Het is te hopen dat Mabel van Oranje zichzelf niet al te vaak googlet. Op pagina 1 wordt haar naam bijvoorbeeld al in verband gebracht met vermeende (negatieve) betrokkenheid bij de reddingsactie van de ontvoerde piloten in Libië (in de digitale ether gegooid door anti-monarchisten) en bij de vereniging van de opgestapte PVV’er Carlo de Bruin.
Het enfant terrible van de Oranjes duikt bij Google echter ook steeds vaker positief op, en wel in haar hoedanigheid als ceo van The Elders, een door Nelson Mandela opgerichte club van staatslieden die wereldproblemen wil oplossen. Wat daarbij ook helpt: ze twittert, als enige lid van het Koninklijk Huis.
@MabelvanOranje heeft in anderhalf jaar een followersbase van zo’n 11.000 volgers opgebouwd, die worden gewezen op problemen als malaria en de toestand in Afrika. En ze mag dan zelf relatief weinig twitteren (403 keer sinds november 2009), als ze het doet, wordt ze wel regelmatig geretweet (1.099 keer), zodat ze niet alleen 11.000 volgers bereikt, maar ook vaak de volgers van die volgers. Wie overigens denkt dat je via @MabelvanOranje een blik in de koninklijke keuken kunt krijgen, komt bedrogen uit. De meest persoonlijke openlijke connectie van Mabel is modeduo Viktor & Rolf.
In cijfers
403 Tweets zelf verzonden
761 Aantal unieke retweeters
10.933 Followers op Twitter
174 Duizend hits op Google
001 Wikipedia-pagina
010 Video’s op YouTube
000 LinkedIn/Facebook-accounts
eindoordeel: Specialist
Rutger Huizenga is creatief directeur van SocialPeople. Meer lezen? mt.nl/socialmedialat
De zoekopdrachten zijn uitgevoerd op 10 juni 2011
> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.