Ze hebben een bliksemcarrière achter de rug en rammelen nu ongeduldig aan de poorten van de wereldwijde bestuurskamers. De jaarlijkse MT/Sprout Next Leadership 50 (voorheen Goudhaantjes) herbergt het grootste leiderschapstalent van Nederland tot en met 45 jaar. En die leiders vragen we het hemd van het lijf in de videoreeks Next Leadership.
In deze aflevering: Trix van der Vleuten (head of brands & marketing Versuni):
Van der Vleuten vervulde in haar carrière marketingfuncties bij verschillende bedrijven, waaronder Kraft Heinz, FrieslandCampina, Grolsch en Pepsico. Na Kraft Heinz nam ze in 2018 een korte sabbatical, waarna nog twee interim-klussen volgden (onder andere bij Philips).
In 2019 streek ze neer bij KFC, waar ze als CMO Northern Europe aan de slag ging. Ruim twee jaar later volgde de overstap naar Philips Domestic Appliances. De voormalige divisie van het Eindhovense concern maakt onder meer stofzuigers, Senseo’s en airfryers en staat sinds 2021 op eigen benen. Vorige maand werd de bedrijfsnaam gewijzigd in Versuni.
Van der Vleuten kwam binnen als global senior director brand, creation & planning. Sinds begin 2023 is ze head of global brands and marketing strategy.
Lees ook: Dit is het grootste managementtalent van Nederland
Luisteren als leider
Leiderschap gaat volgens Van der Vleuten om het stellen van de juiste vragen en het goed luisteren naar de antwoorden. Dat luisterende oor ziet ze terug in haar manier van leidinggeven.
‘Ik krijg heel veel energie van de juiste mensen op de juiste plek zetten, waardoor ze gaan excelleren in het team’, zei ze in een eerder interview met MT/Sprout. ‘Daarvoor moet je mensen goed kunnen ondersteunen en luisteren waar ze behoefte aan hebben.’
Zelf groeide Trix van der Vleuten in haar managementrol bij Pepsico: een Amerikaanse school waar vooral geleerd werd door te doen. ‘Een manager is er om je te helpen als je hem nodig hebt, maar voor de rest moet je het zelf doen. Daardoor leer je snel en maak je grote stappen.’
Voorbeelden
Een van haar voorbeelden is Margreet Rijkaard, met wie ze bij Pepsico werkte. ‘Wij hadden een totaal tegenovergesteld profiel, maar we hebben samen geleerd om te kijken wat het gemeenschappelijke doel is en daar samen aan te werken. Het leerde me dat je niet op elkaar hoeft te lijken om het grotere plaatje te zien.’
Twee ander leiderschapsvoorbeelden noemt ze Peter Boterman en Geraldine Beker, met wie ze bij Kraft Heinz en FrieslandCampina samenwerkte. ‘Van Peter leerde ik dat je met oprechte interesse mensen in beweging kan krijgen. Geraldine leerde me dan weer dat je met data en veel energie grote veranderingen door kan zetten. In die gevallen, met veel snelheid en een grote impact met het juiste team, ben ik als leider op mijn best.’
Benieuwd naar andere afleveringen in de serie?
- Wat vindt Michel Acda (Iglo) over het minst leuke aan leiderschap?
- Wat is de grootste leiderschapsfout van Bastiaan Gerrits (cio KPN)?
- Welk inzicht heeft het leiderschap van Geneviève Ho Sam Sooi (ABN Amro) een boost gegeven?
- Waarom Maarten Otto (ceo Alliander) niet loyaal is aan zijn agenda?
- Welke kritiek krijgt Maaike van Beijsterveldt (Nationale-Nederlanden) het meest?