Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zó zou de Troonrede van de Nederlandse manager klinken

Als de Nederlandse manager de troonrede mocht uitspreken, hoe zou het dan klinken?

Prinsjesdag staat voor de deur en dus worden de nieuwe kabinetsplannen weer bekendgemaakt. Maar terwijl in Den Haag de plannen worden gemaakt, staan de managers in het werkveld. Zij krijgen daadwerkelijk te maken met de consequenties van deze kabinetsplannen. Wat zouden zij graag in de troonrede terugzien?

#1: Alex Bik (technisch directeur BIT)

'Ik zou focus leggen op een beter vestigingsklimaat voor IT-bedrijven.

We hebben vorig jaar hard gevochten om de Wet Bewaarplicht Telecommunicatie te schrappen. Dat is gelukt, waardoor internetbedrijven niet langer verplicht zijn om allerlei gegevens over het gedrag van hun klanten te bewaren.

Met het wetsvoorstel Computercriminaliteit III komen we echter weer in de gevarenzone. Zo wordt hiermee de bevoegdheid gecreëerd om op afstand heimelijk binnen te dringen in geautomatiseerde werken, ook wel ‘hackbevoegdheid’ genoemd. De bevoegdheid is tevens niet beperkt tot gebruik door de politie. Dit voorstel gaat in vergelijking met andere landen zeer ver.

In Nederland beschikken we over een goede infrastructuur en hebben we een mooie positie om te groeien. Dit soort wetten werkt hierop enorm beperkend. Hierdoor zullen niet alleen IT-bedrijven bedenkingen hebben bij vestiging in Nederland, maar ik verwacht ook negatieve gevolgen voor de groei van klanten voor IT-ondernemingen. Het zonder beperkingen kunnen ‘hacken’ van data door informatiediensten, verzwakt de aantrekkelijkheid van Nederlandse IT-bedrijven voor hun (internationale) klanten.

Ik pleit tijdens de troonrede voor meer privacybescherming, niet alleen voor burgers en bedrijven, maar ook de overheid'

Daarom pleit ik tijdens de troonrede voor meer privacybescherming, niet alleen voor burgers en bedrijven, maar ook de overheid. Zo blijft het vestigingsklimaat in de IT-branche aantrekkelijk en tevens wordt dan de Nederlandse economie gestimuleerd. Daar wordt de overheid ten slotte ook nog eens blij van.'

#2: John Huizing (algemeen directeur ROVC)

'Wat Nederland nodig heeft? Een betere samenwerking tussen middelbaar technisch beroepsonderwijs en bedrijfsleven.

Tot voor kort was Nederland koploper als het gaat om innovatief en modern onderwijs. Vandaag de dag staan we al lang niet meer bovenaan de ranglijst. Reden genoeg om het technisch onderwijs een prominentere rol te geven in de troonrede.

De vraag vanuit het bedrijfsleven naar praktijkgericht technisch onderwijs echoot. Deze blijft hangen in een diep dal en bereikt het onderwijs niet. Technici die de arbeidsmarkt instromen, voldoen niet aan de behoefte. Met alle gevolgen van dien. Organisaties zoeken en vinden het arbeidspotentieel in het buitenland. Andere organisaties bundelen hun krachten door bedrijvenscholen op te starten om technici toch naar het gewenste niveau te krijgen. Een mooi initiatief waar wij ook actief aan bijdragen. Het is echter geen duurzame oplossing voor een betere aansluiting.

Investeren in de technische arbeidskrachten van de toekomst is noodzakelijk om de kloof te dichten'

Investeren in de technische arbeidskrachten van de toekomst is noodzakelijk om de kloof te dichten. Het onderwijs moet vanuit de marktbehoefte de benodigde vaardigheden inventariseren. Dat is de enige manier waarop het onderwijs effectieve lesprogramma’s kan ontwikkelen en uitvoeren. We geven dan niet alleen invulling aan de vraag naar goed opgeleid technisch personeel, we worden ook veel aantrekkelijker voor organisaties op wereldschaal. Technisch talent vinden is nu nog vergelijkbaar met het zoeken naar een speld in de hooiberg. Wanneer er synergie ontstaat tussen het onderwijs en het bedrijfsleven is dat voorgoed verleden tijd.'

