Wie Typische managementgoeroe, geboren in 1944 in Australië. Na een jarenlange carrière bij de Wereldbank begon Denning in 2000 met schrijven over leiderschap en corporate storytelling. In 2010 kwam zijn grote doorbraak met The Leader’s Guide to Radical Management. Denning, ooit uitverkoren als een van de tien meest bewonderde Knowledge Leaders van de wereld, is ook wel bekend als de ‘Warren Buffett van de businesscommunicatie’.
Bekend van zijn pionierswerk op het gebied van corporate storytelling en van de termen ‘agile’ en ‘radicaal management’, die hij nader uitlegt op een veelbekeken TEDx-talk.
Tags Storytelling, leiderschap, innovatie
Theorie Managen moet tegenwoordig anders, door vijf grote veranderingen:
1. we gaan van output- naar klantgestuurd werken.
2. De manager verandert van controller naar enabler.
3. We werken niet meer in bureaucratieën, maar in dynamische netwerken.
4. We gaan van ‘waarde’ naar ‘waarden’.
5. We gaan van top-downcommunicatie naar conversatie.
Volgens Denning is daarom een nieuwe vorm van management nodig, die hij ‘radicaal management’ noemt en die zeven principes telt.
1. Het doel van alle werk is de klant.
2. Werk wordt gedaan in zelfsturende teams, omdat zij het best continue innovatie van de grond kunnen krijgen.
3. Teams zijn klantgestuurde eenheden, omdat de klant kan bepalen of ze de goede kant op bewegen.
4. Elk proces levert waarde aan de klant.
5. Managers koesteren radicale transparantie.
6. Managers stimuleren een permanent verbeterproces.
7. Managers communiceren door middel van verhalen, open vragen en conversaties. Zolang mensen worden gezien als dingen die zijn te manipuleren, werken alle andere principes namelijk niet.
Quote “Een bedrijf dat gerund wordt op een traditionele 20ste eeuwse manier is net zo capabel om zijn klanten te verrassen als een bulldozer geschikt is om te schaatsen.”
Steve Denning is 5 juli in Amsterdam. Erbij zijn? Check www.mt.nl/denning
>> Dit artikel komt uit MT Magazine. Abonnement?