Voor veel managers is het dé grote droom: wonen en werken in Spanje. Maar ja, wie niet goed op de hoogte is van de cultuur en de gewoonten, kan op het Iberisch schiereiland flink zijn (of haar) neus stoten.
"Ik heb miljoenendeals verloren zien gaan doordat Nederlandse managers hun Spaanse collega's voorstelden als snelle lunch een uitmijter in een snackbar te gaan eten", zegt workshopspreekster Joana Keur, directeur van Iber Lengua Taal & Cultuur. "Typisch een geval van verkeerde Hollandse zuinigheid. Spanjaarden lunchen niet ‘even snel' in een snackbar. En daarbij, ze hebben ook een hekel aan spiegeleieren."
Keur is ingehuurd door Ondernemen.in, een organisatie die ook veel zakelijke workshops geeft om wegwijs te worden in andere landen, om uitleg te geven over hoe zakendoen in Spanje werkt. "De basis van werken in Spanje is altijd de persoonlijke relatie", benadrukt ze. "Dus zorg dat je een beetje de taal spreekt, maar belangrijker is het nog om de cultuur te kennen. Neem ook visitekaartjes mee in twee talen."
En, vervolgt ze: "Gebruik je charmes, want flirten moét in zakelijk Spanje. Sommige Nederlandse vrouwen zeggen dan: daar doe ik niet aan mee, ik ben mijn echtgenoot trouw. Spanjaarden zien dat verband totáál niet. Charmeren is een van de kenmerken van de Spaanse zakenman, dus als vrouw moet je daar gebruik van maken, zakelijk gezien. Wees ervan doordrongen dat vrouwen in Spanje altijd een streepje voor hebben. Gedraag je dus als op en top vrouw, dan ben je echt in het voordeel."
Voor Nederlanders geeft dat riante kansen: "Het Nederlandse product staat bekend als betrouwbaar en kwalitatief hoogstaand. Je hoeft dus alleen de bal nog maar in het doel te schieten!"
Maar er zijn ook don'ts, waarschuwt Keur: probeer bijvoorbeeld niet grappig te zijn over de mañana-mentaliteit of het stierenvechten, want de Spanjaarden zijn een trots volk en Nederlandse humor wordt al snel als kwetsend ervaren. Zeg ook niet dat voetbal u niet interesseert, want ook dat stuit op onbegrip. Tot slot, Keurs belangrijkste tip: "Spanje? Doen!"
organisatie ondernemen.in
waar Baarn
duur 1 middag
kosten € 245
Agenda
Overtuigen op één A4
organisatie focusconferences.nl
duur 1 dag
wanneer 16 juni
waar Den Haag
prijs € 995
waarom De tijd die u krijgt om uw plannen te presenteren wordt steeds korter. Hoe zorgt u ervoor dat u toch indruk maakt? ‘Schrijfexpert' Michiel Boswinkel geeft een universeel toepasbaar zesstappenplan om uw plannen in te dikken tot één A4'tje zonder daarbij aan overtuigingskracht in te boeten.
Dynamisch leiderschap
organisatie consciouscompany.biz
duur 2 dagen
wanneer 13 en 14 juni
waar Maarssen
prijs € 345
waarom In deze workshop ervaart u welke emoties en beperkende overtuigingen u persoonlijk in de weg staan om een echte dynamische leider te zijn. De bedoeling is zelf aan de slag te gaan om onbewuste gedragspatronen te verwijderen, zodat u op een natuurlijke wijze topprestaties kunt neerzetten.
De jacht op de vergadertijger
organisatie debat.nl
duur 1 dag
wanneer 22 juni
waar Amsterdam
prijs € 750
waarom Hebt u alweer zo'n vergadering waar weinig uitkomt? Dan bent u beland in het territorium van de vergadertijger. Twee debaters, Guido Camps en Ilona Eichhorn, leren u de sporen en streken van verschillende vergadertijgers tijdig te herkennen. En natuurlijk de juiste vallen op het juiste moment te zetten. Inclusief bruikbare alternatieven voor vergaderen.
Volgende keer in Op Cursus
Basistraining leidinggeven
organisatie indeboks.nl
duur 3 dagen
waar Leiden
prijs € 1795
waarom Het succes in een leidinggevende functie hangt sterk af van het persoonlijk optreden. Niet hiërarchie, maar visie, tact en overtuigingskracht zijn bepalende factoren. Leidinggeven is een vak en kun je leren, stelt de organisator van deze training. Dat moet gebeuren in drie dagen, in groepjes van maximaal zes deelnemers. De belofte: 45 procent theorie en 55 procent praktijk. En drie maanden nazorg.
Een overzicht van alle door MT gevolgde cursussen vindt u in de A tot Z cursusindex.