#3: Geert Degezelle (managing director Telindus)

'We zijn bezig aan een economisch herstel. Om dit herstel komend jaar nog meer kracht bij te zetten is het zaak dat Nederland op IT-gebied haar innovatieve kracht en kennisniveau hooghoudt.

Dit draagt er niet alleen aan bij dat nog meer bedrijven Nederland zullen verkiezen als uitvalsbasis voor hun business, maar ook dat bestaande bedrijven kennis en expertise binnen handbereik hebben om IT in te zetten als business innovator.

Het maakt mij trots om te zien dat start-ups met innovatieve apps en platformen komen die zaken in deze digitale wereld net een beetje makkelijker en sneller maken. Ik hoop van harte dat er binnen bestaande bedrijven meer plek is voor IT om dit soort innovatieve initiatieven te ontplooien. Wat zou het fijn zijn als de IT-manager wat meer ruimte en tijd krijgt om zich hierop toe te leggen. Stel je eens voor dat de IT-manager niet continu operationeel bezig moet zijn? Welke innovaties kan hij dan in die tijd realiseren? Juist dan krijgt de IT-manager dat gewenste beetje extra ruimte om IT bij te laten dragen aan de digitalisatie van het bedrijf. Door te leren van de energieke start-upmentaliteit en gebruik te maken van de kennisbronnen die voorhanden zijn, zorgen we samen dat Nederland een innovatief ICT-land blijft.'

#4: Marijn de Geus (ceo TrainTool)

'Nederland, naast kennisland ook vaardighedenland. Dat is waar het kabinet zich op moet focussen in haar nieuwe plannen voor 2017.

Kennis en communicatieve vaardigheden vormen een gouden combinatie, maar ook een realistisch doel voor het merk Nederland. Ons land is volgens geschiedschrijvers groot geworden door koopmannen en dominees. Een kleine elite die enorm goed was in handel drijven, samenwerken en verkopen van producten en overtuigingen.

Deze vaardigheden waren niet zozeer aangeboren als wel aangeleerd door voorbeelden te zien, relevante praktijksituaties en adequate oefening. Dit kunnen we ook doorzetten in onze huidige samenleving.

Op dit moment is het eigenlijk nog steeds de happy few die van huis uit of via werk de mazzel heeft om communicatieve vaardigheden te ontwikkelen en daardoor succesvol te zijn. Stel je voor dat dit voor heel Nederland zou gaan gelden, buschauffeurs die gastvrijheid normaal vinden en in alle winkels klantvriendelijk personeel. Het lijken dromen, maar door meer de focus te leggen op communicatietraining wordt dit werkelijkheid.

Stel je voor: buschauffeurs die gastvrijheid normaal vinden en in alle winkels klantvriendelijk personeel'

Dat kan morgen beginnen in het onderwijs op alle niveaus, via cao’s, scholingsbudgetten, beroepseisen en natuurlijk met een koning die zijn troonrede oefent met de TrainTool applicatie, want ja, dat kan hij veel beter! Laten we daarom de ambitie hebben om niet alleen het hoogst opgeleide, maar ook het meest communicatieve land ter wereld te worden.'

#5: Joël Bennett (manager bij Huxley IT)

'In Nederland hebben we al jaren te maken met een tekort aan IT-professionals, terwijl de vraag naar goed gekwalificeerd personeel alsmaar toeneemt. Omdat IT een steeds belangrijkere rol speelt in alles wat we doen, zal het tekort aan IT-professionals steeds meer sectoren raken. Dit heeft uiteindelijk invloed op de algehele groei van de economie en de concurrentiepositie van Nederland.

De nieuwe kabinetsplannen zouden een extra impuls moeten geven aan aandacht voor IT in het onderwijs. Je ziet dat het onderwijs er nu slechts mondjesmaat op inspeelt terwijl de sector nieuwe aanwas nodig heeft.

Er zijn volop kansen voor de ontwikkeling van de volgende generatie IT-professionals, maar dit staat niet hoog op de agenda van de scholen. Ook hebben ze geen duidelijk beeld hoe dit op moet worden genomen in het lesprogramma. Met name op het gebied van IT-ontwikkelaars zien we een groot tekort.

Om onze volgende generatie voor te bereiden op dit specifieke, belangrijke, werk kan er een voorbeeld worden genomen aan Microsoft. Zij brengen binnenkort een speciale versie van Minecraft uit, ‘Minecraft: Education First’, om het toekomstige tekort aan IT-ontwikkelaars te bestrijden. Door jongeren al vanaf de basisschool kennis te laten maken met het vak kunnen zij hier spelenderwijs mee in aanraking komen en enthousiast gemaakt worden.'

Door jongeren al vanaf de basisschool kennis te laten maken met het vak kunnen zij spelenderwijs enthousiast gemaakt worden'

#6: James Brayshaw (VP sales EMEA-regio bij EnterpriseDB)

'De troonrede biedt de koning een uitgelezen kans om zich uit te spreken over de kansen die open source aan Nederland biedt om op IT-gebied te blijven innoveren.

Kijken we naar het IT-landschap vandaag de dag dan zien we dat nieuwe technologische ontwikkelingen elkaar sneller opvolgen dan ooit tevoren. Dit biedt kansen voor vooruitgang. Veel organisaties in Europa en in Nederland kunnen hier echter nog onvoldoende gebruik van maken, omdat zij vastzitten aan bestaande commerciële contracten voor hun software.

Wil Nederland op IT-gebied voorop blijven lopen, moeten we zorgen dat we niet langer geremd worden door complexe licentieconstructies'

Wil Nederland op IT-gebied voorop blijven lopen, dan moeten we zorgen dat we niet langer geremd worden door deze veelal complexe licentieconstructies. Zowel de Nederlandse overheid als het bedrijfsleven kan zich hiervan loswrikken door opensource-software in te zetten. Dat geeft organisaties de mogelijkheid om gebruik te maken van bijdragen van duizenden programmeurs wereldwijd. Dit helpt hen om in vrijheid hun IT-infrastructuur te transformeren en te integreren met nieuwe oplossingen. Dit is belangrijk, omdat data in deze digitale wereld steeds belangrijker wordt.

Data afkomstig van bijvoorbeeld Internet of Things, mobiele technologie of social media bepalen steeds meer welke koers ondernemingen moeten varen om succes te behalen. Daar moet je snel en flexibel op kunnen inspelen. Opensource-databases bevrijden organisaties van de restricties bij commerciële softwarelicenties en hoge onderhoudskosten bij traditionele IT-partners. EnterpriseDB maakt deze overstap naar open source, waardoor instellingen weer ruimte en budget vrij kunnen maken om nieuwe digitale initiatieven te ontplooien, te moderniseren en daar de vruchten van te plukken.'

#7: Herman Mansveld (Senior Business Consultant bij Everest)

'Het groeiende herstel van de economie, gecombineerd met de toenemende digitalisering van onze samenleving, heeft ertoe bijgedragen dat de dienstverlening bij veel organisaties en instellingen veranderd is. Bij sommige handelingen komt geen menselijk contact meer te pas, terwijl dit in sommige gevallen juist zo hard nodig is. Andere processen verlopen digitaal zo complex waardoor de beoogde tijd- en kostenbesparingen uitblijven.

Het gevaar dat hierbij om de hoek komt kijken is dat mensen verdwalen en zich als klant niet gehoord voelen. Nederlanders staan vandaag de dag 24/7 via verschillende devices met de wereld in verbinding en zijn steeds zelfredzamer geworden.

Dit betekent niet dat we alle dienstverlenende processen, van het afsluiten van een hypotheek tot de zaken die geregeld moeten worden met de gemeente rondom een overlijden, moeten gaan digitaliseren en standaardiseren. Niet iedereen heeft immers dezelfde supportbehoefte en niet iedere situatie past in een doorberekende standaardprocedure.

Het zou mooi zijn als er een juiste balans tot stand komt waarbij de zelfredzame burger zijn eigen proces kan bepalen en kan kiezen wanneer en via welk device of kanaal zij werk uit handen geeft of werk weer terugneemt. Stel je voor dat niet langer de techniek en de processen centraal staan, maar de wensen en behoeften van de klanten. Pas dan ontstaat er een onderscheidende en efficiëntere dienstverlening.

Ik hoop dat koning Willem-Alexander met zijn troonrede dienstverlenende instanties oproept om de mens weer centraal te stellen.'

Ik geloof dat Nederland klaar is voor deze nieuwe wending als het gaat om het zakendoen met banken, verzekeraars en de overheid. Ik hoop dan ook dat koning Willem-Alexander met zijn troonrede dienstverlenende instanties oproept om de mens weer centraal te stellen.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Afbeelding via Flickr.