Werknemers worden doodziek van managementjargon. Ze hebben genoeg van termen als 'heldere visies' en 'denkrondjes', willen helemaal niet 'de schouders eronder zetten' en kunnen zich niet druk maken over de vraag of 'alle neuzen wel in dezelfde richting wijzen'.
Dat blijkt uit Brits onderzoek van Investors in People. Van de managers denkt 55 procent dat jargon onschadelijk is, terwijl 42 procent van de werknemers vindt dat de vage termen onduidelijkheid creëeren over taken en verantwoordelijkheden.
Bijna tweederde van de werknemers wil dat het jargon niet meer wordt gebruikt, maar meer dan een derde zegt dat het gebruik ervan toeneemt. Hiervoor geldt wel: hoe groter de onderneming, hoe meer jargon.
Respondenten van het onderzoek worden erg cynisch van het taalgebruik binnen bedrijven. “Volgens mij proberen ze iets te verbergen met al die mooie woorden,” vindt een van de ondervraagden. “Als niemand snapt wat je zegt, kunnen ze er ook geen kritiek op leveren.”
(Management Issues)