Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Life – Groter niet altijd beter

Multinationals hebben een robuuste reputatie qua beloningen en internationale carrièrekansen. Maar bij kleine bedrijven is er meer ruimte voor eigen initiatief, val je eerder op en spreek je de directeur bij zijn voornaam aan. Wat is de beste keus?

 

1 Klein is fijn

Het is een klassieke carrièrevraag: kies ik voor een groot bedrijf, of ga ik voor klein? De voor- en nadelen van beide lijken al even klassiek: groot staat voor meer geld, meer opleidingsmogelijkheden en meer carrièreopties, klein betekent meer vrijheid en kortere lijnen naar de beslissers. Valt er meer over te zeggen? Het Amerikaanse bureau The Marlin Company kwam een paar jaar geleden na grootschalig onderzoek tot de conclusie dat werknemers van een klein bedrijf meer plezier in hun werk hebben.

Waar slechts een derde van de werknemers bij de grote bedrijven zei ‘zeer tevreden' te zijn over het werk, deed 41 procent van de werknemers van kleine bedrijven dat. Werknemers van grote bedrijven meenden bovendien vaker dat ze oneerlijk werden behandeld en dat hun baan ten koste gaat van hun privéleven. In Nederland bevestigde onderzoek van Intermediair die Amerikaanse trend: grote bedrijven bieden betere arbeidsvoorwaarden en een hoger salaris, maar de gelukkigste werknemers vindt u bij kleinere bedrijven.

2  Groot wordt klein

Kleine bedrijven mogen dan gelukkiger werknemers kennen, grote bedrijven doen hard hun best die achterstand in te halen. Het stereotype grote bedrijf bestaat dan ook niet meer, denkt Jos Plompen, directeur van het Nederlandse Great Places to Work Institute, dat jaarlijks onderzoek doet naar de beste werkgevers van Nederland. "Grote bedrijven worden steeds platter en opereren steeds minder als machines. Het Tayloriaanse model van organiseren, waarin werknemers een radertje zijn in het hele productieproces, heeft zijn langste tijd gehad. Mensen accepteren dat niet meer. Vroeger was arbeid een commodity, die je ruilde tegen geld.

Tegenwoordig willen mensen een zinvolle tijdsbesteding. Slimme werkgevers spelen daar op in. Microsoft, de winnaar van dit jaar in de categorie Large & Multinaltional Companies, geeft medewerkers enorm veel vrijheid om taken in te vullen. Dat geldt ook voor de nummers twee en drie in die categorie, Google en Ormit. Ik denk dat grote bedrijven geleerd hebben van de kleintjes. Verantwoordelijkheden worden lager in de organisatie neergelegd en units worden opgesplitst. Natuurlijk kunnen multinationals nooit alle kenmerken van kleine organisaties imiteren, erkent Plompen: "Bij een kleine organisatie zul je altijd meer invloed hebben op de strategie. Bij bedrijven als Microsoft en Google wordt de regie gevoerd in de VS, daar verander je niks aan."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

3. Wat zou je gratis doen?

Groot of klein? De keus is niet zo simpel, stelt ook Huub van Zwieten, directeur van ‘talentenbureau' Talent First. "Als je me deze vraag 10 jaar geleden had gesteld had ik gekozen voor klein. Maar de laatste jaren zie ik duidelijk dat grote bedrijven er veel aan doen om het talent van medewerkers te benutten. Bij grote bedrijven was het 20 jaar geleden nog gebruikelijk dat werknemers bij binnenkomst hun  persoonlijkheid aan de kapstok hingen. Daar neemt de nieuwe generatie werknemers geen genoegen meer mee." De omvang van een bedrijf bepaalt dan ook niet meer of je er gelukkig wordt, denkt Van Zwieten. "Wat telt is dat je de ruimte krijgt om jezelf te zijn en je passies na te jagen.

Bij een kleine organisatie ben je erg afhankelijk van je leidinggevende. Is dat een ploert, dan is er geen ontsnappen aan. Bij een groot bedrijf is het hefboomeffect van je eigen talent groter en krijg je betere begeleiding. Nadeel kan zijn dat daar je blik verkokert. Ik ben zelf mijn carrière begonnen bij Randstad. Daar werd je eerst ‘blauw gespoten'. Na een paar jaar denk je dan dat de hele wereld bestaat uit Randstad. Dat is funest voor je creativiteit." Zijn advies is dan ook: "Doe zo vroeg mogelijk in je carrière een zelfonderzoek naar je eigen wensen. Vraag je eerst af wat voor werk je gratis zou willen doen. Bedenk vervolgens hoe je daar geld voor kunt krijgen. Ik kom te veel mensen tegen die zich die vraag pas stellen halverwege de 30. Dat is te laat. Ga daar werken waar jouw individuele belang zoveel mogelijk overlapt met de collectieve droom."