Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo kun je een incassoprocedure voorkomen

Een incassoprocedure is vervelend, maar kun je voorkomen. Een nieuwe methode trekt de wanbetaler over de streep, zonder juridische procedure.

Je hebt er al een aantal vriendelijke telefoontjes aan gewijd. Maar als die geen effect sorteren, en je maar op je geld moet blijven wachten, dan ga je toch een incassoprocedure beginnen. Vaak met tegenzin, want je wilt een klant eigenlijk niet bruuskeren of zelfs verliezen.

Maar voordat je het incassotraject in gaat, is er nog een mogelijkheid, zegt Tjaart Burema van VoorkomIncasso.nl. Hij bedacht een extra stap: een telefoongesprek door een externe incasso-expert met een andere insteek dan 'wil je alsjeblieft betalen'. Want dat is de toon waarop de aanmaningen aanvankelijk meestal gaan.

Het waarom

Beter is het om te ontdekken wat de reden van de wanbetaling is, en om daar wat aan te doen, zegt Burema: 'In onze aanpak staat de vraag centraal waaróm een rekening nog niet betaald is. Die vraag wordt bijna nooit gesteld. Terwijl je dan juist een dialoog op gang brengt.' De incassospecialist die het telefoongesprek voert weet op die manier de wanbetaler vaak alsnog over de streep te trekken.

Voorkomincasso.nl is sinds kort actief. Burema kent de branche, want hij is eigenaar van incassobureau Aertery in Rotterdam.

Resultaat

Burema ziet duidelijk resultaat van zijn aanpak: 'In vier van de vijf gevallen komt de betaling op gang en is een incassoprocedure voorkomen. Dat scheelt een bedrijf niet alleen de kosten die met een incasso gepaard gaan maar vooral ook veel stress en tijd.'

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De extra stap die Burema heeft bedacht, vult het gat tussen de vriendelijke gesprek en de incassoprocedure. Tot nu toe ontbrak volgens hem een manier om incasso uit te besteden zonder meteen in een procedure terecht te komen. 'Bij het laatste gesprek voordat een incasso wordt opgestart komt vaak veel emotie en irritatie kijken. Daarom loopt zo’n gesprek meestal niet goed af. Natuurlijk willen bedrijven dat ontlopen. Maar ze willen ook hun geld'.

Door het finale gesprek uit te besteden aan specialisten, loopt het bedrijf dat het geld vordert geen schade op in de relatie met zijn klant, denkt Burema.