Claudia Mennen, de nieuwe CEO van BrandLoyalty, noemt oprichter Robert van der Wallen haar voorbeeld. ‘Ik heb in mijn loopbaan een aantal mensen ontmoet die me verder brachten, die me uitdaagden beter te worden’, zegt Mennen in het FD.
Mennen wordt nu naar zeven jaar als CFO bij het bedrijf gewerkt te hebben, de nieuwe CEO van BrandLoyalty, dat promotieacties voor supermarkten bedenkt en verkoopt. De functie die ze sinds begin dit jaar vervulde, als CFO van het Canadese divisie LoyaltyOne van moederbedrijf Alliance Data Systems, blijft ze naast haar werk als CEO vervullen.
Na een studie Bestuurlijke Informatiekunde en en een postdoctorale opleiding Accountancy, begint Mennen bij PwC. Ze vervult er twee managementposities, maar besluit het bedrijf te verlaten vlak voordat ze het traject in gaat om partner te worden. ‘Het deed me nadenken over wat ik wilde en vooral niet wilde.’
CFO
Ze gaat aan de slag bij Dockwise. ‘Op een bepaald moment vertrok de toenmalige CFO van het bedrijf’, vertelt Mennen in een interview met Regio-Business. ‘Hoewel ik als midden dertiger nog wat jong was om hem op te volgen, kreeg ik wel het verzoek tijdelijk de functie waar te nemen. Dat heb ik bijna een jaar gedaan.’ ‘Ik zat vol bewijsdrift, als jongste met twee broers boven me. Dat kwam wel goed van pas toen ik bij de Rotterdamse rederij Dockwise werkte, want daar zitten allemaal zeelui en dan moet je heel direct zijn’, vertelt Mennen erover in het FD.
Na krap twee jaar stapt ze over naar Green Gas, waar ze tevens CFO wordt. Ze was naar eigen zeggen niet echt op zoek naar een nieuwe baan toen BrandLoyalty haar een jaar later benaderde voor het beheren van de financiën. Tijdens haar werk bij BrandLoyalty, vervult ze haar eerste commissariaat bij Agrifood Capital. In 2017 wordt ze bovendien lid van de Raad van Commissarissen bij de Efteling. ‘Ik heb zelf zoveel geleerd van mijn eigen commissarissen, dat ik dacht: dat wil ik ook doen’, legt ze uit in het FD. ‘Ik zag me wel in die rol.’
Binnen BrandLoyalty gaat Mennen nu als topbestuurder het stokje overnemen van de Canadees Bryan Pearson, die door het Amerikaanse moederbedrijf ADS de laan uit is gestuurd. Er wordt druk gewerkt aan een nieuwe koers binnen het moederbedrijf. Recent berichtte FD op basis van ‘goed ingevoerde bronnen’ dat ADS BrandLoyalty af wil stoten. Dit nadat ADS het bedrijf in 2014 kocht van oprichter Robert van der Wallen voor naar verluid 1 miljard dollar.