Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fast50 2011

Even voorstellen: dit zijn de snelstgroeiende technologiebedrijven van de Benelux. De Deloitte Technology Fast50 zetten zelfs de diepste crisis om in groeipotentie. Lees hoe de slimme toepassing van briljante technologie ze bracht tot duizelingwekkende omzetgroei.

Deloitte stelt jaarlijks een lijst samen van technologiebedrijven die uitblinken in omzetgroei. Die Technology Fast50 is altijd een feestelijk signaal: Nederland heeft wél innovatieve ondernemers die succes boeken met hun visie. En: ook in economisch magere jaren is het mogelijk om als bedrijf te groeien. Like hell it is.
Dit jaar laat winnaar Voiceworks dat zien: in de telecommarkt, waar toch spelers zijn die hun aandeelhouders alleen met dividend nog koest weten te houden, groeide het bedrijf de afgelopen vijf jaren met een adembenemende 2.768 procent. Koen van Geffen en zijn mensen leveren geavanceerde telefoniediensten op basis van internet die nauw aansluiten op wat Het Nieuwe Werken vereist. En dat is niet alleen een kwestie van timing, maar ook van technisch vakmanschap, een gevoel voor wat klanten verwachten en een onverbiddelijke houding ten opzichte van kwaliteit.
Zo kom je ver, en ook verder na die eerste jaren van groei. De Fast50 bevat handenvol nieuwkomers, maar ook winnaars die inmiddels vertrouwde gezichten zijn en hun omzet al met acht cijfers schrijven. Sms-specialist CM Groep ging de 40 miljoen voorbij, hostingbedrijf Ocom zelfs de 50 miljoen. Anders dan de Voip-aanbieders opereren zij in volwassen markten, waar ze zijn uitgegroeid tot dominante spelers.
“Ik ben erg blij dat we weer veel nieuwe bedrijven konden opnemen, maar ook dat er, meer dan ooit, flinke omvangrijke partijen tussen staan”, zegt Carlo Renne, partner en tevens Program Leader Fast50 bij Deloitte. “Want snelle groei is geweldig, maar blijven doorgroeien tot tientallen miljoenen is natuurlijk fantastisch. Het vormt het bewijs dat Nederland internationaal succesvol is met innovatie.”

Nummer 1 Voiceworks

Wie Koen van Geffen, Egbert Groot, Stijn Nijhuis en Ruud van der Aar
Wat VoIP-telefonie
Omzet 3,5 miljoen euro
Winst 300.000 euro

