Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo vergaart u meer eigen vermogen

U zit dringend verlegen om extra kapitaal. Wat te doen als de bank niet wil meewerken?

De val van Lehman Brothers in oktober 2008 luidde het begin in van de economische crisis. Twee onstuimige jaren later is de geldverstrekking aan het bedrijfsleven nog altijd niet op het oude niveau. En het is nog maar zeer de vraag of dat ooit nog zal gebeuren. Lenen van banken wordt met het sluiten van de Basel 3 akkoorden defintief lastiger. Deze regels, die banken onder meer een stabielere balans voorschrijven, moeten voorkomen dat de bancaire sector straks opnieuw in de problemen raakt. Ook is het risicoprofiel voor ondernemingen die om een kapitaalinjectie vragen aangescherpt. “We merken om ons heen dat veel bedrijven tegen dit probleem aanlopen”, zegt Leo Vuijst. Hij is mede-eigenaar en oprichter van CapitalPlus, een financiele dienstverlener die bedrijven helpt bij het vinden van extra eigen vermogen. “Tal van ondernemingen krijgen hun financiering niet rond en banken die uiteindelijk wél meewerken stellen vervolgens torenhoge eisen. Zo moeten ondernemens bijvoorbeeld continu rapporteren. Dat zorgt voor ergernissen."

Voor de financiering van hun ambities zijn bedrijven om die reden steeds vaker aangewezen op eigen middelen. En op dat pad liggen vaak meer mogelijkheden dan ze zich realiseren. “Ondernemers zijn vaak onvoldoende op de hoogte van de mogelijkheden om eigen vermogen aan te trekken of om het beschikbaar te maken uit bestaande investeringen”, zegt Vuijst. Volgens hem is het verkrijgen van eigen vermogen niet hetzelfde als het verkopen van aandelen van het bedrijf of het inboeten op vrijheid en zeggenschap.”

Joint-venture

Eén van de belangrijkste pijlers voor het vergaren van extra financiële armslag zijn de kernactiviteiten van het bedrijf. Oftewel, ga eens na waar u in uitblinkt. En stel uzelf vervolgens de vraag: waarom gebruik ik dat alleen maar in deze markt en voor deze bepaalde doelstellingen? Bedrijven bezitten volgens Vuijst vaak veel meer immateriële activiva dan ze beseffen. “Je kunt dus nagaan of je de kennis, de kracht, ervaring en expertise van de organisatie kunt hergebruiken voor andere mogelijkheden. Dat kun je zelf doen, maar het is mogelijk om dit als concept, formule of licentie te verkopen. Denk dan aan een vorm van franchising of joint-venture. Zo kun je direct of op termijn kapitaal genereren.”

Truc met patatzaak

Zelf werkte Vuijst jarenlang als Financieel Directeur voor Ter Meulen Warenhuizen. Het bedrijf verkeerde begin jaren negentig in financieel zwaar weer. Voor het belangrijkste warenhuis in Rotterdam stond op het Binnenwegplein een oude vervallen kiosk van acht vierkante meter, die ook snacks verkocht. Ter Meulen draaide met die kiosk weliswaar break-even, maar vanwege de vervallen staat van het gebouwtje moest er hoognodig worden gerenoveerd. Geld daarvoor was er niet. Vuijst kwam in contact met Bram Ladage, een regionaal bekende patatfrites specialist. Ladage had al enkele zaken en zag een kraam in het centrum van Rotterdam wel zitten. De gemeente gaf hem daarvoor echter geen toestemming. Ter Meulen verkocht het krot vervolgens voor omgerekend 115.000 euro aan de frietondernemer. Dat betekende twee keer bingo. Er was op die manier extra eigen vermogen binnengeharkt en investeringen hoefden niet te worden gepleegd.

Pepsi Cola

Nu vraagt u zich natuurlijk af: hoe kwam die Ladage aan dat geld voor de aankoop en het verbouwen? Vuijst vertelt: “Deze slimme ondernemer regelde dat het grootste deel werd betaald door Pepsi Cola. Als tegenprestatie mocht de fabrikant voor een lange termijn aansprekende reclame voeren op deze toplocatie. Zo staat er op het Binnenwegplein in Rotterdam nog steeds een Pepsi Colablik van meters hoog en breed met daarin de opslag van de friteskraam van Bram Ladage. Zo kun je met de nodige creativiteit veel bereiken.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

KPN Telecom

Nóg een voorbeeld dat laat zien welke voordelen het afstoten van activiteiten en middelen kan opleveren. KPN Telecom verkocht recent de netwerkmasten waarop het bedrijf antennes heeft staan die nodig zijn voor mobiel bellen en internetten. Een externe partij gaat deze nu exploiteren. Tegelijkertijd behoudt KPN wel het recht om haar antennes, die het in eigendom houdt, op die masten te laten staan. “KPN heeft deze truc vaker uitgevoerd. Ze stoten niet-kernonderdelen af en kunnen met het geld van de verkoop hun belangrijke activiteiten bekostigen.”

Meer lezen

Lees ook het boek 'Succes is niet voor lafaards' of ga naar de gratis netwerkbijeenkomst High Growth