Tijd voor nieuwe, frisse ideeën? Laat uw marketeers straatjutten, want dat is een goed startpunt om te innoveren. "Er liggen meer ideeën op straat dan in een vergadering."
Veel marketeers – en ook hun managers en directeuren – blijven binnen de vier muren van hun warme kantoortje en missen daardoor kansen, vindt straatjutter Richard Stomp. Hij is oprichter en zelfbenoemd CWO (Chief Wow Officer) van WowIdeas, een bedrijf dat diensten levert op innovatiegebied. "Niet dat ze nooit binnen mogen zitten", voegt hij toe. "Maar je moet regelmatig naar buiten. Er liggen meer ideeën op straat dan in een vergadering." Het mooie van ideeën die je buiten vindt, is dat ze vaak al succesvol zijn.
Nieuwsgierigheid
Stomp vindt het geen goede ontwikkeling dat het klantcontact wordt uitbesteed. Vooral grote organisaties laten onderzoek vaak door derden uitvoeren, zegt hij. "Ik mis die enorme nieuwsgierigheid naar wie de klant is en wat hij wil." Op een gegeven moment leeft u volgens Stomp in het paradigma van uw (grote) organisatie. "Als de wereld om je heen verandert zie je dat veel eerder buiten, dan wanneer je alleen maar in dat eigen wereldje blijft zitten."
Opmerkzaam
Als u de deur uitgaat en deze veranderingen opmerkt, kunt u daar sneller op inspelen. "Dan kun je als eerste met nieuwe ideeën en producten komen. Je maakt een product waar mensen écht wat aan hebben", vertelt Stomp. "Dat is goed voor je bedrijf. Je verkoopt meer en je maakt meer winst." En niet te vergeten: "Je traint jezelf om opmerkzamer te zijn, bij alles wat je doet." Dus ook als u twee uur later wel weer op kantoor bent. Moet alleen de marketeer de straat op? "Hij in elk geval, dat is zijn beroep. Maar ik vind dat ook de ceo dat moet doen. Ideeën kunnen van iedereen en overal vandaan komen."
Mis Niks Route
Zelf gaat Stomp één keer per week straatjutten en fotografeert dan alles wat interessant is. Op zijn site kunt u elke dag een nieuwe foto bekijken, met de ideeën die hij daar uit opdoet. Bijvoorbeeld de Mis Niks Route in Dierenpark Amersfoort, met als bijbehorende how to wow: hoe kun je zorgen dat je klanten niks missen? En hoe kun je ze daarover geruststellen? Een andere foto is die van Saté-avond bij proeflokaal Thomas in Noordwijk-binnen. Stomp zegt: saté is niet bijzonder, Thomas niet, de prijs niet en vrijdag niet. Tóch wordt het speciaal, omdat de saté zijn eigen dag krijgt. Wellicht dat uw product ook een eigen dag of een speciaal moment per maand of jaar kan krijgen.
Zelf jutten
Straatjutten kunt u makkelijk zelf, met de volgende vier tips. Koop eerst een goede digitale camera. Waarom? "Daardoor ga je gerichter kijken. Zonder camera ben je soms meer in je hoofd bezig dan dat je om je heen kijkt." U verzandt makkelijk in gedachten als: ‘goh, dat ging eigenlijk best goed gisteren' of ‘niet vergeten dat ik straks nog naar die vergadering moet'. Ten tweede legt u de ideeën dankzij de foto's vast.
Oude winkels
Trek er samen met uw camera op uit. Bij voorkeur in een grotere studentenstad, "want daar gebeuren meer verrassende dingen". Vermijd de hoofdwinkelstraat. Daar vindt u slechts standaardketens die de hoge huren kunnen ophoesten. In de straten rondom vindt u aparte winkels, denk bijvoorbeeld aan oude winkels die niet gevoelig zijn voor modeverschijnselen.
Dooie gemakje
Tip drie: trek minstens een uur uit en loop de straat op uw dooie gemakje op en neer. Maak foto's van dingen die u opvallen. Knoop als het even kan een praatje aan om de achtergronden ervan te ontdekken. Belangrijk? Langzaam lopen en kijken, en vooral véél foto's maken. "Je moet niet al filteren wanneer je bezig bent; je moet veel meer fotograferen dan je nodig hebt. Selecteren komt thuis wel." Vraag uzelf thuis bij de spannendste en prikkelendste foto's af: wat zit hierachter, wat zie ik hier in? Ten slotte: niet zomaar klakkeloos kopiëren. Nog wel even het idee van de foto vertalen naar uw eigen businessdomein en er een eigen draai aan geven.