Het begon op de klassieke manier: student bouwt websites, draait de sites van klanten op een eigen server en groeit uit tot een hostingprovider. Pas toen Van Geffen, Groot en Nijhuis bedachten dat VoIP, ofwel internet­telefonie, uitstekend vanuit het datacenter aangeboden kon worden, was Voiceworks geboren. “We leverden al diensten vanuit het datacenter zoals hosting, backup en e-mail”, ­aldus Koen van Geffen (foto). “Dus waarom zou telefonie daar niet bij kunnen? Je doet dan je bedrijfscentrale de deur uit en bij ons draait alles virtueel.”
Je zou het inmiddels heel hip ‘cloudtelefonie’ kunnen noemen. “Maar cloud is een hype-woord. Wij vinden het als techneuten vanzelfsprekend dat diensten en software op afstand geleverd worden.”
Vanaf 2005 ging Voiceworks, versterkt met een salesman uit de telecom, Ruud van der Aar, de markt op. De verkoop gaat vooral indirect, via partners die bijvoorbeeld werkplekken uitrusten met telefonie en de vertrouwde installatiebedrijven die nog steeds fysieke bedrijfs­centrales neerzetten. “Dat indirecte model is bij toeval ontstaan: een internetprovider vroeg ons of we de telefonie voor zijn klanten konden regelen. Dat bleek prima te werken.”
De markt voor VoIP-telefonie groeit nog steeds, ook in de crisistijd, en Voiceworks groeit zelfs bovengemiddeld dankzij haar brede dienstverlening. Twee jaar geleden had Van Geffen nog negen collega’s, inmiddels zijn het er meer dan dertig. En voor volgend jaar zit de stap naar België en Duitsland in de planning. “Van de crisis hebben we niets gemerkt. Wij zien VoIP vooral als manier om innovatieve diensten aan telefonie te koppelen, maar we kunnen onze wederverkopers natuurlijk niet verbieden om het aan te prijzen als goedkoper alternatief.”
Ook nu VoIP redelijk is ingeburgerd hechten bedrijven nog steeds aan centrales. “Een callcenter zal die bijvoorbeeld niet snel afschrijven. Maar ze nemen bij ons bijvoorbeeld wel de mogelijkheid af om pieken af te vangen. Dan hangen de bellers in onze hosted omgeving in de wacht.”
Maar het liefst houden ze in Almere alles zoveel mogelijk in eigen hand. “Alleen dan kun je de kwaliteit waarborgen en voorkom je discussie als het een keer toch misgaat.” Voiceworks heeft haar platform gehuisvest in vier datacenters en heeft deze verbonden via een eigen glasvezelring met interconnecties naar alle aanbieders van glas- en dataverbindingen. Ook KPN, BT en alle andere telco’s doen zaken met Voiceworks. “Ze hebben snel door dat we weten waar we mee bezig zijn, dan is je omvang geen enkel punt.”
En je proeft het: bij Voiceworks zitten geen cowboys, het liefst ontwikkelen de ingenieurs van Voiceworks geavanceerde aanvullende diensten rond hun aanbod. Op dit moment wordt hard gewerkt aan wat zo’n beetje de heilige graal is van de telecom: het vervlechten van vast met mobiel. Dan ziet de receptie dat je ergens in de auto in gesprek bent, of bel je rechtstreeks een intern nummer vanaf het mobieltje. “Misschien dat we er niet de eerste mee zijn, maar wij willen wel de mooiste oplossing neerzetten. Dat kost even.”

Hoe tech zijn de Fast50?

De lijst heet in naam Technology Fast50, maar hoe tech zijn de snelle vijftig eigenlijk nog? Fonq is een retailbedrijf, Verzuimreductie een zakelijk dienstverlener en Redkiwi een reclamebureau. Ze besteden een substantieel deel van hun tijd en aandacht aan de ontwikkeling van eigen technologie, maar dat leidt toch niet tot technologie als product op zich.
Veel snelgroeiende bedrijven gebruiken technologie als een business enabler, verklaart industrie-expert Daan Witteveen van Deloitte. “Veel bedrijven uit de Fast50 zijn actief met internet en aanverwante technologie. Die is langzaam maar zeker uit de pioniersfase gekomen waarin vooral veel aan r&d werd gedaan en is nu algemeen beschikbaar: bandbreedte, software, rekencapaciteit; de technologische infrastructuur is in ruime mate voorhanden. Daardoor kan deze generatie ondernemingen zich vooral richten op de ­‘voorkant’: het bouwen van nieuwe toepassingen en businessmodellen.”
In die fase weten spelers nog steeds bestaande branches op zijn kop te zetten en groeien ze pijlsnel. De internet­industrie zit als geheel in een fase, na de hype, van een toenemende volwassenheid, waarbij de hypersnelle groei tot het verleden behoort. Witteveen: “Dat betekent nog niet dat de bedrijven niet nog jaren en jaren gezond kunnen doorgroeien. Maar uiteindelijk wordt ook hun markt volwassen, en zul je prijsdruk zien en een consolidatiefase waarbij alleen de marktleiders overblijven.”
Diezelfde cyclus is de inmiddels ‘ouderwetse’ software uit het pc-tijdperk de afgelopen drie decennia doorgegaan. De online wereld volgt, en waarschijnlijk sneller. Witteveen: “Denk aan social media: vijf jaar geleden nog non-existent, nu is de markt al verdeeld tussen volwassen spelers die miljarden waard zijn. De levenscycli van technologie en de daarmee samenhangende industrie worden steeds korter.”
Maar, besluit Witteveen: “Reken maar dat de Fast50 over vijf of tien jaar bol staat van de bio- en nanotechbedrijven.”

