Om te winnen moet je zeker zijn van je zaak

"Zijn er al kamervragen gesteld?" Met deze ietwat cynische wedervraag, beantwoordde de bondscoach van Oranje, de vraag over wie hij in de spits van zijn elftal zou laten spelen. Podiumauteur Michiel Maassen heeft geen uitsluitsel daarover, maar constateert wel dat het met het vertrouwen in een mooie afloop nog niet bijster goed is gesteld.

Nederland gelooft niet dat Nederland kampioen wordt, ondanks alle (vooraf)gedoe met gadgets en gimmicks voor een goed oranjegevoel. Vlaggen, beesies, bandjes helpen niet. Het gaat om wat er van binnen bij de 23 mannen leeft, hun vertrouwen in wat ze kunnen en willen. Mankeert daar wat aan, dan kan de twaalfde man (lees: alle 17 miljoen supporters) driemaal op z'n kop gaan staan, het wordt dan niks, nada, niente, nul. Bert van Marwijk weet dat als geen ander. Hij heeft maar een taak en dat is wat hij van zichzelf eist over te brengen op elk van de 23 die hij heeft geselecteerd zodat ze bereid zijn om het gras op te vreten als ze mogen spelen.

Kampioen voelen

In onze dagelijkse bezigheden is het eigenlijk niet anders. Ik herinner me nog goed dat ik bij een kampioensbedrijf werkte. Elk jaar opnieuw waren we top in onze branche. Alles liep op rolletjes, klanten kwamen spontaan aanwaaien, de resultaten waren steeds boven verwachting en de kosten in control. Kortom 'n feestje, totdat we ineens onder het niveau scoorden dat we tot dan toe gewend waren. Klanten namen afscheid, kosten stegen onverwacht snel, het resultaat was net op het randje en er heerste onzekerheid bij de leiding. Niemand had hiervoor een verklaring.

Toen een grote nieuwe relatie zich meldde voor een offerte wisten we een plan te presenteren dat vol zat met voorzichtige aannames en reserves. Het was zeer modaal, niet vertrouwenwekkend, defensief en het was logisch dat de nieuwe klant dan ook uiterst kritisch bleek. Ik geef jullie een herkansing, was het hoogst haalbare resultaat na de presentatie. Dat hielp.

Een vol weekend werd geblokt voor een sessie, waarin de onderste steen boven moest komen. Niemand had er zin in, allerlei redenen die werden opgevoerd om niet te hoeven deelnemen werden keihard verworpen. En zo zagen we elkaar. Ineengezakt en zonder passie. Een willoos groepje dat nog geen gras zag staan al stond het op konthoogte. Laat staan om het op te vreten! Desondanks bereikten we nadat fors op elkaar was ingepraat een focus. Het doel was weer zichtbaar. Dit jaar nog de top 10 in, volgend jaar de top 5 en dan plek 1.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

's Maandags werd de vernieuwde offerte besproken. Het stuk had een totale metamorfose ondergaan. Krachtig, uitdagend, strijdbaar en scherp concurrerend. Het blonk uit in waar het altijd om gaat. Vertrouwen in elkaar, in de organisatie en het team. Dan mag je best een wedstrijd verliezen, maar kun je het toernooi nog altijd winnen.

Drive behouden

Dat is wat iedere goede coach altijd voor ogen staat. Eerst en vooral het maximale uit jezelf halen. Anderen doen dat niet voor je. Die drive mag nooit verdwijnen. Je moet proberen te groeien als mens. Dan pas kun je dat ook overbrengen op je medewerkers, je creativiteit, je acties. Dat ben je verplicht aan jezelf als je succesvol wilt opereren.

Ik heb vertrouwen in Bert. Ik zie zijn drive, zijn passie. Zijn wil om te winnen. Om succesvol te worden. Zijn 23 boys kunnen allemaal voetballen. Nu moet hij ze nog laten weten hoe gras smaakt.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit artikel is geschreven door Podiumauteur Michiel Maassen, HR-directeur bij Norbert Dentressangle.

Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.