Nieuw talent binnenslepen? Laat dure recruiters voor wat ze zijn. Met een eigen wervingssite kunt u 24 uur per dag nieuwe medewerkers binnenhalen.
IntermediairPW zet in nummer vijf de volgende tips voor u op een rijtje.
1. Maak een aparte site
Natuurlijk kunt u vacatures op uw ‘gewone' website zetten, maar het is beter om er een aparte wervingssite voor aan te maken. Dan hoeven geïnteresseerden niet eindeloos te zoeken, te scrollen en te klikken. Kies als adres bijvoorbeeld voor www.werkenbijbedrijfx.nl en zit een verwijzing op uw bedrijfswebsite. Claim die domeinnaam op tijd, voordat iemand anders u te slim af is.
2. Wees vindbaar
Zorg ervoor dat mensen die via Google zoeken u makkelijk vinden. Een hoge notering in de populaire zoekmachine verkrijgt u door advertenties (Google Adwords) in te kopen, een duidelijke domeinnaam te kiezen en goed gebruik te maken van trefwoorden in de links naar de vacatures. Dus liever ‘vacature administratief medewerker locatie Amsterdam' dan ‘wij zoeken een nieuwe collega op de administratie'. Als u een nieuwe website laat maken, denk dan altijd aan de vindbaarheid.
3. Geef juiste informatie
Een gelikte site zonder inhoud roept irritaties op. Vraag uzelf af wat een sollicitant wil weten en lever die informatie. Dus op z'n minst: een aantrekkelijke functieomschrijving, salarisindicatie, arbeidsvoorwaarden en de sollicitatieprocedure. Wanneer kan hij of zij een reactie verwachten? En houd u daaraan. Veel werkgevers slagen op dit punt niet. Houd verder de site up-to-date en haal vacatures waarop niet meer gereageerd kan worden eraf.
4. Gebruiksgemak boven alles
Let op de gebruiksvriendelijkheid van online solliciteren. Het werkt niet bevorderlijk als geïnteresseerden steeds opnieuw hun gegevens moeten invullen als ze even weglopen. Zorg er ook voor dat de functie werkt onder gebruikelijke browsers Internet Explorer en Mozilla Firefox.
5. Wees authentiek
Vage termen en ronkend pr-jargon, daar trapt de potentiële kandidaat natuurlijk niet in. Wat is nu echt typisch voor uw bedrijf? Laat een paar enthousiaste medewerkers iets vertellen in een interviewtje, blog of video, in plaats van gladde fotomodellen te gebruiken. Dit vergroot ook hun betrokkenheid bij uw bedrijf.
6. Daag de sollicitant uit
Functieomschrijvingen klinken prachtig, maar blijven vaak nogal abstract. Een sollicitant weet pas écht wat de functie inhoudt, als u met een test of een game op de proppen komt. Gebruik bij voorkeur een reële case en maak er geen selectiemiddel van. Dat schrikt af.
7. Vermenigvuldig u
Laat zo veel mogelijk sporen na op internet. Plaats bijvoorbeeld de vacatures ook op relevante sites voor potentiële kandidaten, zoals Intermediair voor hoogopgeleiden. Als u een opvallende film heeft, kunt u het immens populaire YouTube gebruiken.
8. Houd contact
Last but not least: houd contact met sollicitanten. Laat ze bijvoorbeeld een profiel aanmaken, waarin de kandidaat zijn interesses kan invullen. Gebruik daarvoor e-mail, rss, sms of een nieuwsbrief. Ook kunt u referrals versturen (buttons met ‘tip een vriend') gebruiken, om grotere bekendheid te krijgen in het netwerk van de geïnteresseerde.