Leidinggeven aan verandering is misschien wel de belangrijkste taak als ondernemer en leidinggevende. Je moet immers blijven innoveren en je hebt jouw medewerkers nodig om de veranderingen die daarvoor nodig zijn goed te kunnen doorvoeren. Belangrijk dus om je als leidinggevende te laten inspireren op het gebied van verandermanagement. En wie kan beter een training verandermanagement geven dan Ben Tiggelaar?
Ben Tiggelaar over zijn training verandermanagement
Veranderingen hoeven volgens Ben Tiggelaar niet te leiden tot vermoeide ogen. Als je jouw verandering goed aan kunt laten sluiten bij jouw medewerkers, zul je juist sprankelende ogen zien. Maar hoe doe je dat precies?
In de verandermanagement training ‘Veranderen in één dag’ vertelt hij je er alles over, maar in dit artikel alvast drie belangrijke tips.
Tip 1: Creëer een gevoel van urgentie
Hoe maak je als leidinggevende duidelijk dat de verandering die jij wilt invoeren echt nodig is? Als jouw medewerkers namelijk niet geloven dat het uiterst noodzakelijk is, gaan ze zich niet voor de volle 100% inzetten, of misschien zelfs wel eerder hun hakken in het zand zetten.
Veel verandermanagers proberen medewerkers te overtuigen door fantastische presentaties te geven met analyses, berekeningen en mooie grafische weergaven. Toch werkt dat vaak niet. Zonder ‘gevoel van urgentie’ komt niemand in beweging. De medewerkers moeten dus echt het gevoel hebben dat het absoluut noodzakelijk is om te veranderen.
En daar heb je heel andere middelen voor nodig. Eén van de belangrijkste lessen uit deze video is dat je alleen een gevoel van urgentie kunt creëren als je het hart van de medewerkers aanspreekt. Veranderen draait namelijk niet om cijfers, maar om mensen.
Tip 2: Denk in ridicuul kleine stapjes
Veel veranderingen zijn te groot. Te complex. Het gevolg daarvan is dat medewerkers vaak al afhaken voordat je goed en wel bent begonnen. En als het aankomt op veranderingen die te maken hebben met de cultuur binnen een organisatie, kun je ervan uitgaan dat 80% mislukt. Een gigantisch percentage. Zonde natuurlijk!
Hoe kun je zorgen voor de nodige gedragsverandering binnen jouw organisatie?
Door jezelf en je medewerkers te dwingen om de meest simpele, kleine stapjes te formuleren. Stapjes die bijna belachelijk aanvoelen, omdat ze zo simpel zijn dat iedereen ze kan doen. Dus als het ridicuul aanvoelt, weet je dat je op de goede weg bent.
Tip 3: Pijn weegt zwaarder dan plezier
Als verandermanager ben je vooral bezig met het doel dat je met de verandering wilt bereiken en de manier waarop je daar komt. Logisch, maar heb je ook oog voor de minder plezierige kanten van deze veranderingen? Dat is namelijk veel belangrijker dan je denkt.
Juist de mogelijke negatieve gevolgen van de verandering, hebben een veel krachtiger effect dan wat het in positieve zin oplevert. In ons brein maken we namelijk automatisch lijstjes met voor- en nadelen. En de nadelen wegen hierbij (helaas) altijd zwaarder.
Zorg dus dat je als leidinggevende oog hebt voor deze nadelen en hoe je dit kunt omzetten naar iets positiefs. En laat aan jouw medewerkers zien welke nadelen er zijn als je alles bij het oude zou laten. Dat wordt namelijk vaak vergeten.
Wil je meer tips van Ben Tiggelaar over verandermanagement? Kom dan naar de training verandermanagement ‘Veranderen in één dag‘ en leer de beste lessen van de belangrijkste denkers op dit gebied.
Wil je columns van Ben Tiggelaar lezen? Download dan de gratis whitepaper met 10 belangrijke lessen uit de bedrijfskunde, psychologie en verandermanagement.