Juist op vakantie leert men de ware manager kennen. Elke dag moeten keuzes worden gemaakt, elke dag moet de stress worden beheerst. Eén vraag helpt daarbij altijd: moet ik dit nu doen? Deze en andere tips om ook van uw vakantie een succes te maken.
1 Vakantietypes
Je kunt natuurlijk drie weken lang niets doen. Voeten in het zand, cocktail in de hand, Blackberry uit. Je kunt de vakantie ook gebruiken als moment van reflectie. Juist voor die mensen schreven Rob Bos en Petra Sevinga De kleine reisgids voor managers.
Bos, in het dagelijks leven directeur van het ‘centrum voor leiderschap' van Schouten & Nelissen, en trainer/adviseur Sevinga onderkennen vier verschillende typen vakantiegangers. Bent u een ‘ondernemer', dan wilt u ook op vakantie iets presteren, risico's nemen en bij voorkeur zelf de organisatie in handen hebben. Het liefst beklimt u zes keer de Alpe d'Huez, of gaat u op een survival waarbij van tevoren niks vaststaat. Veranderen de plannen tussentijds? Geen bezwaar. Als ondernemer bent u flexibel. Is de Alpe d'Huez gesloten, dan zwemt u gewoon zes keer een wilde rivier op en neer.
Bent u een ‘pionier', dan lijkt u een beetje op de ondernemer. U gaat ingewikkelde situaties niet uit de weg en bent niet bang om problemen aan te pakken. Tijdens vakanties hecht u veel waarde aan nieuwe ervaringen. Uw reisgenoten zijn bij voorkeur kordate types, geen treuzelaars, daar heeft u het geduld niet voor.
Bent u daarentegen een ‘planner', dan wilt u juist weten waar u aan toe bent. Spontaniteit en onverwachte wendingen zijn niet aan u besteed. De planner geeft de voorkeur aan een georganiseerde reis met reisgenoten die zich aan de afspraken houden.
Het laatste type is de ‘stamgast', die ook op vakantie het gevoel wil hebben dat hij thuis is. Jarenlang naar dezelfde camping? Voor de stamgast geen enkel probleem. Nog leuker wordt het als de buurtjes ook op die camping staan.
2 Moet ik dit nu doen?
Wat een zorgenvrije tijd zou moeten zijn, ontaardt soms onverwachts in een stressvolle ramp. Was het nou deze afslag of de volgende? Wie vergat de tentstokken in te pakken? Opeens lijkt vakantie net werk.
Als middel tegen vakantiestress, hanteren Bos en Sevinga één advies: stel jezelf iedere dag de vraag ‘moet ik dit nu doen?', waarbij je telkens de klemtoon op een ander woord laat vallen. Bos legt uit: "Móét ik dit nu doen? Dat gaat over vrijheid. Hoe groter de vrijheid, hoe gemotiveerder je bent. Probeer die vrijheid voor jezelf en voor anderen te creëren. Moet ík dit nu doen? Dat gaat over zelfkennis. Wie voortdurend in competitie is met anderen, organiseert zijn eigen stress. Neem liever je eigen competenties als uitgangspunt. Moet ik dít nu doen? Vaak nemen managers taken aan omdat ze niet durven te weigeren. De angst om niet loyaal gevonden te worden is groot. Achteraf volgt pas de reflectie. Dan sta je op die camping in de Dordogne bij de wasbakken, kijk je om je heen, en begrijp je dat dit niks voor jou is. Maar ja, je partner wilde zo graag. Moet ik dit nú doen? Dat gaat over je tijdindeling. De godganse dag komen er verzoeken binnen die niet kunnen wachten. Voor je het weet leef je van deadline tot deadline. Neem het heft in eigen handen. Laat je niet claimen, zorg dat je invloed hebt op de spelregels. Tenslotte de vraag: moet ik dit nu dóén? Die spreekt voor zich. Doe je het zelf of ga je delegeren? En wat gebeurt er als je het niet doet?"
3 Vermijd gebaande paden
Je kunt in de hangmat een stapel managementboeken doorploegen, of eindeloos mijmeren bij een ondergaande zon, maar er is ook een actievere weg. Probeer uit je comfort zone te stappen. Daar moet je moeite voor doen, want de vakantie-industrie doet er alles aan om je daarvan te weerhouden. Zelfs de zogenaamd avontuurlijke backpacker loopt met de Lonely Planet in de hand dezelfde route als duizenden voor hem. Jammer, vindt Bos: ‘Successen uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. De kunst is om achter de decorstukken te kijken, net dat ene restaurant of strandje te ontdekken waar nog geen andere toerist je voor ging. Dat zijn de mooiste vakantieverhalen. Daar kunnen organisaties ook wat van leren. Klanten willen een authentieke ervaring. Ze willen een echte, wederkerige relatie. Helaas slagen organisaties er slecht in om deze relaties tot stand te brengen." (RH)
Verder lezen Rob Bos en Petra Sevinga, De kleine reisgids voor managers. Uitgeverij Thema. € 19,95