Moet u binnenkort weer voor het werk naar het buitenland? Grote kans dat u weer te maken krijgt met vertragingen en luidruchtige medepassagiers. Maar: "de meeste zakenreizigers vinden de reizen nog wel leuk."
De top drie van ergernissen bij zakenreizen is vertragingen, medepassagiers en te weinig beenruimte. Dat blijkt uit onderzoek van zakenreismanager BCD travel. Die ergernissen leiden er volgens BCD Travel woordvoerder Ezra Rood niet toe dat managers minder snel het vliegtuig pakken voor zaken. "De ergernissen waren er al voor dit onderzoek. Bovendien vinden de meeste zakenreizigers het wel leuk. Maar als ze wat moeten noemen, dan zijn dit hun grootste ergernissen."
Nuttig gebruik
Opvallend volgens Rood is dat er nauwelijks geklaagd wordt over de strenge veiligheidsmaatregelen op Schiphol. "We kunnen ons voorstellen dat de strenge securitymaatregelen ergernis opwekken, maar daar wordt nauwelijks over geklaagd. Dat komt doordat er veel begrip en kennis over is." Tips om de ergernissen weg te nemen, heeft Rood niet. "Ik herken me er wel een beetje in. Vaak moet er al vroeg worden ingecheckt. En je wilt zo nuttig mogelijk gebruik maken van de baas zijn tijd. Vroege oproepen om te boarden en dan toch weer niet, maken doorwerken op de luchthaven lastig."
Gewoon leuk
Een bron van ergernis aan boord van het vliegtuig zijn de luidruchtige medepassagiers, kinderen en passagiers met teveel handbagage. Ook het ontbreken van goede been- en werkruimte stoort de zakenreiziger. "Een ergernis mag je hebben", reageert Rood op de vraag of er iets tegen deze ergernis te doen is. De ergernissen moeten dan ook niet overtrokken worden en al helemaal niet de hele trip verpesten. "Op zakenreis gaan is over het geheel genomen gewoon leuk."
Problemen
Het zijn niet alleen deze ergernissen waar de zakenreiziger tegenaan loopt. Vaak hebben ze voor en tijdens hun reis hulp nodig bij problemen die ze soms zelf veroorzaakt hebben. Drie kwart van de ondervraagden heeft namelijk al eens gebruik gemaakt van de 24-uurs service van BCD Travel. Volgens Rood ligt het niet altijd aan de zakenreiziger zelf dat ze hiervan gebruik moeten maken. "Als de meeting uitloopt en ze daardoor hun vlucht missen, een goede deal kunnen sluiten, maar dan een dag langer moeten blijven, als een vlucht geannuleerd is of als ze op Schiphol staan en hun ticket zijn vergeten."