Met 26.884% groeien kan ook

De snelste in Nederland levert een hoop zichtbaarheid op. Doorstoten tot de Fast500 EMEA maakt dat podium tot een Europese aangelegenheid. Hoe ‘onze’ snelle jongens en meisjes het doen in internationaal perspectief? Vorig jaar was de nummer 1 van de Benelux, Service2Media, goed voor een veertiende plek. Met 4.763 procent groei? Tja, de Fast500 Award ging naar een Britse concurrent die 26.884 procent groeide.

914% SkyDreams

Wie Luis Verbakel en Mark Feenstra
Wat offertesites
Omzet vertrouwelijk
Aantal medewerkers 20

Net volwassen waren ze, toen Luis Verbakel en Mark Feenstra in 2002 de website koerierzoeker.nl begonnen, waar koeriersdiensten een plekje op de virtuele kaart konden kopen. Zoals bedrijven tegenwoordig vinden dat ze ‘iets’ moeten doen met social media, zo wilden organisaties in die tijd het internet maar eens op. Stap één: vindbaar zijn, en die vindbaarheid boden Verbakel en Feenstra. “Tijdens onze studie hebben we het aanbod uitgebreid, zodat bijvoorbeeld ook advocaten en rijscholen zich online konden presenteren”, vertelt Verbakel. “Maar op een gegeven moment vroegen bedrijven aan ons: wat krijgen er eigenlijk voor terug?” Goede vraag, zo vonden ook Verbakel en Feenstra, dus ontwikkelde het duo gaandeweg een nieuw businessmodel rond de generatie van leads. Er wordt nog even gekeken naar de reisbranche, er wordt een tijdje gedacht aan een datingsite, maar uiteindelijk wordt besloten de focus te leggen op klussen rond huis en tuin. De eerste website draait om verhuisoffertes, daarna wordt het aanbod gestaag uitgebreid. Dat wordt gedaan onder de naam SkyDreams, een nieuwe entiteit die het tweetal na de afgeronde studies opricht. Inmiddels vallen onder dit bedrijf tientallen websites, waar consumenten offertes (maximaal zes) kunnen aanvragen rond thema’s variërend van airco’s tot zonwering. Aan de achterkant van deze websites bevinden zich 1.400 MKB-bedrijven, waarvan 1.100 in Nederland, die zich zo kunnen profileren naar de potentiële klant. Goed contact met de aangesloten bedrijven is essentieel voor het bemiddelingsmodel van SkyDreams, zegt Verbakel: “Je moet hun vertrouwen winnen. Ze zijn gewend om via-via klussen te krijgen, wij moeten ze uitleggen dat het internet nieuwe kansen biedt.”
Om nieuwe MKB-bedrijven over te halen zich aan te sluiten krijgen ze de eerste paar offerteaanvragen gratis, daarna moet een fee betaald worden. Het is een model dat ook in het buitenland werkt: in Engeland en België heeft men al kennis gemaakt met de offertewebsites van SkyDreams. Over de grenzen ziet Verbakel ook de meeste groeikansen, al is in Nederland de volgende stap in de ontwikkeling van SkyDreams al ingezet, met de lancering van diverse websites die in eerste instantie als doel hebben de consument te informeren. Op schilderweetjes.nl leer je bijvoorbeeld alles over schilderen, daarnaast kun je er toevallig meteen een schilderofferte aanvragen. “We worden hierdoor naast offertebemiddelaar ook salesvertegenwoordiger”, verklaart Verbakel. “Zo hopen we mensen in een vroeg stadium aan onze diensten te binden.”

677% 2dehands.nl

Wie Maarten Beucker Andreae en Michiel van Deursen
Wat online marktplaats
Omzet vertrouwelijk

Groei is goed, doorgroeien is beter. Wie eenmaal in de Fast50 is beland, weet hoe moeilijk het is het groeitempo vol te houden. Van een ton naar een miljoen is een andere rit dan van dat miljoen naar een 8-cijferige omzet. Zo ver is het met 2dehands.nl van web­bouwer TTY Internet Solutions nog niet. Maar de site staat sinds 2006 wel onafgebroken in de lijst. Het bedrijf volgt daarmee CM Groep op als winnaar van de Sustainable Grower Award. “In Nederland konden we niet op tegen de dominante positie van Marktplaats. Toen zijn we met ons concept de grens overgegaan naar België”, zegt Beucker Andreae. Inmiddels is 2dehands.be op afstand marktleider in België met 5 miljoen unieke bezoekers per maand, en verdiende TTY tien jaar aanloopkosten in een jaar terug. “We redeneren vanuit de bezoeker, en gebruiksvriendelijkheid staat centraal. Tevreden bezoekers komen vaker terug, de aantallen blijven groeien en dan komen de inkomsten vanzelf.”

