Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

MT1000: uitzendbureaus bereiden zich voor op krimp in 2023

Wat zijn de vooruitzichten voor de beste zakelijke dienstverleners uit de MT1000? Uitzendbureaus en detacheerders moeten in 2023 rekening houden met krimp. Als personeel je corebusiness is, zit je in de huidige arbeidsmarkt voorlopig niet goed.

mt1000 uitzendbureaus
Getty Images
Je leest nu: MT1000: uitzendbureaus bereiden zich voor op krimp in 2023

MT/Sprout en de UvA hebben onlangs de MT1000 gepubliceerd, het jaarlijkse onderzoek naar de meest gewaardeerde dienstverleners van Nederland. Het onderzoek bevraagt duizenden zakelijke beslissers over de dienstverleners waarmee ze zakendoen. Dat leidt tot een ranglijst van beste zakelijk dienstverleners, verdeeld over diverse branches.

NAAR DE MT1000

Vooruitzichten uitzendbureaus

De beste dienstverleners uit de MT1000-ranglijst hebben na de coronacrisis inmiddels te maken met nieuwe uitdagingen: inflatie jaagt de kosten op, terwijl de arbeidsmarkt nog nauwelijks is afgekoeld. De energieprijzen en de oorlog in Oekraïne zullen maakbedrijven harder treffen dan dienstverleners, waar alles draait om mensen.

Maar de MT1000 beslaat allerlei takken van zakelijke dienstverlening, van accountancy tot beveiliging en van IT-opleiders tot logistieke dienstverlening. Die branches hebben elk hun eigen dynamiek en uitdagingen. In dit artikel zoomen we in op de uitzendbureaus en detacheerders. Hoe staan de beste flexdienstverleners ervoor en wat zijn hun vooruitzichten voor het prille 2023?

De economen van ING waagden zich onlangs in een brancherapport aan de ontwikkelingen waarmee de uitzendbureaus en detacheerders uit de flexbranche in 2023 te maken krijgen.

Krimp in 2023

ING voorziet een lichte krimp voor uitzendbureaus en detacheerders in 2023. Belangrijkste oorzaken zijn de afkoelende economie en een aanhoudend gebrek aan personeel. Het aantal uitzenduren dat uitzendbureaus, arbeidsbemiddelaars en payrollbedrijven verwerken, zal daarbij rond 2 procent lager uitvallen dan in 2022. Dat is even wennen, want de flexbranche komt net uit een periode van forse groei.

Die dreef op de algemene economische groei in Nederland, die vorig jaar nog uitkwam op 4,2 procent. De uitzendbureaus en detacheerders beleefden daardoor vanaf het tweede kwartaal van 2021 een dubbelcijferige omzetgroei van 13 tot zelfs 20 procent. Het waren vooral de kleinere flexbedrijven die daarvan profiteerden, stellen de economen van ING vast. ‘Er is met name meer vraag naar specialistische uitzenders en vraag op het gebied van werving & selectie en detachering.’

Bij de grotere, generieke spelers was in de loop van 2022 de post-coronagroei er alweer uit. Het aantal uitzenduren dat brancheorganisatie ABU bijhoudt, lag in de tweede helft van 2022 al flink lager. In de administratieve sector daalden de uren in november zelfs met 18 procent vergeleken met dezelfde periode in 2021. Hier werken de hoge energieprijzen indirect door: productiebedrijven en glastuinbouwbedrijven die veel energie verbruiken werden soms stilgelegd, terwijl dit belangrijke klanten zijn voor de uitzenders.

Tarieven stijgen door personeelstekort

Als personeel je corebusiness is, kan het tegen je werken als dat lastig te vinden is. Op dat moment werkt bij uitzendbureaus en detacheerders wel de wet van vraag en aanbod: de tarieven gingen door de schaarste fors omhoog, in de eerste helft van 2022 met 6,5 procent. Het zoeken van de juiste kandidaat duurde langer, en dat zorgt samen met de inflatie en hogere loonkosten tot hogere prijzen.

Maar aan dat doorbelasten van kosten aan de klant zit natuurlijk een grens. Zeker de grotere generieke spelers die in een sterk concurrerende omgeving werken, zullen het moeten doen met lage marges.

