Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

René Frijters (Knab): ‘Er zijn geen dubbele bodems’

Onder de vleugels van Aegon zet Knab zich af tegen andere banken. Data wordt ingezet voor betere dienstverlening.

rene frijters knab

Of hij de vele reacties op Twitter heeft gevolgd? Jazeker, dat heeft René Frijters, die bekendheid kreeg als mede-oprichter en directeur van Alex Beleggersbank. Nu is hij bedenker en oprichter van de nieuwe bank Knab, die vanochtend werd gepresenteerd. Veel aandacht op het sociale netwerk ging naar de 180 euro die Knab jaarlijks vraagt voor de dienstverlening, en het feit dat de klant nu eindelijk centraal gezet gaat worden.

Meteen duidelijk zijn

In een telefonische reactie vertelt Frijters: “Veel mensen vinden ons te duur, maar dan hebben ze niet goed gelezen. Ik vind de cynische reacties niet erg, het zijn impulsen. Iedereen kijkt bijvoorbeeld meteen naar de kosten, maar de meeste mensen realiseren zich niet dat ze bij andere banken uiteindelijk meer kwijt zijn.” Wat Frijters bedoelt: andere banken halen klanten binnen met lage kosten voor betaaldiensten, en verdienen daarna op andere manieren alsnog veel geld aan die klant. Om meteen duidelijk en open te zijn, vraagt Knab 180 euro per jaar, en verder niets.

Geen marionet van Aegon

WAT BIEDT KNAB?

* Een betaalrekening, spaarrekening, depositio’s

* Een financieel dashboard waarop alle informatie over je eigen situatie wordt gerangschikt, eventueel met gegevens van andere aanbieders waar je een dienst afneemt

* Dit dashboard is beschikbaar als mobiele applicatie, en kan inzicht geven in toekomstscenario’s

* Er kunnen alerts ingesteld worden, zodat je bijvoorbeeld een seintje krijgt als je rood staat

* Advies van 15 onafhankelijke experts, waarvoor speciaal betaald moet worden (want: onafhankelijk en transparant, dus zit het niet in de standaard kosten)

* Een participatiemodel waarbij 5000 euro kan worden geinvesteerd, tegen een bruto dividend van vijf procent per jaar. Participanten krijgen 50 procent korting op de maandelijkse kosten van 15 euro
Drie jaar heeft Frijters gewerkt aan het nieuwe concept, samen met partners Rachelle van der Linden en Marcel Kalse. Twee jaar geleden haalde Frijters Aegon als partner (en leverancier van een bankvergunning) aan boord. De verzekeraar investeerde enkele tientallen miljoenen euro’s in de nieuwe bank, maar Frijters zegt dat Knab verder volledig onafhankelijk opereert. “Ik heb vooraf gezegd dat ik het alleen wilde doen als ik geen marionet van Aegon zou worden. Ik heb de ruimte opgeeist om het op mijn eigen manier te doen. Dus niet vanuit hierarchie, maar als een netwerkbedrijf. Daarnaast wilde ik de nieuwe bank als een apart merk in de markt zetten. Alleen dan kan het slagen, er moeten geen associaties zijn met Aegon. Die associaties worden nu toch gelegd, maar dat is niet erg. Ik heb niets tegen Aegon, ik wilde alleen een apart merk oprichten.”

Klant, maar dan achterstevoren

Knab (het woord ‘bank’ achterstevoren, om te benadrukken dat de K van Klant voorop staat) is ontwikkeld in samenspraak met 50 consumenten. Frijters: “We hebben maandelijks met ze om de tafel gezeten om te onderzoeken waar hun frustraties ten opzichte van banken liggen. En nu hebben we ook Knab Live gelanceerd, een social mediaplatform dat bedoeld is om kennis uit te wisselen, en waarvan we hopen dat klanten er zelf ook aan gaan bijdragen.” Er werken inmiddels al 60 man bij Knab, terwijl nog eens honderd externe krachten hebben meegeholpen het bedrijf op te zetten.

IT speelt centrale rol

Het IT-systeem speelt een centrale rol bij Knab. De nieuwe bank heeft geen fysieke kantoren, alles gaat via het web of een mobiele applicatie. Het systeem is zo ontwikkeld dat klanten er een persoonlijk financieel plan kunnen opstellen, op basis van zelf aangedragen informatie. Frijters: “Klanten kunnen spelen met dat plan, waardoor ze zich de gevolgen van hun situatie beter zullen realiseren. Het is niet zo dat ik ze wil opvoeden, wel wil ik ze helpen om er bewuster mee om te gaan. Het mooie is dat ik klanten verder kan helpen, op basis van de informatie die ze me bieden.” Onafhankelijke experts kunnen eventueel advies geven, waarbij Knab het niet erg vindt als een andere dienstverlener als advies uit de bus komt. Een product van, bijvoorbeeld, Delta Lloyd, kan ook worden verwerkt in de financiele tool van Knab.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Klantdata als goud?

Leeft Knab dus van klantdata, door zoveel mogelijk informatie van consumenten te verzamelen en deze te gelde te maken? Frijters: “We merken dat de klant huiverig is om informatie te delen. Wij gebruiken het alleen om ze slimmer om te laten gaan met hun geld. We gaan het niet commercieel uitbuiten, het is alleen bedoeld om de klant te helpen. Er zijn geen dubbele bodems.”

Proeftuin voor Aegon

Volgens het FD kan Knab een mooie proeftuin zijn voor Aegon, maar ook voor andere Nederlandse banken. Als Frijters succesvol blijkt met zijn nieuwe model, kunnen zij hem volgen en prijsverhogingen doorvoeren. Dat geeft ze een nieuw verdienmodel. Een verdienmodel dat hard nodig is, want door nieuwe regelgeving kunnen banken niet zo makkelijk meer geld verdienen aan polissen of hypotheken. Analisten van SNS Securities hebben ondertussen al aangegeven dat Knab een aantrekkelijk initiatief lijkt voor Aegon. Alleen die vaste prijs van 15 euro in de maand, die vinden ze nog wat hoog. Tegen EenVandaag vertelde Frijters trouwens dat hij een tijd lang gesprekken heeft gevoerd met Ahold, dat plannen heeft voor een eigen betalingssysteem. Ondertussen lijkt hij de overheid al achter zich te hebben: Minister Jan Kees de Jager wil in de wet laten vastleggen dat banken de klant centraal moeten stellen.