616% The Selfservice Company

Wie Dirk Jan Dokman, Jeroen Brouwers en Jaap van Gent
Wat intelligente chatbots, sinds 2004
Omzet 4,2 miljoen (2011)
Winst virtuele assistente Sophie: “Over onze financiële gegevens weet ik niet zo veel. En al wist ik het, dan mocht ik het u niet vertellen.”

Wie een vraag heeft over Toys R Us, kan die op de website van de Britse speelgoedzaak aan brunette Emma typen. Wie haar heeft gemaakt? Ze antwoordt: “I was created by The Selfservice Company”.
Dit Nederlandse bedrijf is inmiddels tot ver over de grenzen succesvol met dit soort virtuele assistentes. In eigen land zetten KPN en Rabobank de intelligente chatbots op hun websites in. “We raken een essentieel probleem van ­bedrijven”, verklaart mede-oprichter Dirk Jan Dokman het succes. Dankzij de chatbots van The Selfservice Company kunnen veel vragen online worden beantwoord, wat de dure afdeling klanten­service bij bedrijven ontlast. Dokman: “Een telefonische vraag beantwoorden kost al gauw een paar euro, aan ons betaalt een bedrijf na implementatiekosten slechts een paar cent per vraag. Zo hebben wij onze klanten al miljoenen bespaard.”
De systemen van The Selfservice Company zijn zelflerend: vanaf dag één wordt 80 procent van de vragen juist beantwoord, na de lancering wordt de database met informatie continu verfijnd, waardoor uiteindelijk meer dan 90 procent juist wordt beantwoord. Dokman zegt dat de winst direct in het bedrijf wordt geïnvesteerd. De buitenlandse expansie is ermee gefinancierd, net als de tien man tellende r&d-afdeling, op een totale omvang van 85 werknemers. Er wordt bijvoorbeeld onderzocht, of Emma en collega’s ook proactief, op basis van gedrag en profiel van de online bezoeker, kunnen praten.
Dokman: “we willen over vijf jaar 15 tot 20 keer zo groot zijn, ook door verder in het buitenland uit te breiden.”
Binnenkort zijn Amerika, Spanje en Scandinavië aan de beurt. “We hebben inmiddels een enorme voorsprong op de concurrentie opgebouwd, maar we willen niet achterover gaan leunen, zoals veel Nederlandse ondernemers op een gegeven moment doen. Wij willen de frisheid van een start-up behouden.”

524% Transparent

Wie Willem-Jeroen Stevens
Wat Analyse betaalgegevens
Omzet “Richting 5 miljoen euro”
Winst “Volgend jaar winstgevend”

