In de podcastserie Reset gaat de redactie van MT/Sprout in gesprek met ondernemers,
leiders en professionals over het runnen van bedrijven in uitdagende tijden.
Mis geen enkele aflevering door je gratis te abonneren
via Spotify, Apple Podcasts of de MT Nieuwsbrief.
Normaliter rijdt Marion Koopman het hele land door. 1500 kilometer per week was eerder de regel dan uitzondering. Nu bestuurt ze al ruim twee maanden vanuit haar werkkamer digital-marketingagency Greenhouse, dat met ruim 500 medewerkers een van de grootste van Nederland is. ‘Het gebrek aan reistijd is wel lekker, toch ontstaat er ook een mate van inefficiëntie. Je kunt niet bij iemand naar binnenlopen voor een korte vraag. Telefonisch praat je sneller over koetjes en kalfjes. Je moet toch die connectie opzoeken, dan kan een vraag van vijf minuten al snel een half uur in beslag nemen.’
De begindagen van de crisis betekende Koopman en haar team alle zeilen bijzetten. ‘De gezondheid van onze klanten en medewerkers staat voorop. Ons hoofdkantoor zit in Eindhoven en moest dus al vroegtijdig sluiten. Na het gezondheidsvraagstuk zijn we gaan kijken hoe we het thuiswerken zo goed mogelijk konden faciliteren. Mensen kregen bijvoorbeeld rugklachten, dus konden ze stoelen en beeldschermen van kantoor ophalen. We werken met grote bestanden, dus onze IT-afdeling moest een list verzinnen hoe die bestanden ook thuis goed beschikbaar waren. Ook waren we veelvuldig met onze klanten in gesprek over hun uitdagingen. Het voelde alsof we een sprint en een marathon tegelijk aan het trekken waren.’
Vooruitkijken
‘Na een bepaalde periode merk je bij jezelf en je team dat er een wens is om weer vooruit te kijken. Je gaat dat dan doen en bepaalde plannen versnellen. Projecten die over drie, vier maanden gepland waren, haal je naar voren. Dan blijkt dat creatieve werkzaamheden ook vanuit huis goed tot zijn recht komen, daar is een kantoor niet per definitie voor nodig. Lastiger was het om onze kernwaarde ‘fun’ op afstand te bewaren. Dat was hard werken. Nu hebben we geregeld video-challenges en onze tweewekelijkse Greenhouse Draait Door-borrels op afstand.’
Greenhouse verzorgt digitale campagnes voor grote merken. Toch benadrukt Koopman dat het zich niet alleen specialiseert in de optimalisatie van zichtbaarheid. De stap naar het aankopen van een product of dienst is net zo belangrijk. ‘Neem een Nederlandse Loterij, die heeft normaal gesproken op Koningsdag een grote trekking. Door de juiste doelgroep op het juiste kanaal te bereiken met de juiste boodschap, is het gelukt om de verkopen voor een ‘normale’ Koningsdag bijna te evenaren.’
Om de boodschap op de juiste persoon af te stemmen, pioniert Greenhouse op het gebied van hyperpersonalisatie. ‘Waar je vroeger één commercial had voor een automerk, maken we tegenwoordig tientallen of honderden varianten, die zijn afgestemd op verschillende doelgroepen. Dat vraagt om een dynamische mindset van je medewerkers, die de rode draad niet uit het oog moeten verliezen. Gelukkig hebben wij de technologie in-house om in nanosecondes een gepersonaliseerde commercial op te bouwen. Zo krijgt een single man of vrouw de sportieve aspecten van een auto te zien en een jong gezin de veiligheidsaspecten.’
Routines
Volgens Koopman maakt het geen groot verschil of er gecommuniceerd moet worden met zakelijke klanten of consumenten. ‘Zakelijke professionals zijn ook consumenten, dat wordt nog wel eens vergeten. Je kunt ze ook vinden op reguliere platformen als Facebook, Instagram of nieuwssites als Nu.nl en De Telegraaf. Wel werkt LinkedIn als kanaal effectiever voor een zakelijke doelgroep en Instagram voor consumentenproducten. Het grote verschil zit echter in de boodschap die je wilt overbrengen.’
Nu Koopman minder onderweg is, heeft ze meer tijd voor haar grote hobby: sporten. ‘Ik sportte altijd al heel fanatiek, maar het is nu extra prettig om na een dag video-vergaderen direct op de mountainbike of crosstrainer te kunnen stappen. Sowieso heb ik vanaf moment één voor mijzelf duidelijke routines gecreëerd, zoals op tijd opstaan en je aankleden alsof je een klant zou bezoeken. Wat deze crisis duidelijk heeft gemaakt, is dat het kantoor niet zaligmakend is. Wel heeft het een belangrijk sociaal component, zeker jonge medewerkers willen graag weer naar kantoor. We zijn nu aan het bedenken wat de ideale mix is voor de toekomst.’