernemers aan een lange termijn visie. Ze weten simpelweg niet wat ze over, laten we zeggen, een jaar gerealiseerd willen hebben en wat ze gaan doen als dat doel eenmaal is bereikt.
Lef om door te gaan
Begrijp je hoe anders dat kan zijn? Soms beseffen en realiseren we niet wat voor een grote verandering we voor onszelf en voor onze naasten we in de wereld neerzetten. Het manifesteren van voornemens heeft tijd nodig. Des te groter het idee, des te meer tijd je moet reserveren om het idee te laten landen. Het is voor ondernemers dan ook een hele kunst om bij de les te blijven en de kleine stapjes uit te voeren die nodig zijn om het beoogde doel te realiseren. Word niet ongelukkig als het niet direct lukt. Bewaar het geduld en toon de lef om door te gaan om de gestelde doelen te realiseren. Er is tijd nodig om bekend te worden bij je (toekomstige) klanten.
Zoek de klanten actief op en maak ze ambassadeur van je doelstelling. Creëer draagvlak en goodwill. Je moet actief bezig blijven met acties naar je (potentiële) doelgroep toe. Richt je niet alleen op mensen die je niet kent, maar denk ook aan de mensen die je groot maken of hebben gemaakt. Steeds bezig zijn met je vak door je voor 100 procent te (blijven) geven. Steeds (nieuwe) acties ondernemen. Alleen op deze wijze komen de resultaten langzaam in zicht.
Stortvloed aan klanten
Het lijkt vaak allemaal lang te duren totdat er in je wordt geloofd. Vaak lijkt het alsof je de hele tijd bezig bent geweest om een stuwmeer vol te laten lopen met ideeën en acties waardoor uit het niets de dam lijkt te breken en een stortvloed aan klanten en opdracht over je heen schijnt te willen denderen.
Hier moest ik aan denken toen ik in mijn mailbox een uitnodiging ontving voor een gratis proefrit en diverse andere aanbiedingen om mij kooplustig te stemmen. Er is voor alle ondernemers en politici dan ook maar één advies. Vergeet nooit dat je met de wetenschap van nu wellicht in het verleden dezelfde beslissingen had genomen.
Wilt u meer weten over Ties Guitsen de Vries? Kijk dan eens op zijn LinkedIn-profiel.