Misschien ken je zijn naam al van de bestsellers die Thompson schreef. Admired bijvoorbeeld, waarin hij vertelt hoe de meest bewonderde bedrijven in de wereld zo succesvol geworden zijn en waarom ze zo hard groeien. Thompson werkte jarenlang in de top van aandelenbroker Charles Schwab. Maar als coach maakte hij pas echt furore. Hij werkte bijvoorbeeld met Steve Jobs en Richard Brandson en coachte de oprichters van Lyft en Pinterest.
‘I’m a trillion dollar coach, the guy you never hear about‘, grapte hij tijdens zijn recente virtuele presentatie voor de Presidents Summit. Thompson stelt mensen die hij coacht altijd de vraag wie ze bewonderen. Dat kan iemand uit hun jeugd zijn of de eerste mentor in hun carrière. Vervolgens wil hij weten waarom en wat diegene voor hen heeft gedaan. Om daarna door te vragen over de leiders en de bedrijven ze geweldig vinden. Hij zoekt naar de principes die uit de antwoorden naar voren komen. Als die individueel en organisatorisch samenkomen, ligt daar volgens hem de basis voor blijvend succes.
Als coach heeft Thompson vier universele tips die leidinggevenden – op alle niveau’s – vooruit zullen helpen. Ook, of misschien wel vooral, in uitdagende tijden:
1. Zet angst om in actie
‘We benaderen nieuwe uitdagingen met een combinatie van opwinding en angst. Een gevoel van paranoia. Gaat dit wel lukken?’, zegt Thompson. ‘Als je bij een transformatie bent betrokken, dan komt er altijd een moment dat je denkt dat het een ramp gaat worden, dat je met je hoofd tegen de muur loopt.’
Het moeilijke van verandering en innovatie is tegelijkertijd dat je moet experimenteren. Daar hoort bij dat je ook moet falen. Je moet van tegenslagen leren, je hebt er steun bij nodig en datzelfde geldt voor je team als het bij hen tegen zit. Thompson: ‘Denk op dat moment aan de persoon die je bewondert, wat zouden zij doen? Ze zouden er voor je zijn, ze zouden niet zeggen wat voor een mislukking je bent. Ze staan aan je zijde en helpen je overeind. Dat is de sleutel voor succes.’
‘We zullen nooit van onze angsten afkomen, dus dan is het beter om ze aan het werk te zetten.’
‘Jeff Bezos spreekt altijd over jezelf als eerste disrupten. Je moet het als leider ook voor anderen veilig maken om te experimenteren, om te veranderen, om zichzelf te disrupten. Je moet verandering omarmen, zelf aan het stuur zitten en je er niet door omver laten rijden. Ik noem dat productieve paranoia.’
Om er meteen aan toe te voegen: ‘We zullen nooit van onze angsten afkomen, dus dan is het beter om ze aan het werk te zetten. Zet de pijn om, maak van je paranoia een asset, maak het productief. Verzamel een community van gelijkgestemden om je heen om je te ondersteunen bij de verandering. Het gaat over het veranderen van de wereld, niet van de mensen.’
2. Be the change
Je moet je volgens Thomson realiseren dat het niet de andere mensen zijn die eerst moeten veranderen. Dat moet je zelf doen. ‘Wil je dat je managers gecoacht worden? Neem dan eerst zelf een coach. Be the change’, zegt hij. ‘Dan zullen andere mensen zich veilig voelen om je te volgen. Wees zelf het rolmodel voor de verandering die je wil zien. Je mensen zullen immers vaak zeggen: ja, we zijn voor verandering, maar ga jij maar eerst. Maar we moeten allemaal mee.’
Verandering wordt volgens hem vaak gezien als dingen die worden afgepakt. Als je wil dat mensen dingen afstaan en offers brengen, dan moet er dus een vervanging zijn. Je moet er immers zeker zijn dat ze nog iets hebben om voor te gaan. Vervang de zaken die weg moeten door iets anders, bijvoorbeeld door het geven van meer verantwoordelijkheid.
‘Winnaars focussen op experimenteren totdat ze succes hebben.’
‘We willen vooral verlies vermijden. Daarom focussen verliezers op niet-verliezen’, zegt Thompson. ‘Winnaars focussen juist op experimenteren totdat ze succes hebben. Dat kan alleen door het samen te doen, niemand kan het alleen. Bij Elon Musk geldt dat zelfs voor het hele bedrijf. Het motto van SpaceX is: It’s not safe to play it safe anymore.’
3. Haal disruptief DNA binnen
Mocht je denken dat je er dan bent, en je net een beetje comfortabel beginnen te voelen, helaas. Want dat is volgens de supercoach juist het moment om disruptief DNA binnen te brengen. Mensen die niet hetzelfde eruitzien als jij, die niet hetzelfde zeggen en doen. Thompson: ‘Als je ze niet kan vinden, ga ze dan halen. Als ze niet op natuurlijke wijze binnen komen, zorg dan dat je er incentives voor ontwikkelt. Of je neemt bedrijven over met disruptief DNA. Google kocht op een gegeven moment elke week een nieuw bedrijf op. Bring the outside in.’
4. Wat als je opnieuw zou beginnen?
En dan zijn laatste tip: denk erover na wat je zou doen als je helemaal opnieuw zou beginnen. Thompson: ‘Het huis van mijn vriend Richard Branson brandde af na een blikseminslag. Hij kreeg daardoor een belangrijk inzicht: Wat als je bedrijf afbrandt, zou je dan precies hetzelfde bedrijf bouwen? Met precies dezelfde processen en met hetzelfde team?’
Hij voorspelt dat je bepaalde mensen door op die manier te kijken misschien meer gaat waarderen, omdat ze change agents zijn. Vraag je dus af: Waar of bij wie zit de creatie van waarde? En vraag je af: Hoe kan ik die open blik van een beginner gebruiken? Stel dat ik iets wat ik al zo goed ken opnieuw uit zou vinden. ‘Je moet je bedrijf natuurlijk niet afbranden, maar wat zou je wel kunnen doen om het spel te veranderen?’