Tijdens haar studie Psychologie aan de Radboud Universiteit Nijmegen had Thecla Schaeffer niet automatisch een marketingcarrière voor zichzelf in gedachten. ‘Ik wilde wel schrijver worden. Een beetje mensenkennis leek me daarvoor handig’, vertelt Schaeffer op de website van de universiteit. Haar vader vond haar studiekeuze maar niets, herinnert ze zich. Die sprak van een ‘opleiding tot professioneel werkloze’.
Maar daar heeft Schaeffer allesbehalve mee te maken. Al tijdens haar studie geeft ze les op de universiteit over jongerencultuur, het onderwerp waar ze haar thesis later ook over zal schrijven. Na haar studie gaat ze aan de slag bij reclamebureau FHV BBDO, waar ze zich in verschillende rollen bezighoudt met strategie. Na 4,5 jaar maakt ze de overstap naar reclamebureau Van Waalbeek etcetera, om na 1,5 jaar weer terug te keren naar het oude nest van FHV BBDO. Ze klimt er in 3,5 jaar op naar het Management Team, als Executive Strategy Director.
Pharrell Williams
Een groot modemerk ziet haar talent ook en weet haar voor zich te winnen: Schaeffer gaat aan de slag bij G-Star, eerst als Strategy Officer en vanaf 2014 als CMO. ‘Toen ik de overstap maakte van het reclamebureau waar ik werkte naar G-Star, heb ik een lijstje gemaakt met dingen die ik echt heel leuk vind. Ik wilde zeker weten dat ik de juiste keuze maakte. Glamour stond op dat lijstje’, vertelt ze erover tegen de Radboud Universiteit.
En glamour krijgt ze: Schaeffer werkt samen met Pharrell Williams, met wie het merk middels een collectie strijdt tegen plastic in de oceanen. Het geeft G-star de internationale allure waarvoor Schaeffer is aangenomen. ‘Pharrell is een hele bijzondere creatieve geest. Een creatief zoals ik nog nooit eerder heb ontmoet’, zegt ze erover in een gesprek met Fonk.
En als Pharrell belt of ze misschien mee wil naar een campagnebijeenkomst van Hillary Clinton, vijf dagen voor de verkiezingen in 2016, laat ze die kans niet aan zich voorbij gaan. ‘We reden de landingsbaan op. Eerst landde de privéjet van Pharrell. Hij werd bij mij voorin het busje gezet. Vijftien minuten later landde het campagne vliegtuig van Hillary’, vertelt ze over in BN De Stem. ‘Hillary werd toegeschreeuwd alsof ze Justin Bieber was. Wat een gekte. En zij doet dit drie keer per dag.’
Accell
Toch besluit ze in juni 2018 de overstap te wagen naar fietsenfabrikant Accell. ‘Ook een industrie die staat voor innovatie. Het mooie vind ik dat je met iedere fiets die je meer verkoopt, de wereld een beetje beter wordt’, vertelt ze over in een interview met Fonk. Ze komt samen te werken met CCO Jeroen Hubert, met wie ze in 2017 genomineerd werd voor Marketeer of the Year.
Maar haar carrière bij Accell lijkt geen lang leven beschoren. Sinds september werkt Schaeffer, na nauwelijks een jaar in dienst te zijn geweest, bij Tony’s Chocolonely aangesteld als CMO. ‘ Dit is waar ik in geloof: dat je een gezond bedrijf kan bouwen zonder mens of natuur te exploiteren’, zegt ze erover in een interview met MarketingTribune.