Wie Voormalig autocoureur, die begin jaren ’60 vijf keer achter elkaar meedeed aan de 24 uur van Le Mans. Werd daarna directeur van achtereenvolgens een groot agrarisch bedrijf, een ontwerpbureau en een Forddealer. In 1968, op z’n 31ste, vertrok hij naar de VS voor een studie (sport)psychologie, waarna hij eerst in Engeland een tennisschool begon, daarna in de Alpen een skischool, om tenslotte terug in Engeland Performance Consultants op te richten, het coachingsbureau waarvan hij tot op heden senior partner is. Adviseerde in die rol onder meer bedrijven als Deloitte, PwC, Barclays, Lloyds, Rolls Royce, British Airways, Novo Nordisk en Roche. Werd door The Independent tot Number One Business Coach verkozen en staat ook bekend als de ‘vader van het coachen’.
Tags Coaching, psychologie, leiderschap.
Bekend van een vijftal boeken, waarvan Coaching for Performance (Succesvol coachen) de bekendste is. Dit boek, dat onlangs zijn tiende herziene editie beleefde, is inmiddels al ruim 500 duizend keer in 20 verschillende talen over de wereldwijde toonbanken gegaan. Whitmore geniet daarnaast bekendheid als stichter van de ‘Be The Change’beweging, die empowerment propageert en als biograaf van zijn race-collega Jack Sears.
Theorie Hoewel hij niet de grondlegger ervan is, wordt Whitmore wel gezien als drijvende kracht achter het GROW-model, vaak ook wel T-GROW-model genoemd, een acroniem van (Topic: waar gaat het over?), Goal (waar wil je heen?), Reality (Hoe ver zijn we hiervan verwijderd?), Obstacles/Options (Welke obstakels zijn er onderweg? Welke opties zijn er om die op te lossen?) en Wrap Up of Way Forward (hoe zetten we de opties om in concrete stappen?). Dit model, voortkomend uit de Inner Game-theorie, was een van het eerste dat coaching zag als een manier om innerlijke obstakels als angst, twijfel en beperkte overtuigingen te overwinnen.
Quote “We hebben keuze en controle over datgene waarvan we ons bewust zijn, maar het is datgene waar we ons niet bewust van zijn, dat ons beheerst.”
Voor alle goeroes: mt.nl/goeroe
> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.