Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Marco Keim (Aegon): ‘Innovatie is de klant bieden waar hij om vraagt’

Aegon zet initiatieven als Knab en Eyeopen bewust op afstand, zegt ceo Marco Keim. Via speciale sessies wordt alsnog kennis uitgewisseld.

marco keim aegon

Iedere dag zetten we een van de genomineerden voor de verkiezing Innovator of the Year 2014 in de spotlights. Vandaag: Marco Keim, ceo van Aegon. Bekijk alle genomineerden.

Marco Keim is geen doorsnee verzekeringsman. Hij was registeraccountant, hoofd markontwikkeling bij Fokker en marketeer bij NS Reizigers voordat hij in 1999 in de verzekeringsbranche belandde, als marketingdirecteur van Zwitserleven. Misschien dat Keim door zijn ervaring in andere sectoren makkelijker buiten de platgetreden paden van zijn branche treedt.

In ieder geval zijn onder zijn leiding bij Aegon tal van nieuwe initiatieven ontwikkeld, waarmee de financiële dienstverlener inspringt op de veranderende wensen van de consument. De meest in het oog springende vernieuwingen zijn internetbank Knab en de hypotheekwebsite eyeOpen.

5 vragen aan Marco Keim:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

MT: Wat betekent ‘innovatie’ voor u en uw bedrijf?

Keim: ‘Innovatie is voor mij een van de belangrijkste manieren om de klant te bieden waar hij om vraagt. Vernieuwing moet relevant voor de klant zijn. Zo willen klanten altijd en overal toegang hebben tot hun gegevens en hun financiën. De klant wil in controle zijn en daarbij wil Aegon helpen. Wij stellen onze klanten in staat bewuste keuzes te maken over hun financiële beslissing. Daarbij helpen nieuwe, vooruitstrevende vormen van dienstverlening zoals Knab en Eyeopen. Daarnaast geven wij via apps klanten de mogelijkheid om altijd en overal hun financiën te raadplegen en beslissingen te nemen.’

Over welk nieuw initiatief bent u het meest enthousiast?

‘Knab en eyeOpen. Knab is een nieuw soort bank. Knab stelt de behoefte van de klant centraal om inzicht in de financiële positie te hebben. Het is bedoeling dat de klant altijd en overal dat inzicht krijgt. Tegelijkertijd denkt Knab mee door middel van financiële planning. Ook kun je bijvoorbeeld instellen dat als je rood staat Knab dit automatisch aanvult vanuit de spaarrekening. Dat scheelt klanten veel rente. Eyeopen is een digitaal platform, het helpt kandidaat-huizenkopers om via internet inzicht te krijgen in de mogelijkheden voor een hypotheek. Ze kunnen er ook advies inwinnen. Op beide innovaties ben ik trots, omdat deze uitgaan van een klantbehoefte en daarop hun dienstverlening aanpassen. En omdat de digitale oplossingen vooruitstrevend zijn in onze sector.’

Hoe is innovatie ingebed in uw organisatie?

‘Onze chief digital officer is verantwoordelijk voor alle innovaties binnen ons bedrijf. Hij is tevens verantwoordelijk voor product development en marketing.  Door deze drie disciplines te combineren zorgen wij voor focus. Onze “ventures”, zoals Knab en Eyeopen, zetten wij bewust – ook fysiek – op afstand. Deze twee bedrijven zijn in andere panden gehuisvest en voeren eigen beleid. Tegelijkertijd hebben we regelmatig sessies met de verschillende medewerkers van die bedrijven om kennis en ervaring uit te wisselen zodat ze nog sneller kunnen inspelen op de veranderingen in de markt en de wensen van klanten.’

Is het belangrijk dat vernieuwende concepten impact hebben op het bedrijfsresultaat?

‘Innovaties hebben op verschillende manier impact op ons bedrijfsresultaat. Meest zichtbaar is natuurlijk de omzet en kostenverlagingen, maar de wat moeilijker zichtbare effecten als klanttevredenheid, en indirecte effecten als kennisuitwisseling, versnelling in innovatie binnen Aegon en aantrekkingskracht op medewerkers, zijn veel impactvoller.’

Hoe inspireert u uw mensen om mee te gaan in bepaalde innovaties?

‘Mijn collega’s, ook ikzelf, zijn uiteraard consumenten. We nemen net als onze klanten diensten af van Aegon. Zo gaan wij dus automatisch mee met de innovaties van Aegon. Wij kunnen de mijnaegon-app raadplegen of klant worden van Knab. Let wel: mijn collega’s zijn kritische klanten. Daar profiteren wij van bij het verbeteren van de diensten.’

Meer innovators: