Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Jeroen Hubert (IKEA): ‘Internationaal werken verbreedt je perspectief’

In de nieuwe MT een lijst met Nederlandse managers die een leidinggevende functie hebben in een buitenlands bedrijf. Een van hen is Jeroen Hubert, als global marketing communication manager verantwoordelijk voor alle marketing- en communicatie-uitingen van de Zweedse meubelketen.

Standplaats: Malmo Cijferkanon Na een studie Small Business en een opleiding Marketing begon Jeroen Hubert bij Remia, om via Friesche Vlag en PepsiCo bij Wehkamp verantwoordelijk te worden voor het e-commerce gedeelte. In 2014 ging hij aan de slag bij Ikea. In minder dan twee jaar werd hij global marketing communication manager. In die functie is Hubert verantwoordelijk voor alle marketing- en communicatie-uitingen van de Zweedse meubelketen. Hij staat bekend om zijn liefde voor cijfers en keiharde resultaten, een eigenschap die hij naar eigen zeggen overhield aan zijn tijd in de tenniswereld. Hubert stond ooit 217de op de Nederlandse ranglijst.
Jeroen Hubert

Een baan in het buitenland was niet iets wat hij altijd ambieerde. Toch had Jeroen Hubert van IKEA al snel door dat zijn carrière als marketeer een boost zou kunnen krijgen door werk in het buitenland. ‘Met internationale vraagstukken bouw je sneller aan je carrière. Het ontwikkelen van een groeistrategie in Polen of Japan of een positioneringscampagne die moet werken in 28 landen zijn mooie uitdagingen.’

Die uitdaging ging hij graag aan. ‘Internationaal werken is complexer, maar het verbreedt je perspectief. Doordat je met zoveel verschillende culturen werkt, leer je niet alleen inhoudelijk heel veel, maar ook je manier van leidinggeven verandert constant.’ Vanaf sauzenfabrikant Remia, waar hij na een studie Small Business en Marketing terecht kwam, ging het snel: Friesche Vlag, PepsiCo en Wehkamp volgden elkaar op. Tenslotte werd hij door een headhunter benaderd voor de functie bij IKEA, waar hij het binnen twee jaar schopte tot global marketing communication manager, verantwoordelijk voor alle marketing- en communicatie-uitingen.

Groot denken

Zowel Nederlandse als buitenlandse bedrijven op zijn conto dus. Het belangrijkste verschil? De organisatiecultuur. ‘PepsiCo is Amerikaans en duidelijk Angelsaksisch. En IKEA uiteraard Zweeds en heeft daarmee weer hele andere culturele waarden. Dat zorgt in beide bedrijven voor een totaal verschillende kijk op bijvoorbeeld groei, recruitment en innovatie.’ Tegelijkertijd waren er overeenkomsten tussen de twee buitenlandse bedrijven waar Hubert werkte. ‘Beide bedrijven denken altijd groot. Ze bouwen power brands waarmee ze in elk land de nummer 1 positie willen innemen. Ze denken in schaalbaarheid, het delen van best practices, investeren veel in consumer insights, innovatie, merkontwikkeling distributie.’

Het zorgt voor een andere gedrevenheid in vergelijking met Nederlandse bedrijven, zo merkte Hubert. ‘Bij PepsiCo gold een zeer sterke focus op resultaat en de cultuur was zeer competitief. In Nederlandse bedrijven zie je die behoefte soms wel, maar vooral de gedrevenheid is heel anders. Die is bij PepsiCo in iedere laag van de organisatie aanwezig, met de daartoe behorende verantwoordelijkheid.’

Kortetermijn

De grootste cultuurshock ervoer hij toen hij eenmaal bij IKEA zat. ‘Het verschil met Wehkamp was enorm. Enerzijds door de omvang, de aanwezigheid in meerdere landen en de fase van het bedrijf. Anderzijds is IKEA veel meer gedreven op de langetermijn en de purpose gedreven visie tegenover het kortetermijn gedreven Wehkamp dat vooral gefocust is op omzet.’ Hij paste er zijn stijl van leidinggeven op aan. ‘Een langere adem is vereist op het moment dat je bij IKEA komt. Het duurt simpelweg langer voordat een beslissing genomen wordt.’

MT05 Wereldmanagers

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zou hij weer terugkomen naar Nederland, dan is het volgens Hubert vooral belangrijk om te kijken naar de bedrijfscultuur waarin je terecht komt. ‘Als je dat eerst in kaart brengt, kun je daarna bepalen hoe je je eigen successen binnen dat kader kan bereiken. Op die manier werkt het zo in ieder bedrijf waar ik binnen ben gekomen, zonder te veelvan mijn eigen persoonlijkheid te verliezen.’

Een portret van Jeroen Hubert en andere wereldmanagers staat in het nieuwste nummer van MT. Neem nu een abonnement.