Waarom is outsourcing zo aantrekkelijk? Wanneer moet ook uw bedrijf taken uitbesteden aan het buitenland? Let op dat u niet in de grootste valkuilen stapt. Dit moet u weten over offshore outsourcing.
Steeds meer bedrijven kiezen voor outsourcen, zowel nearshore (denk hierbij aan landen in Oost-Europa) als offshore (overzeese landen als India en China). Bespaart offshore outsourcing echt zoveel tijd en geld? Zijn de cultuurverschillen wel te overbruggen? Maar de kwaliteit van outsourcing is vast niet om over naar huis te schrijven. Kortom, outsourcing kent veel vooroordelen en wantrouwen. Daarom zat ik enige tijd terug bij BNR over offshore outsourcing te praten. Een overzicht van de belangrijkste vragen en de antwoorden daarop.
Waarom offshore outsourcing?
Allereerst de vraag waarom outsourcing als optie moet worden gezien? Wat zijn de redenen voor bedrijven om werk te outsourcen?
Meer waarde creëren
De beste reden om te outsourcen is het creëren van meer waarde door het aantrekken van getalenteerde mensen. Als de focus ligt op het toevoegen van waarde voor klanten (door sneller produceren, hogere kwaliteit, meer innovatie etc.), wordt outsourcing op een andere manier bekeken dan wanneer de focus op kostenbesparing ligt. Zoals bij vrijwel ieder project duurt het vaak langer en kost het meer dan van tevoren gedacht. Hierdoor trekken mensen snel de conclusie dat het project niet succesvol was, terwijl het resultaat (de waarde) misschien juist heel positief is.
Volgens Vikram Kapoor, eigenaar van isense, moet de focus liggen op ‘waarde toevoegen door talent te betrekken’. Een paar jaar geleden was de meest voorkomende reden voor offshoring ‘capaciteit’, tijdens de recessie is dit verschoven naar ‘kostenbesparing’. Maar als je offshore gaat met kosten als voornaamste doel, zul je van een koude kermis thuiskomen. Er is altijd extra tijd nodig voor management en reizen.
Kostenbesparing
De tweede reden is kostenbesparing. Paul Tjia, eigenaar van gpi consultancy, ziet de huidige focus in de markt op kostenbesparing liggen. Freelancers in de Nederlandse markt kosten 50-100 euro per uur. Offshore zijn er mensen te vinden vanaf 15 euro per uur, dus dit zorgt voor flinke kostenbesparing.
Hugo Leijtens, eigenaar van Nexocial, is een eigen kantoor in China begonnen enkel en alleen om talent aan te trekken. Voor het outsourcen heeft Leijtens ook aan Silicon Valley gedacht, maar daar is geen talent beschikbaar omdat iedereen voor Google en Facebook werkt. In China is er daarentegen volop talent. Hetzelfde geldt voor India. In beide landen komen er jaarlijks ongeveer 200.000 mensen op de arbeidsmarkt die een technologische opleiding hebben gevolgd.
Welk werk kun je outsourcen?
Steeds meer klanten van Vikram verplaatsen tegenwoordig het ‘denkwerk’ naar India. Eerder lag de focus op het leveren van mensen die kunnen coderen en software kunnen produceren. Nu ligt de focus ook op de vraag achter de vraag, het ‘waarom’ van de software. Paul merk juist dat bedrijven alle offshore verplaatsen, van boekhouden tot data invoeren en games; de outsource-mogelijkheden worden steeds breder.
Hoe manage je mensen op afstand?
Een andere brandende vraag voor bedrijven die interesse in outsourcing hebben, is hoe je mensen op afstand managet.
Tijd investeren
Het belangrijkste is dat men voldoende tijd investeert in het bouwen van persoonlijke relaties met mensen waarmee cultuur en communicatieproblemen overwonnen kunnen worden. Er wordt gezegd dat mensen uit India niet makkelijk ‘nee’ zeggen. Ik heb ervaren dat als je tijd doorbrengt met mensen in India, je door krijgt of iemand ‘nee’ bedoelt of dat diegene je niet begrijpt.
Cultuurverschillen onderkennen
Volgens Vikram klopt het echter niet dat mensen uit India nooit nee zeggen. Vooral mensen in Bangalore die al een tijd blootgesteld worden aan Westerse mensen zijn in staat nee te zeggen en kritischer te worden, ze voegen suggesties toe en ‘denken mee’ met het proces. Als er met nieuwe offshore mensen gewerkt wordt is het inderdaad goed om tijd te investeren in het leren kennen van deze mensen en hun cultuur. In China zeggen mensen bijvoorbeeld echt overal ja op. Om dit te overbruggen stimuleert Hugo’s bedrijf Nexocial het ‘nee’ zeggen, ‘vooruit denken’, ‘waarom’ vragen en uitleggen wat er bedoeld wordt.
Wat is de meest gemaakt fout bij outsourcen?
Op dit moment doen we al veel dingen in softwareontwikkeling die lokaal plaatsvinden fout, stelt Paul. Voeg daar culturele verschillen, tijd en afstand aan toe. Veel mensen onderschatten dat. Bedrijven denken dat ze te maken hebben met getalenteerde programmeurs en dat alles dus wel goed komt. Maar er moet tijd geïnvesteerd worden in relaties, in het overbruggen van verschillen en in culturele training. Als de verschillen en risico’s erkend worden en er aandacht aan besteed wordt, kunnen ze overbrugd worden.
Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Hugo Messer, eigenaar van Bridge Outsourcing BV
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'