Helft uitzendbureaus en detacheerders verwacht groei

Die neerwaartse trend zet in 2023 door. Dat verwachten ook de ondernemers zelf. Over het algemeen maakt de toenemende kans op een recessie bedrijven huiverig voor de inhuur van extra krachten. Minder dan de helft van de ondernemers in de flexbranche verwacht daardoor een hogere omzet te realiseren in 2023. Daarmee zijn ze een stuk pessimistischer dan zakelijke dienstverleners in de accountancy, reisbranche of beveiliging.

Net als de afgelopen maanden zal ook in 2023 de afkoelende economie niet voor alle flexaanbieders dezelfde uitwerking hebben. Het zullen vooral de gespecialiseerde uitzendbureaus en detacheerders zijn die ook in het nieuwe jaar nog goede zaken blijven doen, stelt ING.

Tekort aan personeel blijft

En of de recessie nu komt in 2023 of niet, de verwachting is wel dat de arbeidsmarkt wat minder krap zal zijn dan vorig jaar. Verwacht daar niet te veel van, want ondanks het toenemend aantal faillissementen en een iets hogere werkloosheid blijft de arbeidsmarkt de komende jaren structureel overspannen. De vergrijzing gaat immers ook door.

Vorig jaar al zag bijna twee derde van de flexbedrijven het gebrek aan goed personeel als een belemmering. Dat werkt vooral tegen bij partijen die het van de grote volumes moeten hebben.

mt1000 2022 bestellen

Ook op papier

Het MT1000-onderzoek verschijnt online en uitgebreider op papier, in de MT1000-gids. Papieren gids ontvangen? Bestel hem voor 14,95 euro.

Nieuwe wetgeving bedreigt model

Voor de uitzendbureaus en detacheerders hangt nog een bijzondere uitdaging boven de markt: nieuwe, strengere wetgeving. Waar die wat Den Haag betreft toe moet leiden, is wel duidelijk: uitzendkrachten moeten alleen nog ingezet worden voor ‘ziek en piek’, de momenten waarop tijdelijk extra personeel nodig is. In alle andere gevallen is het de bedoeling dat werkgevers werken met min of meer vaste contracten.

ING waarschuwt dat een deel van het uitzendwerk in zijn huidige vorm in de toekomst weinig bestaansrecht meer zal hebben. Sterker nog: ‘Naar verwachting zal dit leiden tot een shake-out van uitzendorganisaties, en dan met name van bedrijven die hun bestaansrecht ontlenen aan sterke concurrentie op het gebied van uitgeklede arbeidsvoorwaarden.’

Goed werkgeverschap wordt belangrijker, stelt het brancherapport. Met ook vo0r flexwerknemers een eerlijke beloning, meer zekerheid en een duurzame inzetbaarheid. Het aantal vaste contacten dat uitzendorganisaties hun mensen biedt, is de afgelopen tien jaar al verdubbeld, maar ligt met 4 procent nog steeds behoorlijk laag.

De beste uitzendbureaus en detacheerders uit de MT1000

Het MT1000-onderzoek peilde de mening van zakelijke beslissers over hun uitzendbureau en detacheerder. Ze beoordeelden de dienstverleners op klantgerichtheid, productleiderschap, excellente uitvoering en de Net Promoter Score (NPS).

Respondenten zijn beslissers met inkoopbevoegdheid die in de afgelopen drie jaar zaken hebben gedaan met de bedrijven die ze beoordeelden. Dat leidde tot een ranglijst met de volgende koplopers in de categorie accountancy:

Uitzendbureaus & detacheerders
1 Randstad
2 YoungCapital
3 Brunel
4 Olympia
5 Tempo-Team
6 Driessen
7 Manpower
8 Unique
9 Brainnet
10 Start People
Runner-up
11 Adecco
12 Maandag
13 AB Groep (w.o. AB Oost, AB Vakwerk, AB Werkt)
14 USG Professionals
15 DIT Personeel
16 Timing
17 Payroll Select
18 Luba
19 Actief werkt!
20 In Person
21 OTTO Work Force
22 Pay for People

BEKIJK DE VOLLEDIGE MT1000