Dankzij internet kunnen startende bedrijven razendsnel internationaal bekend worden, zegt Taco Carlier van Vanmoof.
Vanmoof brak na de oprichting van het bedrijf snel internationaal door, maar dat ging niet vanzelf. Startende bedrijven met een interessant product worden dankzij internet tegenwoordig veel eerder opgemerkt. Het gevolg? De internationale vraag neemt razendsnel toe, waardoor je snel moet opschalen om optimaal van het succes te profiteren. Helaas is de omgeving daar niet altijd op ingespeeld. Zo kan de bank het tempo vaak niet bijbenen, vertelde mede-oprichter Taco Carlier van Vanmoof tijdens een online seminar dat MT in samenwerking met ABN Amro organiseerde.
Bloggers zorgen voor internationaal succes
‘Over de hele wereld zijn bloggers actief die informatie verzamelen over producten die hen aanspreken’, vertelt Carlier. ‘Hun ervaringen delen zij via hun website en sociale media met hun volgers, waarvan de aantallen in de honderdduizenden kunnen lopen. Als beginnend Nederlands bedrijf kun je spontaan worden opgemerkt, doordat die bloggers actief op zoek zijn naar het soort producten dat jij maakt.’
‘Maar het is ook heel makkelijk om zelf hun aandacht te trekken. Als je een bijzonder product maakt waar een mooi verhaal omheen zit, hoef je maar een of twee mailtjes te sturen om jezelf bij hen in de kijker te spelen.’ Zo zijn ook de designfietsen van Vanmoof de wereld overgegaan, nog voordat ze buiten Nederland geleverd konden worden. ‘En wij zijn niet de enigen’, weet Carlier. ‘Met de stormproof paraplu's van Senz, de kinderwagens van Bugaboo en de stoelen van Flux is het eigenlijk net zo gelopen.’
A la minute deskundig advies nodig
Als die wereldwijde interesse zich vertaalt in een wereldwijde vraag naar je product, moet je als startend bedrijf meteen kunnen opschalen. Want er is niets frustrerender dan op zo'n moment niet te kunnen leveren. Dus heb je als ondernemer à la minute behoefte aan deskundig advies en aan financiering. Niet alleen van je bank, maar bijvoorbeeld ook van je verzekeraar en van je accountant.
Servet versus tafellaken
‘Wat ondernemers in die situatie merken,’ vertelt Carlier, ‘is dat je op dat moment als klant ineens te groot bent voor het servet en te klein voor het tafellaken. De kennis over internationaal ondernemen zit in de regel niet bij de accountmanager met wie je tot dan toe zaken deed, maar bij een aparte afdeling in een andere vestiging. Maar daar zijn ze weer niet gewend om met starters zaken te doen, en jouw bedrijf kennen ze al helemaal niet.’
De lokale situatie kennen
Een echte oplossing voor dat probleem heeft Carlier ook niet paraat. Toen hij met Vanmoof naar Hongkong wilde, heeft het hem veel moeite gekost om bij een lokale bank binnen te komen en daar begrip te vinden voor de behoeften van zijn bedrijf. Het was dan fijn geweest als hij had kunnen terugvallen op een Nederlandse bank die de lokale situatie kent. Maar helaas is dat niet altijd mogelijk.
Vooraf routing uitzoeken en bespreken
Voor startups die onverwacht snel internationaal succes boeken is het volgens Carlier in ieder geval zaak dat de accountmanager van de bank je niet te lang vasthoudt. ‘Hij moet je zo snel mogelijk introduceren bij de juiste vakspecialisten en hen meteen voorzien van alle informatie over jouw bedrijf. Want die hebben zij nodig om je situatie en je kansen goed te kunnen beoordelen. Dat is iets wat je als klant van tevoren al kunt uitzoeken en bespreken.’
'Maar zelfs dan,’ waarschuwt Carlier, ‘moet je er rekening mee houden dat het jou als ondernemer veel tijd en aandacht zal kosten om alles op tijd voor elkaar te krijgen. Daarom is het ook zo belangrijk dat je al vanaf de start van je bedrijf bij de juiste bank zit, want zo'n investering in zo'n relatie doe je liefst maar één keer.’
Meer tips over hoe jij je jouw buitenlandplannen financiert? Bekijk het online seminar Wie financiert jouw buitenlandplannen dat MT in samenwerking met ABN Amro organiseerde.