Mensen ontslaan is niet makkelijk en al helemaal nooit leuk. Des te belangrijker is het hoe u de boodschap brengt. Gebruik deze 8 zinnen in ieder geval niet.
De volgende acht zinnen kunt u in elk geval maar beter vermijden als u iemand moet ontslaan, aldus de Belgische site Express.be. (Hoe het wel moet leest u in het artikel 'Ontsla uw werknemer in 9 stappen')
1. "Het heeft niets met jouw functioneren te maken."
De medewerker voelt echt wel aan dat dit onzin is. Als iemand ondermaats presteert, zeg dit dan ook. Als iemand zo waardevol zou zijn voor het bedrijf dat hij of zij z'n eigen broek ophoudt, zou ontslag niet nodig zijn.
2. "We kunnen je helaas niet langer beschermen."
De medewerker heeft echt wel in de gaten dat u met zo'n zin vooral uw eigen inconsistentie wilt verbloemen: eerst jarenlang goede beoordelingen geven, dan ineens ontslag. Dan is het een onnodige trap na als u het nu zo probeert te draaien dat u hem of haar al die tijd alleen maar in bescherming heeft willen nemen.
3. "We hebben geen keuze."
Er is altijd keuze. Een andere functie, een andere afdeling, minder uren maken, meer verlies maken, noem maar op. Zolang u niet failliet bent, heeft u een keuze. Maar die keuzes maakt u allemaal niet. Zeg het dan ook niet.
4. "Je was gewoon niet goed genoeg."
Eerlijkheid is geboden, maar u hoeft iemand nou ook weer niet onnodig de grond in te boren. Dit leidt alleen maar tot wraakgevoelens, bovendien opent u daarmee alleen maar weer een discussie die u niet wilt openen.
5. "Ik vind dit even moeilijk als jij."
Dat is een leugen. U gaat de volgende dag weer naar kantoor, uw medewerker niet meer. U kunt ook niet van iemand die ontslagen wordt, verwachten dat hij of zij medelijden met u heeft.
6. "Ooit zul je me dankbaar zijn."
Misschien goedbedoeld, en wie weet ook wel de waarheid, en wie weet voelt uw medewerker zelf uw boodschap ook echt als een soort verlossing, het is tegelijkertijd een van de beste manieren om uw medewerker woedend te maken.
7. "Ik weet hoe je je voelt."
Tenzij u recent hetzelfde gebeurd is, heeft u geen idee van hoe uw medewerker zich voelt. En zelfs als u net zelf ontslagen bent, is dat nog niet het gepaste moment om dat met uw medewerker te delen.
8. "Het spijt me."
U kunt zeggen dat u het vervelend vindt voor de betrokkene. Dat meent u waarschijnlijk ook nog. Maar spijt? Dat is niet echt gepast. Zeggen dat het u spijt werkt alleen maar verwarrend voor uw medewerker. Als het u spijt, waarom doet u het dan? Leg liever zo helder mogelijk uit waarom u tot uw besluit gekomen bent.
Wilt u weten hoe u iemand wel op de juiste manier de laan uitstuurt? Lees het artikel 'Ontsla uw werknemer in 9 stappen'