Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

6 lessen over groeien in crisistijd, ‘Grote bek is uit, aardig is in’

De nieuwe Amerikaanse president Joe Biden symboliseert de comeback van de sympathieke leider. Dat was donderdag een van de lessen in een MT/Sprout-webinar over duurzame groei in crisistijd. 'Hard schreeuwen overtuigt steeds minder.'

Joe Biden
Foto: Gage Skidmore | Flickr

Wat is de overeenkomst tussen Constantijn (Techleap), Allard Droste (Aldowa), Pacelle van Goethem (overtuigingsexpert), Dirk de Bruijn (Swapfiets), Hans Stegeman (Triodos) en Hanna Verboom (Cinetree)? Het zijn zes prominente ondernemers en experts die donderdag in een drukbezocht webinar van MT/Sprout hun visie deelden over groeien in crisistijd, met duiding van vliegende keep en leiderschapsexpert Ben Tiggelaar. 

De zes boegbeelden stelden hun kostbare tijd gratis ter beschikking, maar wel met een vriendelijk doch dringend verzoek aan de bijna 400 webinar-bezoekers, om een bedrag naar keuze te doneren aan Stichting Studiezalen. Dat is een initiatief waarmee ondernemer Abdelhamid Idrissi in Amsterdam studieruimtes bouwt waar kinderen rustig kunnen leren. Opbrengst: bijna 3.000 euro (!).

Zes belangrijke inzichten uit het webinar Next Generation Growth:

1. Constantijn (Techleap): nieuwe bedrijven móeten zich wel organiseren als startups

Het eerste punt van orde tijdens een een (corona)crisis is het overeind houden van je bedrijf, erkent Techleap-envoy Constantijn. Maar ondertussen is corona een aanjager van digitalisering, en zet het bedrijven aan tot ‘nadenken en heroriëntatie’. Corona was voor Techleap ook een wake-up call: ‘We zijn al jaren bezig met startups, maar het is eigenlijk nog niet genoeg ingedaald wat voor bedrijven dit zijn. Daardoor sloten de eerste steunmaatregelen niet goed aan op businessmodellen van startups.’

De manier waarop startups bedrijven bouwen was te lang een niche, zegt Constantijn, maar daar lijkt nu een einde aan te komen. ‘We zien nu versneld dat startups de nieuwe economie worden. Nieuwe bedrijven hebben eigenlijk geen keuze dan zich te organiseren als een startup, met een online presence en met het toepassen van data. Een ambitieuze ondernemer zal bijna altijd een tech-ondernemer worden.’

Techleap hamert op het belang van een diverse tech-sector, al is het maar om alle vacatures op te kunnen vullen. Constantijn roemt dan ook de aanpak van Abdelhamid Idrissi, die ook actief is met TechGrounds, dat gratis ict-opleiding aanbiedt voor talenten in kwetsbare wijken. ‘We moeten zorgen dat veel meer mensen een baan vinden in de techsector, wat de snelst groeiende en meest productieve sector van Nederland is. En dat zo veel mogelijk mensen hier hun kans kunnen pakken.’

2. Pacelle van Goethem: de macht is aan de aardige mensen

Een crisisperiode kan ervoor zorgen dat we ons vastklampen aan kapiteins die het hardst schreeuwen dat ze het schip naar een veilige haven kunnen brengen. Maar het falende coronabeleid van leiders als Donald Trump, Jair Bolsonaro en Boris Johnson zorgt ervoor dat ‘de grote bek’ zijn overtuigingskracht verliest, zegt gedragswetenschapper en bestsellerauteur Pacelle van Goethem.

Dat vergt nog wel wat inspanning, want we leren al vroeg dat een grote mond loont, legt zij uit. De kinderen die in een crèche het hardst schreeuwen en huilen krijgen vaak meer aandacht dan een stille peuter. In de grotemensenwereld vertaalt dat zich naar ideeën die niet worden geopperd ‘omdat we ten onder gaan aan zelftwijfel’, zegt Van Goethem. ‘Of ze worden niet gehoord omdat degene die het brengt te bescheiden is of het te abstract vertelt, of omdat het buiten het voorstellingsvermogen van de meeste mensen ligt.’ 

Van Goethem weet zeker dat ‘overtuigingskracht’ geen aangeboren verschijnsel is, maar iets wat iedereen zich aan de hand van regels en logica eigen kan maken (Van Goethem schreef er dit boek over). Alvast een tip om je eigen overtuigingskracht te ontdekken: ‘Bestudeer jezelf als je ontspannen bent. Dan ben je het krachtigst, heb je de meest autoriteit en ben je het aardigst. En je hebt meer lef en durft meer buiten de kaders te denken.’

3. Allard Droste (Aldowa): groeien door te delen is magisch 

Ondernemer Allard Droste schonk 100.000 euro aan privévermogen aan onbekenden die financieel geraakt werden door de coronacrisis. Want groeien doe je door te delen, is de insteek die Droste ook toepast bij metaalbedrijf Aldowa en chocolade-startup Hagelswag. ‘Dan kom je in een opwaartse spiraal die niet te stoppen is.’

