Als Harvard-dropout trok Mark Zuckerberg in 2005 naar Silicon Valley om zich volledig te focussen op zijn startup. Facebook had toen 6 miljoen gebruikers, uitsluitend scholieren en studenten.
Hoewel het sociale netwerk nog erg sober was, aasden potentiële kopers al flink op het bedrijf. De waarde van Facebook werd in die tijd op 100 miljoen dollar geschat, maar partijen wilden veel meer neertellen. Zuckerberg was daar heel duidelijk over: hij had absoluut geen interesse om zijn bedrijf te verkopen. ‘Ik doe dit om iets ‘cools’ neer te zetten, niet om gekocht te worden’, liet hij weten.
Nuchterheid
Dat is hem gelukt. Met 16.000 medewerkers, 1,8 miljard gebruikers en een waarde van 350 miljard dollar is Facebook uitgegroeid tot een wereldwijd fenomeen. Het Facebookimperium is uitgebreid met apps als Instagram, WhatsApp, Oculus VR, Facebook Messenger en Facebook Groups. Terecht wordt Zuckerberg geroemd om zijn gigantische succes.
Zijn leiderschapskwaliteiten staan verrassend genoeg minder vaak in de spotlights. In tegenstelling tot bijvoorbeeld de oprichters van Google, is Zuckerberg altijd de ceo van het bedrijf gebleven. Met een sterke visie en een flinke dosis nuchterheid heeft hij Facebook op de rails gehouden en aanvallen van spelers als Snapchat, Google en Twitter afgeweerd. Wat maakt Zuckerberg zo’n effectieve leider?
-
Vooruitziende blik
De sleutel tot het succes van Zuckerberg is volgens Mike Vernal, voormalig engineer van Facebook, zijn vooruitziende blik. ‘De meeste mensen denken van dag tot dag of van week tot week, Mark denkt van eeuw tot eeuw’, zegt Vernal tegen Fortune. Daarbij weet Zuckerberg feilloos wanneer hij de diepte in moet en het tijd is voor de volgende stap.
-
Leidinggeven = coderen
Aan de basis van Zuckerberg’s leiderschap ligt zijn technische mindset. Leidinggeven verschilt volgens hem niet veel van programmeren. ‘Een ‘ingewikkeld’ systeem kun je onderverdelen in verschillende functionerende groepen. In plaats van het managen van individuen, manage je teams. Bouw je het op de juiste manier op, dan verschilt het niet veel van coderen’, zei hij eens in een speech in Lagos.
-
Sparren
In de loop der jaren heeft Zuckerberg een groep mensen om zich heen verzameld waar hij continu mee spart en zijn hypotheses op test. ‘Ideeën komen niet vanzelf naar boven borrelen’, vertelt hij in 2014 in een Q&A op Facebook. ‘Ideeën ontstaan omdat je over dingen nadenkt en er met mensen over praat.’ Zuckerberg heeft ook laten zien dat hij een neus heeft voor goede ideeën van anderen. In die geest kocht hij bedrijven als Instagram, Oculus VR en WhatsApp.
-
Growth Team
Belangrijk voor Facebook’s zakelijke innovaties is het ‘growth team’, dat inmiddels uit honderden medewerkers bestaat. Het team is continu bezig met het bedenken van groeitactieken voor verschillende bedrijfstakken. Daardoor blijft Facebook hard aan de weg timmeren. Een goed voorbeeld doet volgen: menig bedrijf uit Silicon Valley heeft nu een soortgelijk growth team.
-
Consistentie
Facebook heeft een even simpele, als grootse missie: ‘mensen de mogelijkheid geven om te delen en de wereld een open en verbonden plek maken’. In zijn speeches, interviews en alledaagse gesprekken komt dit standpunt iedere keer weer naar voren. Die continue herhaling zorgt voor een duidelijke visie. Past een idee niet bij de vaak herhaalde slogan, dan is het simpelweg niets voor Facebook.
-
Geduld is een schone zaak
Zuckerberg is geduldig en gedisciplineerd in het uitvoeren van zijn missie. Hij kocht Instagram toen het bedrijf nog geen omzet genereerde, nu is de foto-app booming. Hetzelfde lijkt nu te gelden voor WhatsApp. Geduld loont, zelfs voor een jong internetbedrijf met haast.