Bedrijf Aegon
Functie Ceo
Sinds 2008
Marco Keim is geen doorsnee verzekeringsman. Hij was registeraccountant, hoofd markontwikkeling bij Fokker en marketeer bij NS Reizigers voordat hij in 1999 in de verzekeringsbranche belandde, als marketingdirecteur van Zwitserleven. Misschien dat Keim door zijn ervaring in andere sectoren makkelijker buiten de platgetreden paden van zijn branche treedt. In ieder geval zijn onder zijn leiding bij Aegon tal van nieuwe initiatieven ontwikkeld, waarmee de financiële dienstverlener inspringt op de veranderende wensen van de consument. De meest in het oog springende vernieuwingen zijn internetbank Knab en de hypotheekwebsite eyeOpen.
‘Innovatie is voor mij een van de belangrijkste manieren om de klant te bieden waar hij om vraagt,’ zegt Keim. ‘Zo willen klanten altijd en overal toegang hebben tot hun gegevens en hun financiën. Wij stellen onze klanten in staat bewuste keuzes te maken over hun financiële beslissing. Daarbij helpen nieuwe, vooruitstrevende vormen van dienstverlening zoals Knab en eyeOpen.’
Keim geeft innovatie letterlijk de ruimte. Knab en eyeOpen zijn in andere panden gevestigd en voeren een eigen beleid. Tegelijkertijd wil hij de moederorganisatie laten profiteren van de kennis van de ventures. Daarom organiseert hij regelmatig sessies waarin medewerkers van Aegon ervaringen uitwisselen met medewerkers van de internetbedrijven.
Keim meet het succes van zijn innovatiebeleid niet alleen af aan de omzetcijfers: ‘Innovaties hebben op verschillende manier impact op ons bedrijfsresultaat. Het meest zichtbaar zijn natuurlijk de omzet en de kostenverlagingen, maar de wat moeilijker zichtbare effecten als klanttevredenheid, en indirecte effecten als kennisuitwisseling, versnelling in innovatie en aantrekkingskracht op medewerkers, zijn veel impactvoller.’