Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo houden 8 grote bedrijven hun medewerkers fit

Hoe houden grotere Nederlandse bedrijven hun medewerkers fit? 8 manieren, van vitality check-ups tot zelf re-integreren.

Gezond ondernemen wordt een steeds serieuzer punt op de bedrijfsagenda. Fitte werknemers zijn nu eenmaal productiever, verzuimen minder en zijn meer betrokken bij hun organisatie. Daarmee zijn vitaliteitsprogramma’s economisch een verstandige investering. Duiken deze initiatieven ook al op in de jaarverslagen? Een greep uit acht jaarverslagen van de grotere Nederlandse ondernemingen:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#1 Heineken: streven naar nul werkongelukken

Heineken ‘brouwt voor een betere toekomst’ en doet dit onder meer door hun werknemers tot fit gedrag te stimuleren. Vol trots wordt in het jaarverslag 2012 verwezen naar de ontvangst van de GBCHealth Business Leadership Award voor ‘blijvende inzet en uitmuntendheid bij de ondersteuning van gezondheidsprogramma’s voor medewerkers, hun gezinnen en de gemeenschappen’ waarin Heineken actief is.Hoe Heineken dit doet, vermeldt het jaarverslag niet. Daarvoor moeten we bij het duurzaamheidsverslag zijn, dat in april van dit jaar verscheen. Voor het terugdringen van ongelukken op werk is het streefgetal nul (23 in 2012) en dus schuiven de werknemers een keer per jaar aan in workshops over veilig werken.
 
Ook zjin er trainingen, georganiseerd in samenwerking met Achmea Vitaal, om verzuim verder tegen te gaan op het gebied van omgaan met werkdruk, gezond leven en stoppen met roken. Bij de bierbrouwer staat ‘Verantwoord genieten’ hoog in het vaandel en al helemaal voor de Heineken-medewerkers die de boer opgaan naar de horeca. Wordt dat heerlijk heldere brouwsel toch iets te aanlokkelijk, dan biedt het online programma van de Arbodienst ‘Alcohol de Baas’ uitkomst.

#2 Shell: vooral oog voor veiligheid

Shell is in z’n nopjes met de betrokkenheid van zijn werknemers: met 77 procent zijn de Shell-mensen drie punten meer ‘engaged’ dan in 2011. En hoewel Shell onder meer online gezondheidsprogramma’s heeft voor zijn werknemers en vorig jaar nog meedong naar de titel van 'Health Manager van het Jaar' draait gezond ondernemen in het jaarverslag van Shell vooral om de veiligheid.
 
Het hele jaar door zijn er veiligheidsbewustheidsprogramma’s om de werknemers er van te doordringen het werk onmiddelijk neer te leggen, mocht het onveilig lijken. Iedereen – nou ja, wellicht niet iedereen die z’n dag gewoon achter een bureau doorbrengt – moet de ’12 mandatory Life-Saving Rules’ op kunnen dreunen – van 'draag een gordel' en 'bel niet tijdens het rijden' tot en met 'bescherm jezelf tegen vallen bij het werken op hoogte'. Wie deze regels breekt, kan disciplinaire maatregelen verwachten, inclusief mogelijk ontslag.

#3 KPN: werknemers helpen hun levensstijl te veranderen

KPN heeft het nieuwe werken geheel omarmd, dus ook in haar jaarverslag. Geboden wordt meer vrijheid, verwacht wordt meer verantwoordelijkheid. Op het moment zijn er al 9.000 KPN-werknemers op deze manier aan het werk. Teamwerk is de sleutel van het succes en daarom communiceren de KPN-ers erop los via TEAMKPN online en het bijbehorende magazine.
 
Een van de drie pijlers van KPN’s strategie tot en met 2015 is training, waarbij onder andere wordt geïnvesteerd in het fit houden van de werknemers. Fysieke en mentale fitheidstrainingen zijn beschikbaar voor alle KPN-werknemers en de resultaten kunnen gebruikt worden voor serieuze gezondheidsverbeteringen. En dan is er nog het interactieve coaching programma i change om werknemers te helpen bij het veranderen van hun levensstijl.

#4 Unilever: iedereen in beweging krijgen

Unilever staat bekend om zijn actieve gezond ondernemenbeleid, het jaarverslag wordt echter gedreven door doelen op een hoger gezondheidsniveau. Want Unilever heeft een missie: in 2020 wil het een miljard mensen in beweging hebben gekregen om hun gezondheid en welzijn te verbeteren. En dan heeft Unilever het uiteraard niet alleen over de eigen werknemers. Aan 500 miljoen mensen moet tegen die tijd veilig drinkwater zijn verschaft. De ecologische voetafdruk van Unilevers producten moet in 2020 zijn gehalveerd. En kinderijsjes mogen in 2014 nog maar maximaal 110 calorieën bevatten.
 
Deze nobele doelen zullen uiteraard bereikt moeten worden met werknemers, die gemotiveerd zijn ‘goed te doen terwijl ze goed presteren’ en doordrongen zijn van de waarden van Unilever. Al dit goeds leidt ook tot een hogere betrokkenheidsscore en wel van 73 procent in 2010 naar 75 procent in 2012. En in haar jaarverslag wil Unilever ook niet onvermeld laten dat hun wereldwijde Facebook-carrièrepagina’s kunnen rekenen op 110.000 ‘likes’, in landen als India, Brazilië, Egypte en Indonesië hoger dan carrièrepagina’s van de concurrenten.

