PayPal maakt achteraf betalen voor e-commerce mogelijk. Wordt het de definitieve doorbraak van de betaaldienst?
Deze week werd bekend dat een klein deel van de consumenten – de heavy users van het Amerikaanse PayPal – binnenkort ook in Nederland pas hoeven te betalen als de producten die ze hebben besteld, ook daadwerkelijk zijn binnengekomen. Het is een extra verzekering die PayPal betaalt uit eigen zak, want de webwinkel krijgt door de betaaldienst wel direct betaald.
Enig onderzoek
'We beginnen met de top-1-procent van onze gebruikers', vertelt Eelco van Wijk, algemeen directeur voor PayPal in de Benelux. 'Dit model werkte goed in Spanje. We hebben enig onderzoek gedaan of ook Nederlanders hierop zitten te wachten, en we denken dat het hier ook kan aanslaan.' PayPal heeft al sinds 2007 een Europese bankvergunning en in Nederland zo'n 3 miljoen gebruikers, die vooral bij e-commerce met het systeem betalen, al is de intensiteit van het gebruik wel zeer variërend: sommigen betalen er veel mee, velen bijna nooit.
Psychologisch effect
De 'achteraf betalen'-dienst heeft voor een deel een psychologisch effect, zegt Van Wijk. 'Als je bijvoorbeeld een truitje zou bestellen wat niet aankomt, zou je van ons toch al het geld terugkrijgen. Maar nu verlaat het geld je account niet eens.'
Meerdere innovaties
Het achteraf betalen was een van meerdere innovaties die de Amerikaanse betaaldienst deze week aankondigde. Zo komt PayPal dit jaar nog met een beacon, waarmee gebruikers via een bluetooth-verbinding automatisch worden herkend als ze een bepaalde plek binnenlopen. Dit zou bijvoorbeeld van pas kunnen komen in winkels of bij stadions, waar dan geen contact geld meer hoeft te worden gebruikt, maar alle betalingen via PayPal verlopen. Ook kunnen consumenten in de winkel via de beacons bijvoorbeeld aanbiedingen ontvangen op hun smartphones.
Wearables
Ook speelt PayPal in op de aanstormende trend van wearables, waardoor straks een portemonnee trekken niet eens meer nodig hoeft te zijn. 'We zijn een betaalbedrijf', zegt Van Wijk. 'Maar ons doel is om alle betalingen te laten verdwijnen.' Onder meer in Benidorm heeft het bedrijf testen gedaan met een RFID-armband, waarmee ook in het zwembad betaald kan worden. Het zou bijvoorbeeld de ergernis kunnen weghalen dat je in het zwembad je geld onbeheerd achter moet laten als je een duik neemt.
Retailers
Een andere ontwikkeling is die van de retail. PayPal laat in een democentrum in San Jose (foto boven) zien dat de toekomst dichtbij is dat mobiel betalen ook in winkels de gewoonste zaak van de wereld wordt. Al zal het in de supermarkt nog wel even duren, geeft het bedrijf toe: niet ieder product zal snel een RFID-tag krijgen. Maar voor retailers die het willen, is het dus wel mogelijk, aldus Van Wijk.
Schuldig
Het is al getest bij een kledingzaak in Londen en wordt nu getest bij een koffiewinkel in Brazilië. Het leidt soms tot komische taferelen, aldus het bedrijf. 'Er komt dan helemaal geen kassa meer aan te pas, en zelfs geen bonnetje. Je loopt zo met je spullen naar buiten. Consumenten krijgen daardoor aanvankelijk een soort schuldgevoel, en houden daarom maar hun telefoon naast hun gezicht, om maar te laten zien dat ze wel betaald hebben.'
Groei
PayPal kan alle innovaties goed gebruiken. Het bedrijf heeft ambities om de leidende betaaldienst in de 'future of shopping' te worden, maar is in Nederland – ondanks de vele gebruikers – nog lang niet bij iedereen een household name. Dat komt mogelijk omdat PayPal als duur wordt ervaren: de verkoper betaalt zo'n 3 procent van het koopbedrag om gebruik te kunnen maken van de dienst. Wel neemt het gebruik flink toe: in 2013 steeg het totale volume aan betalingen in de Benelux zo'n 30 procent, 'en dit jaar verwachten we ongeveer zo'n zelfde groei', aldus Van Wijk.
180 miljard
Het bedrijf, dat onderdeel is van de online marktplaats eBay en in oktober 15 jaar bestaat, heeft wereldwijd inmiddels 152 miljoen actieve gebruikers en verwerkte vorig jaar 180 miljard dollar aan betalingen. De omzet in het tweede kwartaal bedroeg 1,95 miljard dollar, een groei van 20 procent ten opzichte van een jaar eerder. Van elke 6 dollar die wereldwijd aan e-commerce wordt besteed, gaat 1 dollar via PayPal.
Geen NFC
Het bedrijf zet voor de verdere groei vooral in op de mobiele telefoon. 'In 2010 kwam minder dan 1 procent van onze betalingen via mobiel, dat was in 2013 al bijna 15 procent, en dat groeit nu alleen maar door.' In near field communication, of kort gezegd: NFC, zegt het bedrijf nog steeds weinig te zien. In Nederland wennen we al snel aan dit contactloos betalen, maar Van Wijk zegt het voordeel nog steeds niet echt te zien. 'Het scheelt 7 seconden met je pinpas pakken en een pincode intikken. Wat is nou 7 seconden?'
De koffie staat klaar
Zelf ziet het bedrijf daarom veel meer voordeel in bijvoorbeeld het systeem waarmee je al in je auto een koffie kunt bestellen, die dan al voor je klaarstaat als je bij de koffiezaak bent gearriveerd, waarna automatische betaling volgt. In Australië is dit al een groot succes, zegt Van Wijk, die verder verklapte dat vooral reizen als categorie in opkomst is, en dat in Nederland vooral via PayPal betaald wordt voor producten uit de VS, het VK, Duitsland, China en Hongkong, in die volgorde.