Als het gaat om het navlooien van de betalingsgegevens bij een grote multinational is datamining een goudmijntje. Dubbele betalingen, spookfacturen, gemiste kortingen, valutaverliezen – wie flink spit in zijn facturen, heeft vaak wat terug te vorderen. Zeker als er vanuit verschillende landen door verschillende kantoren rekeningen worden voldaan. “Wij geven de klant inzicht in zijn betalings­verkeer”, vat Willem-Jeroen Stevens het samen. Toen hij in 2000 begon, was datamining de belofte die maar niet werd ingelost, maar hij zag al wel mogelijkheden om financiële processen ermee te optimaliseren.
Meer dan tevreden klanten en mond-tot-mondreclame is er eigenlijk niet nodig geweest om Transparent vervolgens binnen te brengen bij bijna de helft van de AEX. Ook de stap naar Amerika verliep via het moederbedrijf van een klant. En misschien is de manier waarop Stevens afrekent ook oorzaak van de hypergroei: hij werkt op basis van no cure, no pay. “We vragen een percentage van het geld dat we terughalen. En als we weinig vinden, heeft de klant dus gratis inzicht in zijn betaalstromen. Dat is altijd de kern geweest van ons bestaan: we ontleden data, maar daar hoeft de klant niet voor te betalen.”
In de regel hebben multinationals hun boeken prima op orde, een majeure fraude heeft Transparent in elk geval nog niet opgespoord, maar bijvoorbeeld een klant met vestigingen in Nederland, Frankrijk en Kuala Lumpur die allemaal met eigen boekhoudpakketten werken, mist overzicht. Juist dat is een mooie extra. “We gaan deze herfst zelfs real time audit mogelijk maken.”
Het bedrijf heeft concurrenten in Engeland, Frankrijk en vooral in de VS. “Maar de manier waarop wij audits doen bestaat nog nergens: de combinatie van datamining en de inzichtelijkheid die we bieden via ons portal.”
Inmiddels is Transparent in eigen land 45 man sterk, en er zijn in India nog eens ruim 20 man zoet met de handmatige bewerking van de ongeregeldheden die de software bovenhaalt. Er zijn kantoren in de VS en België, van waaruit audits ­worden begeleid. In Amsterdam heeft Stevens inmiddels veertien talen verzameld, omdat de boekhouding van zijn klanten ook meertalig is.
Transparent is gefinancierd door informals. “Investeerders van het type dat snapt dat we voorlopig de groei willen vasthouden in plaats van de winst optimaliseren.”
Onlangs sleepte Stevens ook een borgstellingskrediet in de wacht van AgentschapNL. “Daarmee versterken we de strategie: we willen nog sneller groeien in het buitenland.”

417% Zero Creative

Wie Desiree van Maasakker, Tom Peters en Michel de Klein
Wat Interactieve marketing en communicatie in 3D, sinds 2005
Omzet ‘Vertrouwelijk’
Winst ‘Jazeker, sinds 2009’
Aantal medewerkers 18

Het idee was 3D en interactie, maar toen het Nijmeegse Zero Creative in 2005 van start ging was dat idee nog niet volledig uitvoerbaar. Desiree van Maasakker: “Je moet eerst het wiel uitvinden voordat je een auto kunt maken.” Het wiel bestond uit software, uit betere televisies om (zonder bril) 3D-beelden op af te spelen en uit sensoren die zorgen voor interactiviteit. Om de softwareontwikkeling te financieren verdiende het bedrijf in die jaren zijn geld met 2D-opdrachten.
Zero Creative vond een Chinese partij die goede schermen kan leveren, inmiddels zijn er ook goede betaalbare bewegingssensoren op de markt. Van Maasakker: “Nu pas hebben we het idee dat alle bouwstenen beschikbaar zijn.” Op een groot televisiescherm laat hij een driedimensionale föhn zien, die meedraait als hij zijn handen draait, en groter wordt als hij zijn handen van elkaar beweegt.
Indrukwekkend maatwerk, zoals bijna alle projecten van Zero Creative maatwerk waren. Niet alleen internationale bedrijven, ook musea uit onder andere Turkije en de Dominicaanse Republiek klopten daarvoor aan.
De volgende stap is het schaalbaar maken van de software. Daarvoor biedt het bedrijf online software aan, voor het omzetten van 2D-beelden in 3D. Daarnaast is Zero Creative recentelijk een alliantie aangegaan met een ontwikkelaar van webshops. Zo moet het voor winkeliers mogelijk worden om de beelden uit hun online winkel ook achter de winkelruit te etaleren, in 3D natuurlijk. Van Maasakker: “De afgelopen jaren hebben we veel ontwikkeld, maar nooit vol ingezet op de verkoop. Dat gaat veranderen, zo is de salesafdeling sinds kort uitgebreid van 1,5 naar 8 fte. Groei is voor ons slechts een middel om minder afhankelijk te worden van individuele factoren, maar we hebben wel tegen elkaar gezegd: de eerste vijf jaren hebben we rondgespeeld, nu is het tijd voor de volgende stap.”

