Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zelf- twitterende auto

Nu de hele wereld twittert, wordt het tijd voor machines om zich te roeren in de social media. Ford experimenteert met een Fiesta die zelf twitterboodschappen uitzendt en incheckt op Foursquare.

 

 

De twitterende auto is de Amerikaanse AJ, een Ford Fiesta die door Ford-ingenieurs is volgestopt met apparatuur die de wagen in contact houdt met internet. Afgelopen mei doorkruiste het Fordje de VS om te kijken hoe het in de praktijk uitpakte. Onderweg twitterde AJtheFiesta dat het een lieve lust was: 'It's getting pretty dark; time to put the headlights on.' en: 'Terrible weather. Current conditions: partly cloudy (day)' waren regelmatig terugkerende zieleroerselen.

Foursquare

Hoe de dappere Fiesta tot zijn tweets kwam? AJ gebruikte software die door Ford "Auto"matic Blog is gedoopt. Op basis van data als snelheid, locatie en wat extra (file-)informatie van het web stelt die de teksten samen. "Sta stil, en de komende 50 kilometer zien er ook beroerd uit." Behalve de twitter-applicatie bouwden de ingenieurs ook software in, die op Foursquare de locatie van het voertuig doorgaf. Een stuk zinniger lijkt de service die studenten van de Universiteit van Michigan testten: een dienst die mensen die in verschillende auto's samen onderweg zijn op de hoogte houdt van elkaars locatie en andere wederwaardigheden.

Sync

Het waarom van een twitterende auto is natuurlijk veel ingewikkelder te beantwoorden. Ford wil kijken wat er allemaal mogelijk is, en loopt daarmee vooruit op de mogelijkheden van Sync, het systeem dat het samen met Microsoft ontwikkelt en waarmee doorsnee Fords op termijn allemaal met randapparatuur van de bestuurder en met internet verbonden zijn. Want ook als de zon schijnt, hangt de Cloud boven uw auto.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.