Ze hebben een bliksemcarrière achter de rug en rammelen nu ongeduldig aan de poorten van de wereldwijde bestuurskamers. De jaarlijkse MT/Sprout Next Leadership 50 (ooit de Goudhaantjes) herbergt het grootste leiderschapstalent van Nederland tot en met 45 jaar. En die leiders vragen we het hemd van het lijf in de videoreeks Next Leadership.
In deze aflevering: Anna Chernilovskaya (CIO bij ONVZ)
Anna Chernilovskaya (1983) wilde aanvankelijk de wetenschap in, maar stapte in november 2014 over naar het bedrijfsleven. Ze startte als data scientist bij Achmea en kwam via de NS bij zorgverzekeraar ONVZ terecht. Anna is behalve cio ook commissaris, onder meer bij Naturalis Biodiversity Center, Japanmuseum SieboldHuis en de Hogeschool Leiden.
Intuïtie
Ze staat te boek als een nieuwsgierig persoon met een groot doorzettingsvermogen. ‘Daarnaast heb ik ook een goede intuïtie voor waar ik naartoe wil werken’, voegt ze daar aan toe. Ze leerde het vak van ‘excellente specialisten die mij motiveren om een goede leider te zijn. Maar ik leerde ook van mensen wiens gedrag mij enorm irriteerde’, zei ze eerder tegenover MT/Sprout.
Ecosysteem
Chernilovskaya floreert in het huidige tijdsgewricht dat ze karakteriseert als een ecosysteem van snelheid, verandering en dynamiek. ‘De hele wereld en dus ook organisaties staan met elkaar in verbinding en worden zich steeds bewuster van dit ecosysteem.’
Dit gaat wat haar betreft verder dan technologie. ‘Het geldt ook voor de uitwisseling van kennis en cultuur, lange complexe productieketens, vraagstukken als klimaatverandering en verlies van biodiversiteit. Een leider moet daar bewust van zijn en kunnen acteren in dat ecosysteem. Er is geen ruimte meer voor narcistische, op zichzelf gecentreerde leiders, die niet in verbinding staan met de samenleving.’
Transities
Volgens Chernilovskaya is de organisatie van de toekomst zich bewust van haar plek in het ecosysteem en is die bereid samen te werken. Medewerkers nemen daarin eigen verantwoordelijkheid, ook voor hun eigen ontwikkeling.
‘Voorbeeldgedrag van het management speelt daarin een ontzettend grote rol. Het management mag zichzelf niet uitzonderen. Als de noodzaak en doel echt gevoeld worden, kunnen mensen veranderen. We zijn nu bezig met een heleboel transities: energie, voedsel, digitalisering, mobiliteit, werkomgeving. Hoe laten we mensen de noodzaak voelen, zodat de nodige stappen gemaakt worden? En ook: hoe laten we als leiders consistent goed en inspirerend voorbeeld zien?’
Benieuwd naar andere afleveringen in de serie?
- Waarom Maarten Otto (ceo Alliander) niet loyaal is aan zijn agenda?
- Wat is de gouden tip van Noëll Visée-Wever (Transavia) voor nieuwe managers?
- Wanneer zat ego Sjoerd Boermans (Just Eat Takeaway) voor het laatst in de weg?
- Welke kritiek krijgt Maaike van Beijsterveldt (Nationale-Nederlanden) het meest?
- Hoe meet Karin van der Gragt (growth director YoungCapital) succes?
- Wat is volgens Nico van der Leur (ABN Amro) de grootste misvatting over leiderschap?
- Hoe zorgt Sanne de Laat (Interpolis) dat andere mensen meegaan in haar ideeën?
- Wat was de beste keuze van Serpil Tascioglu (Unilever) in haar werkzame leven?
- Wat doet Karin de Koning (Beiersdorf) bij twijfel over grote beslissingen?
- Hoe gaat Jeremiah Albinus (ceo Fonq) om met zijn eigen vooroordelen?