Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dick Molman, ceo Sanoma en SBS

Een beetje CEO zit tegenwoordig op socialmedia. Zou je zeggen althans. MT neemt wekelijks de proef op de som. Vandaag: Sanoma en SBS-baas Dick Molman.

 

Als je "Dick Molman" ‘googled’ krijg je het indrukwekkende aantal van 4650 hits. Veel daarvan refereren naar de overname van SBS door Sanoma en Talpa, maar ook snelt het tv-fragment in de Wereld Draait Door waar Matthijs van Nieuwkerk Molman wanhopig probeerde te SOCIAL MEDIA MEETLAT

MT legt om de week een Nederlandse topman/vrouw langs de Social Media Meetlat.

Deze editie: Dick Molman, ceo Sanoma en SBS

Eindoordeel: Amateur grillen over deze move van de tijdschriftengigant, voorbij. Die uitzending, waarbij Molman eindelijk eens mocht aanschuiven bij het televisiemediacircus, leverde hem ook direct zijn fifteen minutes of fame op social media op.

‘Want wat wist Molman die met de koop in een klap een mediatycoon werd, nu van tv? En kende hij Danny de Munck eigenlijk wel?’ Na de uitzending druppelden op twitter steunbetuigingen van onder andere @tverlind (oud-mediabaas Ton Verlind) binnen die zich vertwijfeld afvroeg:  ‘Waarom is Matthijs vanavond zo hyper in DWDD? Gasten mogen de vragen nu helemaal niet meer beantwoorden…(bv Dick Molman van Sanoma)?’ Ook twitterende Sanoma-medewerkers gaven Molman een dikke pluim voor zijn optreden. Een tafelheer in de dop was hij. En iemand die zich goed staande hield tegen het verbale geweld van Van Nieuwkerk.

Het zou heel goed kunnen dat Molman die tweets ‘s avonds voor het slapen gaan nog eens rustig heeft doorgenomen maar aannemelijk is dat niet, getuige de ene tweet die hij via zijn eigen Twitteraccount @DickMolman heeft verzonden de laatste anderhalf jaar. Tijd om een gesoigneerde foto bij zijn account te plaatsen had hij nog wel, maar tot veel meer is het helaas niet gekomen. Het account opheffen vanwege potentiele imagoschade was een logische vervolgstap geweest, maar vermoedelijk heeft niemand binnen Sanoma daar Molman op gewezen.

Toch heeft Molman in tegenstelling tot veel andere ceo’s een verzachtende omstandigheid. In zijn Sanoma-stal zitten genoeg pro’s die Sanoma wel goed verkopen via social media, zoals bijvoorbeeld @GraziaHilmar (hoofdredacteur Grazia van Sanoma) die als derde eindigde bij de laatste twitteraar van het jaar verkiezing in de categorie journalist. Molman kan zich voor het actieve deel dus verschuilen achter talloze sterspelers. En anders raden we hem een cursusje zelfpromotie bij John de Mol aan. Kan ‘ie gelijk het programma ‘Waar is de Molman?’ in de markt zetten.

Dick Molman in cijfers

360 connecties op Linkedin
1 lidmaatschap van het Nederlands MediaNetwerk
4650 hits op Google op “Dick Molman”
1 tweet verzonden via @DickMolman
5 tweets met @DickMolman erin bereikten 413 mensen (via Tweetreach.com)
5 influencersscore via Klout.com (maximaal 100)
14,131 tweets verzonden via @GraziaHilmar

Eindoordeel: Amateur

Hij bestaat op social media. Alleen moet hij zelf ook wat gaan doen…
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

> De zoekopdrachten zijn uitgevoerd op 21 april 2011

> Eerdere bijdragen


De Social Media Meetlat wordt samengesteld door Rutger Huizenga, creatief directeur SocialPeople
, een socialmediabureau dat zich onder andere specialiseert in het monitoren op social media van merken, personen en bedrijven.