De schoen is gezet, hoog tijd om vooruit te blikken naar 2012. Dat wordt het jaar van de Grote Techoorlog. Google, Apple, Amazon en Facebook zullen strijden om de hegemonie op internet. Of liever gezegd: ons dagelijks leven.
De vier Amerikaanse bedrijven die het aanzien van de informatietechnologie en entertainment domineren, verkeren op voet van oorlog met elkaar, stelt het blad FastCompany zonder omhaal. En niet zonder reden: de afgelopen jaren zagen we inderdaad de vier giganten steeds vaker op elkaars terrein komen.
Vier alleskunners
In pakweg 2000 was Apple Computers nog noodlijdende computerfabrikant. Google had een fijne zoekmachine zonder reclame, Amazon verkocht boeken en cd's en van Facebook had nog nooit iemand gehoord. Maar Apple drijft inmiddels de grootste online muziekwinkel ter wereld en is leidend in smartphones en tablets. Google volgde met een Android-offensief en ook Amazon lanceerde onlangs een tablet. Amazon zelf is intussen uitgegroeid tot een gigant in cloud computing, een terrein dat Google met zijn docs en apps ook wil beheersen, terwijl Apple de cloud als voorwaarde ziet om zijn eigen ecosysteem tot één geheel te smeden. Facebook slurpt intussen met zijn 800 miljoen vrienden verkeer en daarmee advertentiemiljarden weg van Google. Daarop bouwde Google dit jaar zijn eigen variant van een social network, Google +.
Vier sterke leiders
Het viertal is aan elkaar gewaagd, en wordt geleid door sterke en eigenwijze karakters. Amazon zal in 2015 onder Jeff Bezos een omzet hebben van 100 miljard, Apple moet Steve Jobs missen maar borduurt voort op zijn strategie als duurste bedrijf ter wereld met tientallen miljarden in kas, Met Facebook heeft Mark Zuckerberg informatie over de voorkeuren van 800 miljoen consumenten. Daarbij komen maar weinig concurrenten in de buurt. Denk aan de mislukte pogingen van BlackBerry en HP om met een iPad-killer te komen; alleen Amazon en de Androids geven analisten een serieuze kans. Microsoft heeft het allemaal geprobeerd: cloud diensten, tablets, smartphones (nu met Nokia) en natuurlijk het sociale netwerk Spaces; nergens kon het tot nu toe echt een vuist maken in een tijdperk waarin de pc niet langer centraal staat.
2012: vuurwerk
Verwacht in 2012 nog meer vuurwerk, naarmate de grote vier elkaar nog meer verdringen op de markten voor smartphones en tablets, cloud computing en sociaal netwerken. In de rechtszaal komen de vier elkaar al geregeld tegen in een patentoorlog waarvan we al eerder een overzicht gaven. Google kocht voor dat slagveld dit jaar voor 12,5 miljard dollar Motorola Mobility, vooral een flinke berg patenten.
Nieuw slagveld: televisie
In 2012 zal het slagveld waarschijnlijk ook worden uitgebreid naar televisie. Uit de biografie van Steve Jobs bleek, dat hij droomt van een volwaardige Apple-televisie, die de bescheiden rol van het doosje Apple TV kan doen vergeten en alles uit iTunes haalt. Maar Google zal intussen niet rusten voordat het met Google TV en YouTube in alle huiskamers doordringt. Amazon heeft intussen deals met een trits eigenaren van videocontent, die het nu nog 'gratis' streamt als bonus voor vaste klanten. Ook Facebook sluit in rap tempo deals met tv- en filmmaatschappijen. Met Facebook video kan het nog groot worden, met name vanwege de feedback die de bekende 'likes' voor zorgen.
Facebook gaat blazen in 2012
2012 betekent voor Facebook ook het startschot op voluit te gaan blazen: dan geeft de beursgang Zuckerberg de munitie die destijds ook Google transformeerde van zoekmachine in een alleskunner. Zuckerberg kan zijn mensen eindelijk in goed verhandelbare opties betalen, en verwacht nog meer toepassingen van Facebook, dat alle vormen van communicatie – chatten, video, e-mail – wil beheersen maar ook content in zijn netwerk wil rondpompen.
Nieuwe inzet: betalingsverkeer
Volgend jaar zal mobiel betalen ook de volle aandacht van de vier giganten trekken. De contactloze chip in de Google Phone zal ons laten wennen aan het gebruik van de mobiel als portemonnee, maar het zal vooral betekenen dat banken en creditcardmaatschappijen hun ijzeren greep op het betalingsverkeer verliezen. De iPhone heeft straks ook zo'n chip, die mooi aansluit bij de enorme winkel die iTunes is, Amazon en Facebook zullen zich ook meer bemoeien met het direct afrekenen van alle virtuele goederen die ze verhandelen.
Lees ook:
-
Wat Apple moet doen met zijn cash
-
Amazon-topman Bezos bouwt online imperium
-
Kassa voor mobiel betalen
-
Facebook vs. Google
-
Patentenoorlog om smartphone
Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.