Iedere werknemer heeft meerdere kwaliteiten. Stap eens buiten uw comfort-zone en spreek ze aan.
Waar draait het tegenwoordig om in het leven? School, diploma’s, werk en bovenal: inkomen. Deze dingen staan natuurlijk met elkaar in verband, want vaak geldt: hoe meer diploma’s, hoe meer inkomen.
Doen we onszelf hiermee vaak niet tekort? Worden we niet regelmatig in een te strak keurslijf gedrukt waardoor we geen dingen durven te ondernemen die buiten de normale verwachtingspatronen van mensen vallen?
Want zeg nou zelf: is het niet vreemd dat een zekere bakker eerst werkloos moet worden voor hij aan een talentshow meedoet, waar hij er vervolgens achter komt dat met zijn zangtalent veel te bereiken valt? Helaas is het met veel van ons evenzo. We weten wat er van ons verwacht wordt en durven hier niet te veel van af te wijken. Dit terwijl elk mens een ongelooflijk potentieel heeft.
Spijt?
Het is de kunst de dingen die je kan zoveel mogelijk te doen. Soms is hier ‘out-of-the-box-denken’ voor nodig. Maar is het niet beter om spijt te krijgen van dingen die je hebt geprobeerd en niet goed zijn gegaan dan spijt te krijgen van dingen die je nooit hebt geprobeerd?
Ook in het werk zullen we onszelf moeten leren soms ‘out of the box’ te denken. Misschien is die schoonmaker wel heel erg klantvriendelijk en goed achter de kassa. Misschien heeft de verkoper zeer veel mensenkennis en feeling met collega’s en past hij beter bij personeelszaken?
De grote valkuil waar veel leidinggevenden voor moeten oppassen, is de gedachte dat iemand zonder een diploma of met weinig ervaring iets niet zou kunnen. Kan het niet juist een voordeel zijn dat iemand van 22 soms wat frisser tegen dingen aankijkt dan iemand van 35 met jaren ervaring? Deze frisse blik kan soms juist een nieuwe kijk op zaken geven, hetgeen een bedrijf goed kan doen.
Wat houdt dit nu in voor het management van een bedrijf?
Bedenk dat al je personeel (oftewel collega’s) kwaliteiten heeft. Dit zullen niet altijd de kwaliteiten zijn waarvoor je ze in dienst hebt genomen. Probeer juist de kwaliteiten te zoeken die ze normaal niet bij het werk gebruiken. Door ze deze kwaliteiten ook te laten gebruiken, zullen ze ook meer plezier in het werk krijgen, want ‘doen waar je goed in bent’ is gewoon leuk.
Bijna alle kwaliteiten zijn wel te gebruiken. Hiervoor zijn managementvaardigheden en creatief denken nodig, maar juist dát kan het werk voor een manager uitdagend maken
Conclusie:
- Denk ‘out of the box’ en laat je collega’s en medewerkers dit ook doen.
- Gebruik alle talenten om samen succesvol te zijn.
- Doe wat je leuk vindt en je zult zien dat je hierdoor meer plezier in je werk krijgt.
Dit Podium-artikel is geschreven door Tim Koster
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst.