Zonder goede website win je als bedrijf de oorlog niet meer. Hoe daarop in te spelen? De top 100 van beste websites geeft het goede voorbeeld. ‘De tijd van: server in een hoekje, en dan slapend rijk worden, is voorbij.’
Zes miljard, 375 miljoen euro. Zoveel geld gaf de Nederlandse consument in 2009 online uit, zo blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor. Meer dan een derde van dat bedrag ging naar reizen, maar ook online winkels in hardware, software, elektronica, entertainment en kleding verdienden miljoenen. En dan hebben we het dus nog niet eens over de b2b-markt.
Het Amsterdamse bureau WUA! onderzocht samen met MT welke websites door de consument het best worden gewaardeerd. Booking.com komt daarbij als eerste uit de test, net iets voor Bol.com en Agisweb.nl. Die score dankt de hotelwebsite onder meer, aldus 3.380 respondenten, aan de betrouwbare user generated content, het grote aanbod, en de inhoudelijke informatie. Booking.com, dat in 1996 in Amsterdam is gestart en in 2005 voor 110 miljoen euro is overgenomen door het Amerikaanse Priceline, doet inmiddels met zo’n 1.600 medewerkers zaken in 89 landen.
Het geheim van de winnaar
Volgens Arthur Kosten, cmo van de winnende site, is het geheim van hun succes de eenvoud. “Er komen bij ons dagelijks mensen langs die tegen ons zeggen dat we er veel meer bij kunnen doen. Maar je moet niet elke kans grijpen die voorbijkomt. Wij verkopen hotels. En niets anders. Wij doen liever één ding verschrikkelijk goed, dan allerlei dingen een klein beetje. Superinvesteerder Warren Buffett zegt alleen te investeren in bedrijven die a fool can run. Daar zie ik veel in. Veel bedrijven gaan ten onder aan complexiteit.”
Kosten vindt zijn bedrijf geen typisch internetbedrijf meer. “We zijn nu eerder een gewoon retailbedrijf. We hebben honderden mensen op customer service, die in heel veel talen de klant te woord staan. Ik ben de tel kwijt hoeveel. Kortom: succes kan niet zonder technologie, maar succes is veel meer dan alleen de beste site. Het oude idee van internetbedrijven: je zet een server in een hoekje en wordt slapend rijk, dat is achterhaald. Je moet echt elke dag hard werken. Het hoofd koel houden en de koeien melken, zoals wij zeggen.”
>> Lees meer over het geheim van winnaar Booking.com
De 10 beste websites en eindcijfer*:
1. Booking.com** | 8,22 |
2. Bol.com** | 8,19 |
3. Agisweb.nl** | 8,00 |
4. Dell.com | 7,88 |
5. UPC.nl | 7,87 |
6. KPN.com | 7,76 |
7. BCC.nl | 7,69 |
8. Wehkamp.nl | 7,67 |
9. Neckermann.nl | 7,67 |
10.KLM.com | 7,64 |
* Het eindcijfer is een gewogen gemiddelde van beoordelingen op de criteria eerste indruk, webimago, gebruiksvriendelijk, vertrouwen, kwaliteit, informatiewaarde, vormgeving, doorgaan en overgaan tot actie.
** Alleen van de top 3 is een juryrapport beschikbaar
>> Bekijk hier het volledige overzicht van 100 beste websites
>> De beste websites per beoordeeld thema
Verantwoording onderzoek
De top 100 is samengesteld op basis van 59 onderzoeken, uitgevoerd op het Amsterdamse kantoor van onderzoeksbureau WUA! (onderdeel van Effectory). De onderzoeken vonden plaats tussen april 2009 en juli 2010. In totaal 3.380 respondenten werd gevraagd zich online te oriënteren, steeds 20 personen per keer, rond een bepaald product of dienst. Samen gaven zij 19.617 beoordelingen, over 2.808 verschillende websites. Een site is alleen opgenomen als hij meer dan 30 keer is genoemd.
Lees ook het boek 'Een website die werkt'