Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Uw opdrachtgever sneller laten betalen?

Als gevolg van de heersende economische crisis wordt, terecht, veel geschreven over de betalingsmoraal van de overheid en bedrijven. Te vaak gaat het uitsluitend over het slechte gedrag van de debiteur en wordt een snelle inschakeling van het incassobureau aanbevolen. Er is echter meer.

 

Naar mijn mening laten leveranciers een kans liggen door zich niet ook te richten op hun eigen prestaties waarvoor zij betaald willen worden. Het loont de moeite om het gesprek aan te gaan met de debiteur, met de vraag waarom hij, al of niet stelselmatig, de betaaltermijn overschrijdt. Niet zelden wordt op deze manier ontevredenheid over de geleverde dienst blootgelegd. Een kans dus om de dienstverlening te verbeteren en zo de concurrentiepositie te versterken. De opdracht was reeds binnen (dat is al moeilijk genoeg), waarom dan niet een perfecte dienst leveren en de klant aan je verplichten? In tijden van crisis kan dit zich dubbel en dwars terugbetalen in goodwill.

Leverancier belangrijke factor

Ruime ervaring in het zakendoen met de overheid heeft mij geleerd dat de leverancier zelf een zeer belangrijke factor is als het aankomt op tijdige betaling van zijn facturen. Een vergelijkbare redenering gaat ook op bij grote ondernemingen als debiteur.
 
Veel problemen ontstaan reeds in een vroeg stadium, al bij de offerte aan de klant en later bij de opdrachtverlening en de acceptatie ervan door de leverancier. In dat stadium al moet de ondernemer zich afvragen wat de beste route is naar een tevreden klant en als gevolg daarvan een bereidwillige betaling van de facturen.

Al vroeg in gesprek

In sommige gevallen zal de leverancier over moeten gaan tot een aanpassing van de eigen werkwijze om zijn doel te bereiken. In andere gevallen moet vroeg de dialoog met de opdrachtgever worden opgestart en vervolgens op gang gehouden om overeenstemming te bereiken over de voorwaarden en wensen die een leverancier kan hebben bij de uitvoering van een opdracht.

Vaker dan u denkt is er ruimte voor deze dialoog en wordt zij door de klant op prijs gesteld. Men zal versteld staan dat zelfs bij de overheid betaaltermijnen van dertig dagen of minder haalbaar zijn. Je moet de overheid alleen wel een helpende hand bieden. Ondernemers zouden zich daar meer rekenschap van moeten geven en niet uitsluitend klagen over David en Goliath. Er is nog veel te verbeteren.
 
Vladimir Budejicky is bedrijfsadviseur en tevens Managing Partner bij EForms Ltd te Delft, leverancier van de Business Integrator, een procesgerichte oplossing op het gebied van business process integration.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.