Een beetje ceo zit tegenwoordig op socialmedia. Zou je zeggen althans. MT neemt de proef op de som. Dit keer is de ceo van lingerieconcern MD Group aan de beurt: Marlies Dekkers.
‘Ze vragen mij ook wel eens of ik lingerie van #MarliesDekkers draag. Maar ik koop nooit tweedehands ondergoed. Daar zit 'n luchtje aan;-)
SOCIAL MEDIA MEETLAT
MT legt om de week een Nederlandse topman/vrouw langs de Social Media Meetlat.
Deze editie: Marlies Dekkers, ceo MD Group
Eindoordeel: Koningin!‘Brrr, begrijp ik nu dat #Nina Brink model heeft gestaan voor #Marlies Dekkers?’
‘Jammer, maar #Marlies dekkers staat nu wel een beetje in haar hemd’.
Socialmedia-savvy
Het is maar goed dat Dekkers zo socialmedia-savvy is, want wat haar medio maart overkwam – negatieve pr dat zich als een virus over reguliere maar vooral ook social media verspreidde en onder andere bovenstaande tweets opleverde- zou menig ceo hebben laten wankelen. Maar niet Dekkers. Die gebruikte hetzelfde Twitter om haar kant van het verhaal laten zien.
Bijvoorbeeld door het plaatsen van updates:
‘Reactie op artikel in Sprout: Ernst & Young doet geen aangifte. E&Y heeft bevestigd dat het verhaal van de aangifte op onzin berust. ‘
Door zaken toe te lichten:
‘@Magicleyla tja we hebben er een fulltime baan aan al die verkeerd geinformeerde berichten’
En door mensen te bedanken:
@marnixwolters bedankt voor de support.
Een social media-expert
Het is dan ook niet raar dat Klout, de dienst die zich specialiseert in het meten van invloed op social media, Marlies Dekkers als een specialist typeert. Iemand die binnen een select gezelschap als autoriteit wordt gezien en daarin ook zaken aanjaagt. En bovendien iemand die actief de conversatie opzoekt. Daar komt nog eens bij dat haar bereik enorm is. Niet alleen vanwege Twitter (haar 6277 followers verspreiden info over haar ook weer over hun eigen volgers uit, dus tel uit je winst), maar ook omdat zoveel mensen zich in het sociale media domein als ambassadeur van Dekkers opwerpen. Zo zijn er op Hyves talloze groepen gestart door fans van Dekkers, zie onder andere http://marliesdekkers.hyves.nl/.
Marlies Dekkers in cijfers
* 1832(aantal geposte tweets)
* 6277 followers op twitter
* 168 keer geretweet
* 5726 likes op officiele Facebookpagina
* 55 (Kloutscore), Daarmee is ze een specialist
* 89 uploads op eigen You-Tube kanaal
* 1 Wikipedia-pagina
* 1 LinkedIn-connectie op LinkedIn
* 45189 (aantal leden van Dekkers brandhyves)
* Prominente vrienden op Twitter: veel, onder andere @heleenvanroyen en @basvanschaikAlles wat ze doet of alles wat er over haar gezegd wordt vindt zo weer de weg naar tienduizenden lezers. Tel daarbij het YouTube met 200 abonnees en het Facebook- account met 5726 likes bij op en u krijgt een idee van de kansen die dat biedt. Zelfs bij negatieve pr. Want het is precies zoals twitteraar Knijntje zegt. ‘Al die tweets over @marliesdekkers doen mij eraan denken dat ik nieuwe BH’s nodig heb.’ En da’s dus een keiharde lead waar ze bij de MD Group vermoedelijk wel raad mee weten.
Eindoordeel: koningin! Wat je ook van haar vindt, ze begrijpt hoe social media werkt.
> De zoekopdrachten zijn uitgevoerd op 21 april 2011
> Eerdere bijdragen
De Social Media Meetlat wordt samengesteld door Rutger Huizenga, creatief directeur SocialPeople, een socialmediabureau dat zich onder andere specialiseert in het monitoren op social media van merken, personen en bedrijven.