Droste besteedt daarbij veel tijd aan medewerkers, die hij ‘100 procent vertrouwen en verantwoordelijkheid’ geeft. ‘Mensen voelen zich dan senang, vrij om fouten te maken en gaan out of the box denken. Dat is vooral nu belangrijk.’

Om creatief denken te stimuleren maakte Aldowa zijn eigen krasloten voor medewerkers die met nieuwe ideeën op de proppen kwamen. ‘Mensen die niet in sales zaten haalden hierdoor ineens opdrachten binnen, of medewerkers gingen meer flexibel over werktijden nadenken.’

4. Hans Stegeman (Triodos): Bouw je businessmodel niet op de economie van het verleden, maar van de toekomst

Duurzame bank Triodos begon in een niche, maar profiteerde daarna van het volwassen worden van duurzaam ondernemen. Die groei betekent wel dat je anno nu niet meer wegkomt met het ‘iets minder slecht doen dan gemiddeld’, zegt Hans Stegeman, Chief Investment Strategist bij de bank uit Zeist. ‘Als je verfpotjes terugbrengt, of je gebruikt groene stroom dan heb je nog geen duurzaam businessmodel. Het begint met purpose van de ondernemer en eindigt met de resultaten die je boekt.’

Volgens Stegeman is duurzaamheid voor een ondernemer anno nu eigenlijk een relatief makkelijke manier om een businessmodel mee te bouwen, ‘want je maakt iets waar steeds meer klanten behoefte aan hebben’. Strengere regels rondom CO2-uitstoot en plastic zorgen voor nieuwe verdienmodellen, en daar willen banken volgens Stegeman maar wat graag instappen.

Of Triodos instapt, hangt af van de vraag of een bedrijf inhaakt op ‘de economie van de toekomst’, zegt Stegeman. ‘Ik zie te vaak dat businessmodellen gebouwd worden op de economie van het verleden. Maar de verandering gaat sneller dan we denken. Duurzaamheid is al lang geen kwestie van geitenwollensokken meer, maar vooral van innovatie.’

5. Dirk de Bruijn (Swapfiets): Los een echt probleem op – zoals een fiets die het altijd doet

Maak een product dat een concreet probleem oplost – zoals een fiets die het altijd doet – en de wereld ligt aan je voeten, blijkt uit het verhaal van Swapfiets. Met een laserfocus op die missie bouwden Martijn Obers, Richard Burger, Dirk de Bruijn en (de inmiddels vertrokken) Steven Uitentuis een fietsimperium met momenteel 230.000 tweewielers in 50 Europese steden.

‘We geloven dat we een bijdrage kunnen leveren aan leefbare steden’, vertolkt De Bruijn tijdens het webinar de overkoepelende missie van zijn bedrijf. ‘In een stad als New York is de gemiddelde snelheid van een auto maar 5 mile per uur. En het besef groeit dat je niet zozeer over die beruchte stepjes struikelt, maar dat het vooral auto’s zijn die onnodig veel ruimte innemen.’

Met steun van meerderheidsaandeelhouder PON biedt Swapfiets nu ook e-scooters en -steps aan. Het bedrijf profiteert daarbij van de coronapandemie, waardoor ook buiten Nederland het aantal fietsers groeit en steden meer ruimte maken voor fietspaden. Swapfiets ging dan ook in een hogere versnelling. ‘Geen crisismodus, maar aanvallen’, aldus De Bruijne.

6. Hanna Verboom (Cinetree): Ondernemers met een missie zijn vaak meer succesvol

Een crisis dwingt je om na te denken over je (persoonlijke) missie, zegt Hanna Verboom, actrice en oprichter van de ‘Netflix’ voor kwaliteitsfilms Cinetree. Dat is wat haar betreft geen overbodige luxe, maar de manier om de sprong van droom naar doel te maken. ‘Ik ben een dromer, maar gelukkig heb ik veel goede mensen om me heen die het waar maken.’

Bij Verboom werd het concept van een mission driven entrepreneur met de spreekwoordelijke paplepel ingegoten. ‘Ik ben geboren in Kenia. Mijn vader zette lokale landbouwprojecten op en leerde mensen over productiviteit. Hij was de eerste sociale ondernemer die ik kende.’

Ondernemers die met een duidelijke missie in het leven staan, zijn vaak meer succesvol, stelt Verboom. Ook kan een persoonlijke missie volgens haar een schild zijn tegen een burn-out of depressie, zaken die tijdens een crisis meer op de loer liggen. Want een burn-out komt niet alleen door hard werken, vertolkt zij de Belgische psychiater Dirk De Wachter, maar ook door het ontbreken betekenis en zingeving.

Winstgevende missie

Een missie en winst maken passen goed bij elkaar, zo vat Ben Tiggelaar na anderhalf uur inspiratie de rode draad van het webinar samen. ‘Want wat is ondernemen eigenlijk? Meeting needs at a profit, zoals Michael Porter het zegt. Oftewel, voorzien in een behoefte, met winst.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Steeds meer mensen geloven in de combinatie van business en goede dingen doen. Porter had het over shared value. Voor een schaalbaar model dat de wereld beter maakt moet je ook winst maken. Daardoor kun je meer mensen helpen.’

Foto bovenaan: Gage Skidmore | Flickr