Overname als groeistrategie

Twinfield schitterde vorig jaar nog in de Fast50. De snelgroeiende aanbieder van online boekhouden ontbreekt dit jaar echter: het bedrijf van André Kwakernaat en Maurice Tijhuis liet zich deze zomer overnemen door Wolters ­Kluwer. Niet vanuit een zwakke positie, verklaarde ceo Bert van der Zwan bij die gelegenheid. “We wilden onze buitenlandse expansie versnellen met groeikapitaal, dus toen zijn we gaan praten met investeerders.”
Er meldden zich ook strategische partijen, en met Wolters Kluwer klikte het erg goed. Dan maak je als ondernemer je sommetje. “We zijn er absoluut van overtuigd dat we leidend kunnen worden in West-Europa”, aldus Van der Zwan. “Daarvoor moet je je goed bewapenen.”
Je laten overnemen om sneller te groeien, het is een strategie die je bij meer Fast50-bedrijven tegenkomt. Alleen al uit de vorige editie lieten webwarenhuis Fonq (nummer 43), vakantieveiler Emesa (nummer 4) en hotelboeker ­EasytoBook (nummer 26) zich overnemen. Emesa gaat met geld van een Britse investeerder doorgroeien, EasytoBook koos voor het imperium van John Fentener van Vlissingen en de meerderheidsaandeelhouder in Fonq is de groep achter Wehkamp.nl.
Cashen de ondernemers niet te snel? “Een overname hoeft helemaal geen negatief signaal te zijn”, zegt Daan Witteveen, die als managing partner bij Deloitte Technology, Media & Telecom ook Fast50-partijen ­adviseerde bij overnames. “Het is vaak een combinatie. Als je de eerste hobbelige jaren achter de rug hebt, wil je enerzijds wat je bereikt hebt veilig stellen, maar ook ­doorgaan met groeien. In sommige situaties is het goed om aansluiting te zoeken bij een grote partij. Soms zie je de grote jongens je kant opkomen, of is je markt zo mature dat er een consolidatie plaatsvindt.”
De rode draad: telkens behouden de oprichters belangrijke zeggenschap over hun strategie, terwijl koper en overgenomen partij samen de groei kunnen versnellen. Een bundeling van inkoopkracht, groeigeld, een groot buitenlandse verkoopapparaat of cross selling; de voordelen die staan tegenover het inleveren van zelfstandigheid zijn soms zó evident, dat emotie of chauvinisme wijken.

2.750% Drukwerkdeal.nl
Wie Marco Aarnink en Gert-Jan Voortman
Wat online marktplaats voor drukwerk
Omzet 14 miljoen euro

2.681% YourSurprise.com W

Wie Gerbrand Verton en Wouter de Vries
Wat online cadeaushop
Omzet ‘aantal miljoenen’

2.590% Paylogic
Wie Theo Hoeksema, Bart Wesselink en Jan Willem van der Meer
Wat online ticketing service
Omzet 5 miljoen euro

2.269% Clansman
Wie Jeroen Ligthart en Vincent Heidinga
Wat affiliate marketing
Omzet 3,2 miljoen euro

2.238% OYPO
Wie Koen Lindner en Nic Limper
Wat fotomarktplaats
Omzet vertrouwelijk

1.791% Blue Billywig
Wie Jeroen Meeter en Martijn Garretsen
Wat online video platform
Omzet ‘zevencijferig’

1.549% Digimo Media
Wie Mohamed Abarkan
Wat affiliate netwerk
Omzet ‘boven de 2 miljoen euro’

1.491% Conclusion FIT
Wie Murat Kiran
Wat managed services
Omzet 24,3 miljoen euro

1.425% Service2Media
Wie Geert Kolthof, Peter Broekroelofs en Marcel Roorda
Wat apps
Omzet vertrouwelijk

1.403% VOXBONE

Wie Rodrigue Ullens de Schooten en Francois Struman
Wat VoIP-telefonie
Omzet 12 miljoen euro

1.396% Emesa
Wie Marc Muller
Wat reissites
Omzet 20,2 miljoen euro

1.348% CM Groep
Wie Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers
Wat sms-diensten
Omzet 43 miljoen euro

1.324% Beslist.nl
Wie Kees Verpalen
Wat vergelijkingssite
Omzet 4,5 miljoen euro

1.188% Liquix bv
Wie Johan Smit en Joggie Taute
Wat prepaid diensten
Omzet vertrouwelijk

1.028% Voipro Nederland
Wie Rob Kurver en Henk Hesselink
Wat voip-telefonie
Omzet ruim 1 miljoen euro

