“Binnen 10 jaar moet 60 procent van de bedrijven zijn kernactiviteiten volledig herdefiniëren, omdat hun winstbron verschuift, verandert of in elkaar stort.” Dat zegt managementgoeroe Chris Zook.
Bedrijven die willen overleven moeten op zoek naar nieuwe kernactiviteiten. Belangrijk is daarbij volgens Zook dat ze dichtbij hun core business blijven.
Zegt wie?
GOEROE VAN DE WEEK
Managamentgoeroes te over. MT presenteert elke week een goeroe die er echt toe doet.
Deze editie: Chris Zook
> Overzicht van alle goeroesChris Zook. De nummer laatst in de prestigieuze Thinkers50-lijst die The Times publiceerde in 2007, maar wel de enige van alle 50 die in Nederland woont. Deze Amerikaan, die sinds 2005 (meestal) in Amsterdam resideert, werkt sinds 1980 bij adviesbureau Bain & Company, waar hij tegenwoordig partner is. Zook, alumnus van Oxford, gepromoveerd aan Harvard, leidt sinds 1999 de denktank van Bain: de Global Strategy Practice, en schrijft veel artikelen, vooral in de Harvard Business Review, maar heeft ook diverse boeken op zijn naam staan.
Theorie
Innovatie moet passen bij hetgene waar je al goed in bent. In Zooks werk staan ‘adjacencies’ centraal; activiteiten die dicht bij de kernactiviteit liggen, maar wel nieuwe groeipotentie leveren. Denk aan Apple, zegt Zook, een bedrijf dat begin 21ste eeuw nog maar twee procent van de computermarkt in handen had, maar zichzelf opnieuw wist uit te vinden. De core business – toegankelijke en goed vormgegeven apparatuur – werd daarbij niet vergeten. Zook waarschuwt voor druistige overnamestrategieën: daarmee bereik je misschien wel een groot rijk, net als Alexander de Grote bijna 1.800 jaar geleden, maar geen langetermijnsucces: na De Grotes dood stortte het rijk immers ook net zo snel weer in als het was opgebouwd.
Bekend van:
Drie boeken, samen een trilogie over kernactiviteiten: Profit from the core (2001), over hoe je vanuit de kern verdere groei kunt bereiken, Beyond the Core (2004), over hoe te besluiten over initiatieven, en Unstoppable (2007, in Nederland verschenen als: Onstuitbaar), over wat bedrijven kunnen doen als een oude groeiformule zijn grens bereikt. Het eerste boek verscheen vorig jaar in een volledig vernieuwd jasje. Zook doet zijn eigen filosofie dus eer aan: hij blijft altijd dicht bij de kern van zijn betoog: dat alleen vanuit de core groei is te bereiken.
Tags
Groei, core business, innovatie.