#5 Randstad: kijken naar veiligheid

Randstad gelooft dat betrokken werknemers leiden tot betere resultaten. Een betrokkenheidsscore van 7,5 uit 10 wordt minstens geambieerd en in 2012 ook gehaald. En het meest fit zijn de medewerkers van Randstad Luxemburg, want dit onderdeel ontving een ‘Corporate Health’ prijs voor ‘de inspanningen van het bedrijf om de gezondheid en het welzijn van zijn werknemers te verbeteren.’
 
Hoewel er in het jaarverslag wordt gesproken van ‘diverse maatregelen om het welzijn van werknemers te stimuleren’, worden op details niet al te zeer ingegaan. Wel worden de medewerkers via het wereldwijde intranet – en andere trainingen – geschoold in hoe er gereageerd moet worden op veiligheidsincidenten. In Nederland wordt aan een verbetering van dit programma gewerkt, genaamd Safety@Work.

#6 Sligro: zelf re-integratie verzorgen

Sligro Food Group – ‘trots zonder patserigheid’ – is ervan overtuigd dat zij dankzij hun tevreden medewerkers de slag winnen van concurrent Makro. Het ziekteverzuim nam het afgelopen jaar met 0,2 procent af tot 4,2 procent, vermeldt het jaarverslag. Met deze ontwikkeling is Sligro blij en het neemt graag de verantwoordelijkheid voor hun werknemers die al dan niet tijdelijk arbeidsongeschikt worden. ‘Wij kennen die mensen immers en door vroegtijdig ondersteuning te bieden kun je schade voor mens en bedrijf beperken.’

Sligro Food Group is daarom een ‘eigenrisicodrager’, via een private verzekering, en is uit het publiek bestel gestapt, hetgeen, zo verklaart Sligro, past bij het nemen van hun eigen verantwoordelijkheid. En Sligro zou Sligro niet zijn als het in zijn jaarverslag niet zijn ongezouten mening geeft over instanties als het UWV, die volgens hen ‘onbegrijpelijke beslissingen nemen of procedures niet correct doorlopen'. Sligro: ‘Werkgevers die een dag te laat hun aanvraag indienen kunnen rekenen op forse sancties. Het zou goed zijn als werkgevers over een dergelijk instrument zouden beschikken om instanties als het UWV aan te pakken, wanneer die grove fouten maken.’
 
De re-integratie van haar werknemers doet Sligro zelf met eigen arbeidsongeschiktheids-casemanagers: ‘omdat de echte persoonlijke relatie tussen werkgever en werknemer de meeste kans op succes biedt.’ Dat er plannen zijn werkgevers verantwoordelijk te maken voor medewerkers waar helemaal geen relatie meer mee is, namelijk ziek geworden werknemers die ooit even tijdelijk in dienst waren, vindt Sligro het toppunt. ‘Het maakt duidelijk dat de visie vanuit de politiek op dit terrein vooral is gericht op het afschuiven van financiële risico’s.’

#7 Ahold: vooral beloftes

In 2012 beloofde Ahold het plechtig. Het zou een betere plek worden om te winkelen, een betere plek om te werken en een goede buur waar te wereld het ook opereert. Want alleen zo kan Ahold de wereld in trekken om zijn klanten te veroveren. Die tevreden werknemers zijn essentieel volgens het jaarverslag om een connectie te maken met de grote wijde wereld.
 
Maar hoe deze werknemers tevreden worden gesteld, blijft ietwat onduidelijk in het jaarverlag. Natuurlijk, er zullen betere werkomstandigheden geboden worden, meer kansen voor ontwikkeling komen, goede prestaties worden beloond, de managers doen goed hun best hun mensen te ondersteunen en respect staat hoog in het vaandel. Wellicht zijn dat al beloften genoeg.

#8 Delta Lloyd: gratis vitality check-ups

De Delta Lloyd Groep windt er geen doekjes om: gezonde, vitale werknemers zijn een belangrijke prioriteit van de verzekeringsmaatschappij. Het bieden van een aangename werkomgeving komt het welzijn van hun werknemers ten goede en verbetert volgens het jaarverslag prestaties. Hun ‘Sterk Fit'-beleid richt zich op preventie en daarom krijgen werknemers en hun teamleiders gratis vitality check-ups aangeboden. Deze worden begeleid door de interne fitness- en gezondheidsspecialisten waarbij de Body Mass Index (BMI) wordt bepaald evenals levensstijl en athletisch uithoudingsvermogen. De specialisten stellen vervolgens naar aanleding van de resulaten een plan op voor verbetering van de gezondheid. Managers en directeuren krijgen – vrijwillig – hun eigen ‘executive health check’ uitgevoerd door een arts. 
 
Tevreden vermeldt Delta Lloyd bovendien dat dankzij hun 'Sterk Fit'-beleid het verzuim binnen het bedrijf met 3,89 procent onder het landelijke gemiddelde ligt. Hoewel fysieke klachten afnamen in 2012 wordt een verhoging verwacht in de komende jaren vanwege het gebruik van iPads en laptops voor werk. Meer informatie over fatsoenlijk ergonomische gebruik van de apparaten moet direct zorgen voor een kentering van de – eventuele – problemen.

Beeld via Flickr.

Meer over gezond ondernemen?