796% GeoDynamics
Wie Stijn Stragier
Wat gps tracking
Omzet 4 miljoen euro

750% Eurofiber
Wie Alex Goldblum en Bart Oskam
Wat glasvezelverbindingen
Omzet 43,5 miljoen euro

750% Enrise
Wie Freddy Bouw, Hermen Heinen en Stevijn de Jong
Wat internetbureau
Omzet 2,1 miljoen euro

749% Peoplexs
Wie Leo en Eelco Scheltinga en Frank Oddens
Wat recruitmentsoftware
Omzet 2,5 miljoen euro

715% Interactive 3D  (i3D.net)
Wie Stijn Koster
Wat gamehosting
Omzet 3,6 miljoen euro

660% Symbol
Wie Dick Theisens
Wat procesverbetering
Omzet vertrouwelijk

610% VLC
Wie Mathijs Kreugel, Paul Baan en Stef Lagomatis
Wat Enterprise Information Management
Omzet 11,5 miljoen euro

608% Adversitement
Wie Bob Nieme
Wat online analytics
Omzet vertrouwelijk

599% Morphis
Wie Bert Haenen, Martijn Huisman en Onno Pistorius
Wat software voor klantcontact
Omzet vertrouwelijk

580% Holder
Wie Chris en Tim Obdam
Wat internetbureau
Omzet vertrouwelijk

578% BTR Services
Wie Luc Vandergoten
Wat software voor ­financiële diensten
Omzet 8,3 miljoen euro

537% Benergy BV (Gaslicht.com/Energiewereld.nl)
Wie Ben Woldring en Erik Smith
Wat vergelijkingssites
Omzet vertrouwelijk

510% Calcasa
Wie Evert van de Wauwer en Bas Meeuwissen
Wat vastgoedwaardering
Omzet vertrouwelijk

508% Netlog
Wie Lorenz Bogaert en Toon Coppens
Wat sociaal netwerk
Omzet 11,1 miljoen euro

493% Fonq.nl
Wie Patrick Kerssemakers, Frank Hansen en Joost Wels
Wat webwarenhuis
Omzet 14,8 miljoen euro

479% Bungalow Booker
Wie Remco Hofstede en Nick Stals
Wat vakantieverblijven
Omzet 9 miljoen (bruto)

470% VerzuimReductie
Wie Marcel Wenting
Wat verzuimbelegeiding
Omzet vertrouwelijk

462% digital darwin
Wie James Troch
Wat digitale cinema
Omzet vertrouwelijk

459% CORETEC
Wie Sébastien Ryhon
Wat ingenieursbureau
Omzet vertrouwelijk

458% Ephorus
Wie Marvin Bovenkerk
Wat plagiaatpreventie
Omzet 1,5 miljoen euro

449% OCOM
Wie Con Zwinkels en Laurens Rosenthal
Wat datacenters
Omzet ruim 50 miljoen euro

427% Redkiwi
Wie Victor Straatman en Jasper Verbunt
Wat internetbureau
Omzet 1,3 miljoen euro

415% Blinker
Wie Marc Schussler
Wat e-mailmarketing
Omzet vertrouwelijk

413% MWM2
Wie Govert van den Bos en Hemmo Vriend
Wat online onderzoek
Omzet 3 miljoen euro

412% ETTU
Wie Piet Vink, Vincent Heijckmann en Eric Jan Vroon
Wat Sharepointspecialist
Omzet 6 miljoen euro

411% ICEcat
Wie Martijn Hoogeveen
Wat online productcatalogus
Omzet 1,8 miljoen euro

395% Webservices.nl
Wie Jeroen Wolfs en Michel Lichtenveldt
Wat online data
Omzet vertrouwelijk

383% Alphacomm Prepaid Services
Wie Huub Sparnaay, Jan Bart Fanoy en Paul Jacobs
Wat prepaid diensten
Omzet 30 miljoen euro

368% Zarafa
Wie Brian Joseph
Wat opensource e-mail
Omzet vertrouwelijk

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Investeerders en buitenlandse overname­partijen houden de Fast50 goed in de gaten, zo bewijst het verleden’

Voor alle Fast50-portretten, scan de QR-code of ga naar mt.nl/fast50

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.