Met ‘En nu laat ik mijn baard staan’ heeft Leen Zevenbergen een meesterstukje gemaakt voor iedereen die meer wil dan besturen
op basis van spreadsheets alleen. Een must voor ondernemers en managers.
‘En nu laat ik mijn baard staan’ is voor Leen Zevenbergen een metafoor voor het losbreken uit bestaande patronen. Nou, dat is inderdaad waar de multi-ondernemer uit Den Dolder bijna 190 pagina’s lang voor pleit.
Zevenbergen heeft een lange lijst van bedrijven bediend: Bolesian, Everex, Trendsoft, Electrogig, RCC (Roccade) en Origin, en vanaf 2000 is hij actief als oprichter van Escador. Een ‘groeiontwikkelaar’, zoals Zevenbergen het zelf omschrijft. Wel een groeiontwikkelaar die zelf met stuipen te maken heeft gehad, want de markt was na de internethype even minder gediend van groeiontwikkelaars die ceo’s door de zandbak lieten kruipen – en Escador heeft dan ook mindere tijden gekend.
In zijn boek ‘En nu laat ik mijn baard staan’ laat Zevenbergen zich niet van zijn mindere kant zien. Als partner van zijn eerste echtgenote en vader van zijn kinderen heeft hij gefaald, zo laat hij een keer of drie weten, maar verder is Leen Zevenbergen in de ogen van Leen Zevenbergen vooral een topper. Jammer voor de geloofwaardigheid, maar wie Zevenbergens voorgeschiedenis negeert, kan uit ‘En nu laat ik mijn baard staan’ toch heus vele lessen trekken.
De belangrijkste is: doorbreek alles en denk simpelweg logisch na. Dat het in een bedrijf dat niet aan elkaar hangt van controle, regeltjes en wantrouwen prettiger werken is dan in de tegengestelde omgeving… spreekt voor zich. Dat groei op termijn niet te bewerkstelligen is door met de kaasschaaf of de botte bijl over de kosten te blijven maaien, maar door te zoeken naar meer en nieuwe omzet… spreekt voor zich. Dat niet het bedrijf of de leiding van het bedrijf bepaalt of een bedrijf een succes wordt en blijft, maar de klant… spreekt voor zich.
En ondanks al die open deuren is ‘En nu laat ik mijn baard staan’ toch een must voor iedereen die leider is, leider denkt te zijn of leider hoopt te worden. Want Zevenbergen komt bij alle open deuren met goede voorbeelden. Maar veel belangrijker: hij legt perfect uit hoe creativiteit kan worden gestimuleerd, gevonden en benut en dat is tegenwoordig de moeilijkst te vinden discipline ter wereld. Maar wel de discipline die bedrijven nodig hebben om niet alleen te overleven, maar ook te groeien. ‘Fun’ is daarbij voor het bedrijf wat zuurstof voor de mens is. Zevenbergen bedacht er een term voor: COSI. Italiaans voor ‘zo’ en de afkorting van ‘Creatief Ondernemen & Sprankelend Inspireren’. Precies wat, u raadt het al, Escador verkoopt…
En nu laat ik mijn baard staan, Leen Zevenbergen, 19,95