Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Succesvol innoveren vanuit samenwerking

Innoveren en succesvol ondernemen is veelal de grote uitdaging voor ondernemers. Hoe kunt u zorgen voor een snellere time to market, lagere kosten en verbetering van het onderscheidend vermogen vanuit duurzame en innoverende proposities?  

 

Het is mijn persoonlijke overtuiging dat het bovenstaand te realiseren is door slim samen te werken. In de basis draait het er om op een effectieve en efficiënte manier, innovatieve en onderscheidende oplossingen in de markt te zetten die waarde toevoegen tegenover lagere kosten. Innovativiteit wordt vaak gezien als uit het niets iets creëren, terwijl het combineren van bestaande ideeën juist erg krachtig is en relatief snel te realiseren is.
Inmiddels is uit diverse literatuur gebleken dat dit geen tijdelijke hype is, maar een duurzame ontwikkeling: samenwerkingsverbanden, allianties, partnerships, co-creatie, netwerken, het zijn dé woorden van de moderne economie. Het klinkt allemaal geweldig, maar is dat het ook? Uit de praktijk is gebleken dat een groot aantal samenwerkings-verbanden mislukt. De kosten van samenwerking zijn hoog en de risico’s zijn navenant. De redenen voor het falen van samenwerkings-verbanden zijn meestal duidelijk aanwijsbaar.

Samenwerking vanuit een coöperatie, het antwoord?

Met dit alles in het achterhoofd ben ik – eind 2009 – mijn zoektocht gestart om, op basis van een samenwerkingsvorm, een uniek bedrijf neer te zetten dat haar cliënten daadwerkelijk helpt om succesvol te zijn tegenover lagere kosten. Als fundament: netwerkeconomie, samenwerking.
Maar, hoe en in welke vorm realiseer je een op samenwerking gebaseerde onderneming die duurzaam is met ook nog een sterk merk? Al snel bleek dat een coöperatie de enige optie was om zo’n, unieke, onderneming te realiseren. Een coöperatie is een duurzame en formele juridische ondernemingsvorm, vergelijkbaar met een BV. Dit in tegenstelling tot een VOF, Maatschap of een los vaste samenwerking.
Vervolgens hebben we het businessplan geschreven op basis van een coöperatie als ondernemingsvorm. De kernwaarden, merk strategie en reputatiemanagement, portfolio en de processen als belangrijkste onderwerpen van het businessplan. Inmiddels zijn we enige tijd onderweg. De samenwerking komt goed op gang, er is veel energie, synergie en passie om de droom met elkaar te gaan verwezenlijken.

Alleen ga je sneller, samen kom je verder

Alleen ga je sneller, samen kom je verder. Ja, het kost veel tijd en energie om dit te realiseren. Maar in korte tijd hebben we veel geleerd van elkaar, iets moois neergezet en op basis hiervan is er veel beweging in de markt. Dit resultaat zouden we nooit bereikt hebben vanuit onze respectievelijke eigen onderneming!
Kortom, door slim verschillende proposities van verschillende ondernemingen bij elkaar te voegen verkrijg je een unieke propositie en uniek bedrijf. Met de coöperatie vorm is dan ook de vraag ingevuld op welke wijze dit slim te realiseren is.
Edwin Best

[email protected]

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.