Dat Roland Palmer bij zijn aantreden in 2016 bij Alibaba Group geen digitale ervaring heeft, lijkt het bedrijf geen bezwaar te vinden. ‘Ze zochten juist iemand die de wereld van retail en merken goed kent, om traditionele spelers te helpen met de transformatie naar online’, zegt Palmer erover in het AD.
De wereld van retail, daar is Palmer zeker bekend in. Voordat hij als Managing director Benelux bij Alibaba Group aan de slag gaat en daar later de functie van EMEA Alipay aan toevoegt, staat hij vier jaar aan het roer van Blokker. Als neef van oprichter Jaap Blokker is hij de laatste uit de familie die leiding geeft aan het noodlijdende concern.
Blokker
Helemaal vlekkeloos verloopt dat niet: onder Palmer blijft de keldering van de bedrijfsresultaten doorzetten, halverwege 2015 stapt hij onverwacht op. In 2018 wordt zijn naam ‘in het wildste scenario’ nog genoemd in de verkoop van het bedrijf, maar uiteindelijk koopt Michiel Witteveen het familiebedrijf.
Toch begint de carriere van Palmer niet binnen het bedrijf. Palmer, die vorig jaar door MT gekozen werd als Goudhaan, begint zijn loopbaan bij Unilever. Hij is er vijf jaar brandmanager, daarna gaat hij aan de slag als marketingmanager bij Coca-Cola. Vervolgens is hij strategieconsultant bij Bain & Company, voor bij Blokker aan de slag te gaan. Sinds 2009 maakte hij al onderdeel uit van de Raad van Commissarissen.
China
Aan het hoofd van Alibaba en Alipay EMEA kent Palmer in ieder geval geen tegenvallende resultaten: het bedrijf van Jack Ma verzendt tweederde van alle pakketten in China en heeft met Alipay de meest gebruikte online betaalmethode in China in handen. Met Alipay kunnen bedrijven uit andere landen makkelijker zaken doen op de Chinese markt.
De hulp die het bedrijf daarbij biedt, is volgens Palmer in China hard nodig. ‘Als je China nog niet kent, is het heel lastig om er voet aan de grond te krijgen. Bij veel bedrijven is dat misgegaan. Zij probeerden het via distributeurs, daar heb je geen enkele grip op. Wij koppelen Nederlandse bedrijven aan onze Chinese marketingpartners’, legt hij uit in het AD.
Palmer legt nu zijn rol als Managing Director Alibaba in Nederland in de handen van David Lloyd. Ook wordt Lloyd directeur van Alipay Engeland en Scandinavië. Palmer gaat zich volledig focussen op zijn rol binnen Alipay.