Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Jon James (CEO Tele2 Nederland) over de 7 eigenschappen van Covey

Grote veranderingen zijn de rode draad in de carrière van Jon James, CEO van Tele2 Nederland. Hoe brengt de Britse James de zeven leiderschapsprincipes van Stephen Covey in de praktijk? ‘Als je niet kritisch naar jezelf kijkt, ben je een raket zonder besturing.'

Jon James, CEO, Tele2 Nederland, leiderschap, Covey
Foto: Mark Horn

Toen hij de televisie- en breedbandtak van het Britse Virgin Media leidde, maakte hij eerst een faillissement mee en daarna een stevig herstel. Als COO van het Zweedse Con Hem was hij verantwoordelijk voor de beursgang. En sinds maart weet hij als hoofd van de Nederlandse tak van telecombedrijf Tele2 een steeds groter marktaandeel te veroveren in de telecommunicatie.

#1 Wees proactief

‘Gedurende mijn transformatie van manager tot leider ben ik steeds meer gaan letten op de non-verbale communicatie van medewerkers. Zelden zullen mensen je oprechte feedback geven als ze jou zien als hun leidinggevende, maar aan hun houding en de manier waarop ze zich gedragen kun je zien hoe het met hen en het bedrijf gaat. Ik ga zelf uit van het gegeven dat ik het vaker bij het verkeerde dan bij het rechte eind heb. Dat zorgt ervoor dat ik extra kritisch op mijn eigen handelen ben.

Ik heb een enorme drive om verder te komen, maar als je niet kritisch naar jezelf kijkt, ben je een raket zonder besturing. Ik heb door de jaren heen geleerd om flexibel te zijn en niet enkel rechtdoor te gaan. Het is aan mij als CEO om een raamwerk voor mijn medewerkers op te zetten, waarbinnen zij hun drive kunnen ontwikkelen. Ik wil degene zijn die hen helpt te veranderen, niet degene die hun vertelt wat ze moeten doen.’

#2 Begin met het einde voor ogen

‘Verantwoordelijkheid is het fundament van mijn leiderschapsstijl. Iedereen heeft zijn eigen taken en neemt daar verantwoordelijkheid voor. Verder ben ik authentiek: op kantoor gedraag ik me hetzelfde als thuis, ik heb geen zakelijk alter ego. Medewerkers kennen mij als een directe leider, wat me op den duur veel vertrouwen en betrokkenheid oplevert.

Mensen weten wat ze aan me hebben. Ik hoop dat mensen mij bij mijn afscheid zullen herinneren als een leider die hen hielp te veranderen en die een diepgewortelde haat had voor powerpointpresentaties. Powerpoints staan symbool voor de grootste zwakheid van de mensheid: het vermogen tot overanalyseren zonder te focussen op actie. Als je meer salesomzet wilt, moet je daarvoor werken. Niet eindeloos naar grafiekjes blijven staren met een groep mensen die het ook niet voor je gaat oplossen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#3 Belangrijke zaken eerst

‘Binnen het bedrijf is het uiteindelijk mijn taak om overtollig te worden. Alles wat lijkt op een taak probeer ik daarom te delegeren, omdat de verantwoordelijkheid bij iemand anders ligt. Hetzelfde geldt voor het geven van advies. Ik vertel je graag wat ik ervan vind, maar dat mag niet doorslaggevend zijn. Hoe meer ik me ergens mee bemoei, des te groter is de kans dat de eigen verantwoordelijkheid voor medewerkers verward raakt. Zelfs bij de grootste problemen is het vaak beter om medewerkers het zelf op te laten lossen, daar leren ze het meeste van. Het egoïsme dat uit die aanpak spreekt, zou ik wat meer aan de dag willen leggen als het gaat om mijn eigen tijd. Ik zou graag wat meer tijd voor mezelf hebben om te sporten of met vrienden af te spreken.’

Het volledige interview met Jon James is te lezen in het datanummer van Management Team.