Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Lidwien Suur (cfo ANWB): ‘Er zit ‘drive’ in de ANWB’ 

Drievoudig Goudhaantje Lidwien Suur (41) is sinds juni de cfo van de ANWB, met 4,3 miljoen leden de grootste vereniging van Nederland. En met 50% vrouwen aan de top, waarmee de ANWB zich in Nederland tot de koplopers mag rekenen. What makes her tick? Suur: ‘Van mooie financiële analyses en planningen kan ik écht genieten’.   

Foto: Ingmar Timmer

Uit de recent gepubliceerde Female Board Index blijkt dat 7% van de bestuurders van de beursgenoteerde bedrijven vrouw is. Wat is je reactie daarop?

Suur: ‘Dat is een heel laag percentage, waarmee Nederland in Europees opzicht ook onderaan eindigt. Een mogelijke verklaring is dat mensen geneigd zijn om anderen te benoemen die op zichzelf lijken. Met weinig vrouwen aan de top, worden er ook weinig nieuwe vrouwen benoemd. De ANWB loopt voor met 50% van de directie en Raad van Commissarissen die vrouw is. Ik zie geen enkele reden waarom vrouwen het níet kunnen. Vrouwen zijn gemiddeld beter opgeleid en onderzoek na onderzoek wijst uit dat diverse teams betere resultaten behalen. Dus de business case is er ook. Vrouwen moeten wel meer overtuigd worden van hun kunnen, merk ik. ‘Tuurlijk kun je het ook’. Een man zegt al gauw: ‘ik ga het doen’, terwijl een vrouw zegt: ‘Ik ga het proberen’. Ze bedoelen hetzelfde, maar zeggen het anders’.

Gaat het ook om de kansen die je gegund krijgt?

Suur: ‘Op 36-jarige leeftijd werd ik ceo van Unigarant, het verzekeringsbedrijf van de ANWB. Daarmee kreeg ik het vertrouwen om aan 500 man leiding te geven, achteraf een beslissend moment. Ik kreeg het vertrouwen zonder eerder ceo-ervaring, maar ik was wel uitermate ambitieus. Ik wilde mijn 14 jaar ervaring bij ING en Nationale Nederlanden dolgraag in een andere omgeving toepassen. Mijn advies aan andere vrouwen? Denk na over je opties en maak zelf je keuzes: wat vind ik belangrijk en wat past bij mij? En praat met je partner over je ambitie en zit met hem samen op één lijn. (lacht). Ik kan ook heel goed zakelijk van privé scheiden. Doordeweeks werk ik hard, maar in het weekend ben ik er heel bewust voor mijn gezin. Ik ben niet alleen een financieel directeur of een moeder of een vrouw. Die afwisseling maakt het juist zo leuk’.

Wat vind je aantrekkelijk aan de cfo-positie?

Suur: ‘De cfo-rol gaat niet alleen over het beheren van de portemonnee, maar ook over de langetermijnstrategie en innovatie. Een strategie uitstippelen betekent heel veel ‘nee’ zeggen, echt keuzes maken en wat doen we dus niet? Dat is moeilijker dan overal ‘ja’ op te zeggen. Een visie is belangrijker dan een cijfer in een Excel-sheet. Ja, cijfers heb ik altijd erg leuk gevonden en van mooie financiële analyses en planningen kan ik echt genieten. Maar anno 2016 is het belangrijker: wat voor (toekomst)scenario’s rollen eruit en hoe kunnen we daaruit het beste besluit nemen? We leven in interessante, complexe tijden. Bestaande businessmodellen worden compleet op hun kop gezet. Innovatie is: een bestaand product simpeler maken. Ook de ANWB wil over 5 à 10 jaar nog relevant zijn. Dat doen we door bijvoorbeeld een verzekering aan te bieden waarbij iemand via een app feedback krijgt op zijn rijgedrag’.

Hoe ben je als leider te typeren?

Suur: ‘Leiderschap gaat voor mij over richting geven. Maar ook over medewerkers de ruimte geven om hun baan en vak optimaal uit te oefenen. Motivatie is een heel belangrijke. In de ANWB moet ‘drive’ zitten. Dat je elke dag het gevoel hebt dat het een stapje beter gaat. Ik krijg veel energie uit de interacties met mijn collega’s. Als leidinggevende vervul ik diverse rollen: die van facilitator, beslisser, maar ook die van waarschuwer: wat zijn eigenlijk de gevolgen als we dat besluiten? Die strategisch-communicatieve rol past erg bij mij: waar willen we naartoe en wéten we dat ook met zijn allen’.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe ontwikkel je je als leidinggevende?

Suur: ‘Een groot deel van die ontwikkeling gaat onbewust. Uit iedere ervaring leer ik van en haal ik inspiratie. Maar ik ga ook bewust naar leiderschapssessies en ik heb een aanvullende opleiding aan de Harvard Business School gevolgd om mezelf aan te scherpen. Leiderschap leer je niet op de universiteit. Je geest moet er voor open staan. Het is nooit een rechte lijn.  Leiderschap is voor mij een continu zoektocht. Uiteindelijk stel je een eigen stijl samen die bij je persoonlijkheid past’.

mtnl07-2016-cover-def-webDit verhaal staat in de meest recente printeditie van Management Team, die helemaal in het teken staat van talent. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer