Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo ziet de stilte voor een storm van faillissementen eruit

Als je weet hoe groot de ellende is bij veel ondernemers, is de recordlaagte aan faillissementen in 2020 ongelofelijk. Het lijkt stilte voor de storm, waarop ondernemers zich moeten voorbereiden.

Voor veel ondernemers wordt 2021 een zware tijd, misschien hangt ze zelfs een faillissement boven het hoofd. MT/Sprout onderzoekt in de serie ‘Op de rand van de vulkaan’ hoe je je bedrijf – en jezelf – kunt voorbereiden om brokken te voorkomen. Met input van experts en ondernemers die het aan den lijve hebben meegemaakt.

Lies, damned lies, and statistics. Niet dat we de rekenbroeders van het CBS zullen tegenspreken, maar ze zijn bijna onvoorstelbaar, de faillissementscijfers van maandag. In 2020 zijn welgeteld 2.703 bedrijven failliet verklaard. Dat is 16 procent minder dan in 2019 en zelfs het laagste aantal faillissementen in 20 jaar tijd! Voor wie wil weten hoe dat eruitziet:

‘Dat in coronatijd minder bedrijven failliet werden verklaard, is niet los te zien van de noodsteun van de overheid’, meldt het statistiekbureau er meteen bij. En dat is natuurlijk de spijker op zijn kop. De overheid heeft in 2020 onze ondernemers ruimhartig gesteund, met onder andere de loonsubsidie van de NOW-regeling (Noodmaatregel Overbrugging voor Werkgelegenheid), de Tozo (Tijdelijke Overbrugginsregeling Zelfstandig Ondernemers) en de TVL (Tegemoetkoming Vaste Lasten). Een infuus van tegen de 32 miljard euro over heel 2o2o, dat de Algemene Rekenkamer op zijn beurt in dit huiveringwekkend staatje heeft gevat:

Dit maakt duidelijk: het Nederlandse bedrijfsleven opereert tot nader order onder een kaassstolp, die ondernemers beschermt tegen een bankroet. Dat geldt vooral in de horeca en retail, die samen goed waren voor de helft van de ruim 77.000 voorschotten die het UWV in het laatste kwartaal van 2020 heeft overgemaakt. Uit het factsheet dat de uitkeringsinstantie woensdag publiceerde, blijkt dat het loon van 1,3 miljoen werknemers (deels) wordt vergoed. Ze werken vooral bij kleinere bedrijven: maar liefst 88 procent van de NOW-trekkers had minder dan 25 mensen in dienst.

Hutspot, Taxi Electric, Minibrew

Bij de bedrijven die in 2020 wél omvielen, had dat lang niet altijd corona als belangrijkste oorzaak: de soap Spyker dateert al van voor corona, net als de ellende bij Neckermann en bij kledingketens als Miss Etam. Voor Minibrew was de coronadip wel aanleiding voor een faillissement en  een snelle doorstart. De designwinkels van Hutspot in december mag je wel als onmiddellijk slachtoffer beschouwen van de lockdown, net als Taxi Electric, dat al in april via een bankroet drastisch saneerde.

Lees ook in deze serie:

Tijdelijke steun

Maar de meeste ondernemers bleken in 2020 te doen waar ze van nature ijzersterk in zijn: mogelijkheden zien waar anderen die niet zien, flexibel omgaan met tegenslag en alles op alles zetten om hun zaak – en de mensen die ervan afhankelijk zijn – naar een veilige haven te loodsen. Dat is op zich niet naïef: deze coronacrisis is onvergelijkbaar met alle voorgaande, en boven alles tijdelijk: zodra de wereld is gevaccineerd, zal de meeste bedrijvigheid weer opkrabbelen. Maar tijdelijk is helaas ook de steun die het kabinet uitdeelt.

Deadline: 1 juli

Met de verlenging van de lockdown beloofde het kabinet dinsdag meteen extra steun voor ondernemers. Daarover wordt volgende week meer bekend, maar ook die extra schep geld voor ondernemers die nu extra hard worden getroffen, is bedoeld als tijdelijke maatregel. De NOW 3.0, de Tozo 3 en de TVL lopen vooralsnog eind juni af. De zomer zal daardoor voor veel ondernemers neerkomen op een deadline: als op 1 juli de handel niet weer is aangepikt, of ten minste een opwaartse trend vertoont, kan het einde oefening worden.

Voorbereid de storm in

De beste ondernemers houden zichzelf niet voor de gek en zullen zich met verschillende scenario’s voorbereiden op wat komen gaat. Toch valt dat niet mee, als je in je professionele bestaan nog nooit zo’n zware crisis hebt doorgemaakt. Deze is bovendien volslagen onvoorspelbaar: gaat alles straks weer door als voorheen, of gaat de wereld naar een nieuw normaal waarin je klanten zich volstrekt anders gedragen? En als je scenario’s hebt opgesteld: zet je dan alles op alles om een faillissement te voorkomen, of is het misschien juist beter – gecontroleerd – het bedrijf stop te zetten? En zo ja: op welk moment hak je de knoop door en hoe krijg je klanten, leveranciers en aandeelhouders mee in je bijgestelde strategie?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Startups en scaleups beter informeren’

Startups en scaleups die het hardst getroffen zijn door de coronacrisis kunnen alle kennis en ervaring gebruiken die voorhanden is om straks onnodige brokken te voorkomen. Dat zegt Erik de Heer, die bij EY-orgaan EYnovation startups en scaleups helpt groeien. ‘EY begeleidt ondernemers graag bij snelle groei, maar er zullen er veel zijn die de komende tijd juist zullen moeten leren omgaan met de zwartste scenario’s. Ik denk dat alle partijen uit het ecosysteem rond startups en scaleups ze daarbij kunnen helpen. En wat mij betreft, wachten we daar niet tot de zomer op. Dan valt de overheidssteun naar verwachting weg, en daarmee de adempauze waarin je nog kunt bijsturen om onnodige brokken te voorkomen.’

Voor veel ondernemers wordt 2021 een zware tijd, misschien hangt ze zelfs een  faillissement boven het hoofd. MT/Sprout laat in de serie Aan de rand van de vulkaan zien hoe je je bedrijf – en jezelf – kunt voorbereiden om brokken te voorkomen. Met input van experts en ondernemers die het zelf hebben meegemaakt.